Tuesday, November 9, 2010

Let Allah do the Rest

You can see the past, but you cannot influence it.
You can influence the future, but you cannot see it.

Sekali dengar, itulah yang aku tangkap, dari mulut MC (master or ceremony) Bengkel 1 Fotonik UTM semalam. Bengkel tu pasal apa, okay, aku tak sudi nak cerita di sini sekarang (hehehe, suka hati aku kan), tapi apa yang aku nak kongsi hanyalah ucapan penutup cik MC, seorang RO (reseach officer) kalau tidak silap. Cik MC ada sebut itu kata-kata daripada someone, tapi aku tak dapat tangkap namanya, maaf =D

Ya, kita sangat faham dengan masa yang dah lepas (the past), kita nampak apa, bila, kenapa, bagaimana.. Kita boleh bincang berjela-jela tentang perkara yang dah lepas.. Daripada macam-macam perspektif kita boleh nampak. Dari mata aku, mata korang, mereka, dan mereka.. Ikut mata, telinga dan hati masing-masing to see the past. Tapi seterang mana pun kita nampak apa yang telah berlaku, kita tak boleh buat apa-apa untuk mengubahnya. You cannot influence it even you are the most powerful man in the world. Bak kata Imam Shafie (ke, Ghazali?) pada anak muridnya, benda yang paling jauh, ialah masa lampau. Kita takkan dapat 'capai'.

Senang kata, kau nak telagah lebih-lebih tentang hal yang lepas pun, apa kau boleh buat? Nasi dah jadi bubur McD?
  1. Dia tu apa je kelebihannya, sampai kau boleh sangkut jadi girlfriend dia? Ni dah kena tinggal, sedih ke?
  2. Kau ambil bidang Sains, apa sangat kau boleh kerja kat Malaysia ni. Tu la.. Lainlah kalau ambil Engineering..
  3. Dulu nak sangat jimat, nak beli kereta ABC.. Sekarang tengok, kalau dari dulu kau beli kereta XYZ, tak de sekarang kau pening-pening nak tukar kereta...
  4. Kenapa kau pakai jenama KKK? Aku pakai jenama JJJ, elok ha sampai sekarang, 4 tahun tahan lagi..
  5. Tu la, aku suruh hantar anak kau tu sekolah asrama kau tak nak.. Nak duduk bawah ketiak kau.. Ni dah degil tak nak belajar..
  6. Orang buat PhD direct after Masters, tengok sekarang, senang je nak maju nanti... Ni kau nak rehat-rehat dulu, masa jalan, kau yang tertinggal..
  7. Tu lah, nak buat projek PhD yang pelik-pelik, advance sangat.. sekarang dah susah nak bangunkan kat makmal sendiri kan..
Dan macam-macam lagi the worst cases that I can think about (ada yang aku saja-saja je wujudkan. tiada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang telah mati). Dah nasi jadi bubur McD, makan je lah bubur tu dengan nikmatnya, letak black pepper sikit, godak, makan dengan sopan sebab panas. Apa masalahnya? Nak nasi, balik rumah masak la..!

"My life was a waste"
, kata Eddie kepada Blue Man, lelaki pertama yang dia jumpa di 'syurga' dalam buku Five People You Met in Heaven, tulisan Mitch Albom. Blue Man jawab, "No life was a waste. The only waste is when you think that you are alone in your life" Errr.. macam tunggang langgang je ayat aku ni, tapi lebih kurang begitulah. Terkesan. (Aku baru baca sampai orang ke-2 yang Eddie jumpa. Fuh berat gak kepala otak aku nak proses isi novel yang satu ni)


Aku dah baca For One More Day, serius meremang bulu tengkuk. Tentang macam mana kalau kita diberi lebih satu hari lagi untuk bersama-sama dengan orang yang kita sayang sebelum dia mati. Dalam buku tu, tentang ibu. Siapa baca tapi tak terkesan, serius dalam itu hati ada besar punya batu (Happy Deepavali, belated =D) Boleh pula aku tak baca lagi Tuesday with Morrie kan, antara buku Mitch Albom yang terkenal. Tentang guru kalau tak silap. Err, nanti-nantilah ;)

Okay, balik semula pada quote di awal post tadi, selesai bercakap tentang masa silam, kita tengok pula tentang masa depan, the future. Ya, kita boleh buat macam-macam untuk 'ubah' masa depan kita.
  1. Kita tulis things-to-do pada buku nota kita supaya nanti kita tak lupa apa yang penting untuk kita buat minggu depan.
  2. Kita makan makanan tidak basi hari ni, supaya esok kita tak sakit perut.
  3. Kita pilih baju dan tudung biar sama cantik dan padan, supaya bulan depan, majlis kahwin kawan, sedap mata orang lain memandang kita.
  4. Kita belajar untuk dapat A dalam semua subjek supaya kita boleh dapat pekerjaan yang kita idam-idamkan.
Okay, aku penat nak fikir contoh lain. Cukup Ain, cukup..!

Tapi, betul ke kita akan mampu buat apa yang kita dah tulis dalam things-to-do kita tu minggu depan?
Betul ke kita takkan sakit perut esok?
Betul ke dalam majlis kahwin tu, mata orang lain senang memandang kita? Atau tak sempat mata siapa-siapa pandang?
Betul ke kita akan layak dapat pekerjaan yang diidam-idamkan nanti dengan A kita?

Boleh nampak? Tak boleh kan. Kalau boleh, itu Nujum Pak Belalang orang kata.

Tadi ada perjumpaan NC (naib canselor) UTM, Dato' Zaini Ujang dengan para tutor di UTM dan aku sangat tertarik dengan satu cerita beliau (cerita apa yang aku tak tertarik kan?). Profesor di Israel yang berperang (diperangi atau memerangi) pun buat research dengan sungguh-sungguh, hebat-hebat.. Kata seorang profesor tu, "My work is doing the research and I have to do the research now, because I don't know if my lab (laboratory) will be exist tomorrow"

You can see the past, but you cannot influence it.
You can influence the future, but you cannot see it.

So, see the past and learn. Influence the future and..
(eerr.. tak reti lak aku nak sambung konon-konon qoute kan..) let Allah do the rest.


2 comments:

m taufiq a aziz said...

antara banyak banyak word kat entri ni, yang paling menarik ialah.. bubur McD..

emm.. sedap tak eh?

heehe

ayen =D said...

hahaha.. sedap!!!!!!!
nak2 siat2kan kat ayam goreng McD yang hot&spicy.. pergh.. meletop..!