Sunday, November 16, 2014

Where 'ISLAM' come from?

Islam?
Muslim?
Allah?
Muhammad?
Qur'an?

Let us start with Islam.

Do you know what Islam is? ISLAM, was NOT named after any person, tribe or place. Islam is an Arabic word, which have 3 root words. Salam (peace), Aslama (submission), Salima (pure/authentic). Islam is a pure relationship between the one and only God (creator) and creations, which the creations SUBMIT themselves to the Creator in an AUTHENTIC way (way of life that the Creator wants), and reach PEACE.

Furthermore, the name 'Islam' is MENTIONED in the scripture (Qur'an) itself. The name was given by God (Himself), "This day have I perfected your Religion for you, completed My favor upon you and have chosen for you ISLAM as your religion." (Qur'an 5:3)


*Is it possible if I buy a LENOVO handphone, but its manual never mentioned 'LENOVO' in it?*

Additional information :

Christianity is named after Jesus Christ, Buddhism is named after Gautama Buddha, also known as Siddhārtha Gautama, Hinduism is named after a river and Judaism is named after a tribe. But not Islam. The name was given by God, as mentioned in Qur'an. And, it is interesting to know that other books, never mentioned the name of the religions in their texts. (Please let me know if I am wrong here)

So that is it.. Where the name of 'Islam' come from... :)

Friday, August 15, 2014

Aku Tetap Akan Menari

Aku boleh pilih untuk berkurung
Aku boleh pilih untuk murung
Aku boleh menangis sampai bengkak mata
Aku boleh marah sampai merah muka
Tapi hari ini, aku lebih matang.

Aku pilih untuk berjumpa banyak insan
Aku pilih untuk ukir senyuman
Aku memohon tabah di atas sejadah
Aku menyesal dek dosa masa sudah
Kerana hari ini, aku lebih berhemah.

Kau memilih untuk sakiti aku
Kau menari di atas tangisanku
Maka akan kubersedia untuk tarianku sendiri
Akan kurawat sakitku perlahan-lahan
Akan kuterus berjalan walaupun bertongkat
Aku cuba yakini, yang aku tetap akan menari
Pada hari esok jika tidak hari ini
Bersama-sama si dia yang diciptakan menanti
Yang terbaik untuk aku temani
Sambil kuberbisik dalam hati
Tak mustahil si dia adalah kau sendiri.


Selepas Checkmate, HABIS!



Ya, memenangi buah dalam permainan catur adalah menggembirakan. Lebih-lebih lagi kalau dapat makan atau perangkap buah yang hebat-hebat, macam queen dan rook. Tapi itu bukanlah matlamat utama permainan catur.

Ya, ianya mampu melemahkan pihak lawan, dan memberi kelebihan kepada kita, betul. Tetapi, menang buah bukan tanda penyudahan yang menggembirakan, bukan tanda menang perlawanan catur. Penyudahan yang dimahukan adalah, menang, dengan checkmate-kan pihak lawan, kan?

"Memanglah, tapi mestilah nak makan itu ini dulu, perangkap itu ini dulu..."

Perangkaplah berapa banyak rook, bishop, knight atau queen sekalipun, andai tiba-tiba kita kena checkmate, habis. Kita kalah! NOKTAH!

Tiba-tiba, aku bawa falsafah catur dalam percaturan kehidupan kita. Capailah apa saja kegembiraan atau kelebihan yang pada mata kasar adalah alat untuk penyudahan kehidupan yang baik; pendidikan, kerjaya, duit, nama, pasangan... Demi kejayaan hidup dunia dan akhirat katanya. Namun, jika tidak sempat mencapai penyudahan yang baik, dalam keadaan tidak sedia, ale-ale kita yang 'di-checkmate-kan'... Ale-ale ajal sampai? NOKTAH!

Checkmate oleh pihak lawan dalam catur mampu kita elak. Mampu kita baca petandanya. 'Checkmate' kehidupan kita? Mati boleh bila-bila, wei..!

Capailah itu dan ini, kejarlah semuanya... Cuma bersedialah, jika tiba-tiba percaturan hidup kita tamat...
Sesungguhnya kita sedia maklum, selepas 'checkmate', HABIS!

*Jadual sendat dek catur. Tengok apa pun nampak catur*

Tuesday, April 15, 2014

Keep Sharing!


When I was thinking how hectic my life is, I feel like I should save my time and energy for my responsibilities. Some people say, my 'PRIORITIES'.

I don't need to spend (or people say, 'waste') time doing something which I can choose for not doing it. For example, eerr.. I cannot give an example, because if I have something in mind that I want to do, I will always find ways to do it. Hurm.. People say, "you are not strict in prioritizing your works, Ain".

Yes, you are right when looking at the perspective, "Ain failed to do her works". But, I am not failed yet. I am still working on it.. on them.. Still working on my PhD. Still have few weeks as President of UTM Toastmasters Club. Still have chance in finishing my first novel. I am not failed yet. I am on my way to success. To my targets.

I am improving myself in prioritizing my to-do-list. I am working hard on improving myself. "Okay, I need to drop some of my interests. For example, in sharing via blog", I said to myself.

But suddenly, when I start thinking to spend less time for sharing, like telling friend about good things (or write in this blog) then I found this -->




So, I choose to NOT stop sharing to 'save' my time like some people do. Because I want to keep sharing. Life is too short, I need to share more. I need to do it NOW! Life is not about how much I receive, but how much I can give.

No matter how hectic your days are, keep sharing!
Because sharing makes you bigger than you are. The more you pour out, the more life will be able to pour in.

~Ditulis secara pantas oleh Ain Cantik yang tengah semangat~





Thursday, January 30, 2014

Get A Life!


When I talk about my research, they say, "OMG, your life, full of PHYSICS...!!! You are nerd.."
When I talk about UTM, they say, "OMG, your life, just for your employer..!"
When I talk about Toastmasters, they say, "OMG, your life, full of Toastmasters! "
When I talk about Kelab Lambaian Masyarakat and Smart Camp, UTM's clubs organizing welfare activities and motivational camps, they said, "OMG, your life, still care about the clubs?"
When I talk about Comparative Religious Study, religious talks and programs, usrah, they say, "OMG, your life... so religious!"
When I talk about my students, they say, "OMG, how many home tuition you do in a week?"
When I talk about having fun with housemate, they say, "OMG, your life, your housemate, your house.."
When I talk about blogging, writing novel, they say, "OMG, your life, only with your computer.."
When I talk about movie, karaoke and window shopping, they say, "OMG, your life, fun fun fun..."
When I talk about craft, they say, "OMG, you have so much free time to cut and paste papers?"
When I talk about photography, they say, "OMG, are you a photographer?"

If you only know me from one of the activities listed above (or other activities I didn't write) ;
  1. Don't ask me to make my life more balance, 
  2. don't say that I am lucky because I am single, 
  3. don't say that I am not as busy as you, 
  4. don't say that you have more commitment than me, 
  5. don't say something that make me feel like telling you, "Hey, you, get a life!"
If you are ;
  1. responsible to do something,
  2. or love to do something,
  3. or committed to do something,
you will have time for it. TIME IS A MIRACLE. Allah mentioned TIME in the Quran (bersumpah atas nama masa);


103:1
By time,
 
103:2

Indeed, mankind is in loss,

103:3

Except for those who have believed and done righteous deeds and advised each other to truth and advised each other to patience.


If you think others' life are as boring as yours, as colorless as yours, or as stressful as yours, you are talking to a mirror. Again, get a life! Let's not to be the mankind-in-loss.

I am not excellent in everything I do, I am sure. My aim is, I want to do things that I want to do and try my best to be a better me. For one purpose, fulfilling life, for preparation.. meeting Him (again, I am trying my best to).

Life is short, too precious to be spent on listing the obstacles. Life is short, wasting it to count others' blessings is not an option. Life is short, so much to do, so much to tell, so much to love. Life is short, it is like an ice-cream, enjoy it before it melts.

I wish all of us have a better day.. better day.. better day...!! =D
*Talking to myself.. talking to myself...

By the way, I have a good news. Today, I use the new perfume I bought yesterday! Weeheeee....!!!






Wednesday, January 29, 2014

Your happiness, my sufferings - Bahagiamu, deritaku - Hafiz



Your happiness, my sufferings ~ Bahagiamu, deritaku - Hafiz

I hear you truly love her,
I hear your heart is hers,
She`ll be your life companion,
And I`ll just be your friend.

It hurts to admit you`re just a normal friend,
But I have to forcefully accept fate.

What I know is,
I don`t want to forget this love.
You sparked the fire,
Lighting up the old memories.

I don`t know how to value your love,
I failed to protect it.

Leave me, slowly I`ll accept it.
The more I suffer,
The more you`d be happy.

Why do I become weak?
Truly, I don`t expect she`ll bring my heart along with you,
Along with you....

*
Aku cuba terjemah lagu ni sendiri selama sejam. Dengan tabah dah siap semak kamus cari sinonim bagai. Selepas sejam, aku
ragu-ragu dengan terjemahan aku, lalu aku Google "Bahagiamu Deritaku +
English Translation". Hasil dapatannya ialah satu terjemahan seorang gadis di
blog peribadi beliau. Dan aku rasa aku suka terjemahan dia, sehingga malu nak
kongsi terjemahan aku. hehehe.. Sebab, terjemahan gadis tu (yang di atas) sangat
indah bahasanya, dan betul-betul menjiwai lagu. Huh. Seterusnya, aku
pun melayan perasaan.. Lalalala.... Hurm... why do I become weak?

Saturday, October 12, 2013

Aku Hairan ; Mereka Cakap Tak Serupa Bikin

Aku hairan.
Mereka kata mereka sibuk.
Tetapi banyak bodoh terzahir daripada bijak.
Tidakkah mereka sibuk berusaha menjadi pandai?

Aku hairan.
Mereka kata mereka dianiaya.
Tetapi banyak menyendiri daripada berbakti.
Tidakkah mereka mencuba meninggikan harga diri?


Aku hairan.
Mereka kata mereka belajar mengaji.
Tetapi berkumur disangka menelan air perigi.
Tidakkah mereka tahu mereka dibenci?

“Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!  Amat besar kebenciannya di sisi ALLAH – kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya."- Surah as-Saf, 61 : 2-3
Aku hairan.
Mereka yang cakap tak serupa bikin masih boleh goyang kaki.


I Love You Papa



“Ain, dia kata, tangan dia senang berpeluh! Sama macam ayah aku!” Aku nampak dia sangat gembira. Hanya kerana tangan bakal suaminya sama mudah berpeluh seperti ayahnya, kawan aku kelihatan teruja.

“Perempuan biasanya nak suami dia macam ayah dia, kan?”, kawan aku menambah.
“Sama lah macam lelaki, nak isteri sesempurna ibu diorang…”
" Nak tangan berpeluh sama-sama juga?", aku sambung, mengusik.
" Entah, rasa macam, comel pulak bila dia ada persamaan dengan ayah aku...


Benar! Aku sangat setuju!

Orang kata, cinta pertama adalah cinta yang paling suci, tiada bandingan, tiada tarikh luput. Itu orang kata. Aku kata, aku setuju! Aku bersyukur, aku mampu tersenyum untuk menulis, ‘cinta ayah aku adalah cinta seorang lelaki terbaik yang pernah aku ada’. Maafkan aku jika tulisan aku ini dibaca oleh kamu yang tidak tersenyum malah berkata dalam hati, “tidak, aku tidak setuju. aku tidak miliki atau bahagia dek cinta seorang ayah”. Aku minta maaf. Percayalah, kamu ada kurniaan lain yang mungkin tiada orang lain didunia ini miliki. 

Berbalik kepada cinta seorang ayah, aku pernah, sedang dan akan terus berpendapat, aku mengidamkan kehidupan bersama seorang suami yang seperti ayah aku. Kerana cinta seperti cinta seorang ayahlah yang diidamkan oleh seseorang perempuan, sekurang-kurangnya, aku.

“Nanti, Ain pergi ke XYZ, tunggu komuter. Naik yang ABC dan berhenti di stesen QRS. Lepas tu naik ABCDE pula untuk berhenti di stesen WWW. Nanti saya ambil Ain di situ,” seorang lelaki pernah mencadangkan kepada aku, bila aku beritahu yang aku hendak melawat sebuah universiti berhampiran tempat kerjanya. Perkara pertama yang terlintas di fikiranku ialah, “Mana aku biasa naik komuter, lompat-lompat macam tu. Kenapa dia tak cakap nak terus ambil aku kat sini? Bukan jauh sangat pun. ” Labellah aku sebagai seorang yang manja atau lemah, aku tak peduli. Itulah suara hati aku pada masa tu. Kalaulah dia faham.

Aku hanya diam, teruskan makan malam, bersama dia, ibu dan ayahku. Tiba-tiba ayah aku menjawab, “Tak apa, besok biar Papa hantar Ain terus ke universiti.” Aku lega. Tapi aku pasti, jawapan Papa seperti satu tamparan buat dia. Bagi aku, jawapan Papa adalah tanda Papalah lelaki yang paling faham aku, yang paling sayang aku. Ya lah, dia kenal aku lebih 20 tahun kot… Dan dia yang corakkan erti kasih sayang seorang lelaki dalam hidup aku. Kan…

Panggillah aku mengada-ngada atau kurang berdikari, tapi itulah cara Papa jaga aku. Aku dengan lelaki itu tiada jodoh, mungkin itulah salah satu sebabnya; kami tidak 'sekufu' dari segi erti ‘ambil berat’. Mungkin cara dia lebih sesuai dengan perempuan lain, bukan aku.

Nak kata Papa manjakan aku dan rosakkan aku? Jangan cakap pasal aku tak mampu berdikarilah kalau tak tahu yang aku merantau merentas benua tanpa keluarga, dengan sedikit kawan malah ada juga berseorangan. Survive je aku, selamat, sihat malah gemuk. Hahaha... Memanjakan dan ambil berat adalah dua perkara yang berbeza (clarification, ehem ehem…).

Aku bersyukur dengan cara ‘gentleman’ yang Papa persembahkan kepada anak-anak perempuannya (adik lelaki aku memang susah dapat layanan lain lah, hehehe…) dan Mama. Bagi aku, itulah contoh kasih seorang lelaki terbaik. Walaupun ada masa hati ini memberontak dengan pendapat dan tindakannya. Macam ingatkan aku itu dan ini, jangan beli itu, jangan percaya ini.. zzzz...

Ya lah, siapa yang suka dirinya dilayan seperti orang lemah dan orang bodoh? Semestinya aku bahagia membantu bila ada orang bergantung harap kepada aku dan semestinya aku senang memberitahu bila ada orang bertanyakan sesuatu yang aku tahu. Bila ada orang layan aku macam akulah manusia yang tak mampu dan tak tahu, kalau tak kena cara, boleh kecil hati. 

“Tahu la, ingat aku ni bodoh sangat ke?”, kalau ada masa nak jerit dari dalam hati.
“Kau tahu, aku tak tahu, kau beritahulah. Tak payah nak buat aku rasa aku loser sangat!”
“Aku boleh buat sendiri lah!”

Tapi, ajaibnya, kasih seorang ayah, biarpun ada masa aku dilayan seperti manusia yang tak pandai nak hidup, tak tahu itu tak tahu ini; pada kebanyakan masa, tidak terusik jati diriku, tidak tercalar maruahku, malah terinspirasi dek ikhlasnya ambil berat, dek sucinya rasa kasih.

*IKLAN : Sebab tu aku sangat sayang dia, sebab dia buat aku rasa berharga biarpun ada masanya dilayan seperti aku lemah dan aku tidak tahu. Miracle. I am inspired to have a better life by receiving his treatment, his love. Maybe because his way just like my father’s? 

Bukan dalam kuasaku untuk mendapatkan suami sehebat Papa, semua tu kerja Dia. Aku hanya mampu berusaha jadi manusia sehebat Mama. Sebab kan perempuan baik untuk lelaki baik. Kita dapat apa yang kita usahakan. Tapi tak ada siapa boleh halang aku mengidam kasih lelaki sehebat kasih Papa, my first love.
Masa aku sakit lepas habis peperiksaan percubaan SPM, aku demam, batuk, muntah. Siapa yang tepuk belakang badan aku untuk legakan batuk aku, kalau bukan Papa? Siapa yang tadah muntah aku masukkan dalam botol dan bawa ke klinik tunjuk kepada doktor, kalau bukan Papa? Siapa yang tolong angkat beg-beg aku banyak-banyak untuk ke airport sebelum dan selepas ke luar negara kalau bukan Papa? Sampailah aku pulang dari luar negara kali ketiga, Papa masih cuba angkat beg aku macam biasa daripada kereta sesampainya kami ke rumah. Dia sukarela.

Tiba-tiba Papa senyum.

“Ain, tolong. Papa ingat Papa kuat, rupa-rupanya Papa tak kuat dah. Dah tua rupa-rupanya aku ni…”

"Pa yang berlagak kuat sangat, siapa suruh..." tu di bibir aku, di hati?

Pa, layanlah Ain bodoh macam mana sekali pun, layan lah Ain lemah macam mana sekali pun, Papa tetap lelaki paling bijaksana Ain pernah jumpa dan lelaki paling kuat Ain pernah ada.  


Friday, September 6, 2013

Swing card and me

Yes, yes, I know I have works to do... my thesis, a software, a writing.. aarrhhh.. I don't care, I still wanna write about swing cards and me now! I don't care! Muahahaha...!!!

I was searching images via Google to add more impact in a blog I write (the blog is.. eerr.. it is secret hahaha). While searching, "I like you", this is what I found ;

and the image led me to a blog, http://miyyahatkertas.blogspot.com/. It is a handmade paper craft called quilling. Then, I spent hours from link to link, to see beautiful paper crafts, and how to make them. That make me feel like, I want to try quilling one day! Next time I will write about quiling, but now, swing card first. I then ended up to a blog that make handmade card as business and saw a number of her swing cards. Here is her first swing card and I love it!  http://azlina-lin.blogspot.com/2013/06/my-first-swing-card.html

Do you want to see my first swing card? Taadaaa....!!!!


You have no idea how many papers I wasted to make this first swing card. The problem was, I don't like (or bad) in Math, I failed to have a precise measurement. I only made it by try and error. Followed my heart :P. It was for my ex-housemate, Vineela, when I stayed in Durham, NC, USA. 

Then followed by my 2nd swing card, with less papers wasted, I made for another ex-housemate, Poorna. ;


and one of convocation cards I made; 


Yes, I know, my cards not so pretty or have a lot of expensive accessories, but I made with love, okay... hehehe... and usually, doing them at very last minute.. 

 Above some cards I made, swing card to be specific (the silver, black and pink ones), displayed on the dinner tables for last Installation Night 2013 for Toastmasters Clubs in Area A4. Thank you QJ, the organizing chair for trusting me and making me feel happy with this task. And thank you Melvin for helping me finishing all cards.

Trust me, I still have no formula for the measurement of a swing card, 
try and error method is the best way that I love.

Okay, I have to go, wanna make a card for my mum, combining swing card and first trial of quilling.. Daaa....!



Wednesday, July 31, 2013

Not Lonely, Just Alone

Kita dapat apa yang kita perlu. Mungkin kita tak suka, mungkin kita tak mahu.

*****

"Ain, awak tu yang saya kenal, suka luang masa dengan kawan. Cuba awak makan tanpa kawan, saya pasti awak tu ada lebih banyak masa, lebih banyak kerja boleh siap", nasihat Encik Supervisor. Bukan sekali, bukan dua kali. Lebih.

"Saya dulu nak siapkan PhD saya, saya kurung diri saya dalam bilik, tak jumpa orang. Makan seorang diri ini cepat, berbanding dengan kawan", dia cuba kongsi tips. Aku dengar sebagai hukuman.

Mula-mula aku angguk tanpa setuju dalam hati. Lama-lama aku melawan, "Saya tak boleh makan seorang-seorang lah, Doktor! Rasa sedih!"

Aku pernah rasakan mustahil untuk aku duduk seorang diri untuk makan. Bagi aku, kalau seorang diri, lebih baik aku makan di rumah atau dalam pejabat, depan laptop. Aku pernah cuba makan seorang kat luar, aku rasa janggal sekali. Sampai aku pergi beli majalah semata-mata nak ada aktiviti selain daripada makan di kedai makan tu dan elak rasa... eerr.. lonely? Kenapa janggal? Sebab bagi aku, kalau aku makan kat luar, aku perlu ada teman untuk bercakap. Aku rasa aku loser kalau aku tak bercakap dalam satu-satu jam. Apatah lagi dalam satu-satu hari!

Bulan puasa, aku lagi lah teruja nak berbuka puasa dengan orang itu, orang ini. Bukankah keseronokan berpuasa tu antaranya ialah ketika berbuka puasa? Kongsi keseronokan tu dengan kawan, tak ke lagi syok? Ironinya, Ramadhan kali ini, aku berkali-kali kecil hati; bila beberapa orang, beberapa kali, gagal melaksanakan date dengan aku. Lebih syahdu, itu pun lepas aku yang follow up. Kalau tak, mereka tak ada rasa bertanggungjawab nak roger minta maaf dulu kat aku terpaksa tak jadi. Hurm, mungkin bagi mereka MOU belum ditandatangan?

Selepas beberapa kali jadi macam ni, aku berikrar dengan penuh takbur; "Haaa aku dah malas dah nak roger member ajak makan, ajak jumpa. Mana member yang betul-betul nak jumpa aku, biar diorang yang roger aku."

Hakikatnya, bila aku mula ikrar tersebut, semakin aku kecewa sebab benar, tiada orang yang roger aku, melainkan yang betul-betul dekat, atau ada aktiviti bersama menyambil. Kalau dulu, apa saja langkah aku, ke mana saja aku makan, mesti ada sekurang-kurangnya seorang tahu aku di mana, dengan siapa. Tapi sekarang, kalau aku pengsan dalam kereta dekat tempat letak kereta Sutera Mall pun tak ada orang tahu. Huh..

******

Dalam aku meratapi kesunyian aku, aku tiba-tiba teringat, yang aku sebenarnya diselubungi bermacam-macam kerja yang tak siap. Tulis tesis, tulis novel, tulis blog, tulis laporan itu ini, tulis emel itu ini dan.. eh, nampaknya, semua acara tulis-menulislah! Dan, acara menulis tersebut hanya aku boleh buat tanpa bercakap dengan sesiapa. Perlu fokus! AH HA....!!!

Maka, 'hilang'nya manusia untuk aku bercakap dalam hidup aku sejak dua menjak ini bukanlah 'ditariknya' nikmat bersosial daripada aku, tapi aku diberi KURNIA, untuk membantu aku selesaikan amanah-amanah aku tu!

Teringat aku dengan cerita seorang kawan, yang ke pantai Desaru seorang diri, dia memandu dari JB. Mengambil masa untuk diri sendiri, katanya. Aku dengar, aku rasa itu gila dan mustahil untuk aku buat. Tapi satu kata-katanya yang benar-benar buat aku kagum, "It is not lonely, it is just alone".

Bila aku hampir sebak sebab terpaksa makan seorang diri, aku cakap pada diri sendiri, "Kau bukan lonely Ain, kau cuma makan alone". Aku tidak perlu salahkan sesiapa, merajuk dengan sesiapa, atau meratapi sebuah 'kehilangan'. Because actually I lost nothing.



Kita dapat apa yang kita perlu. Mungkin kita tak suka, mungkin kita tak mahu.
Apa yang kita perlu yakin dan percaya, hanya Dia Yang Maha Tahu.

Ain, you are not lonely, most of time now, you are just alone.