Wednesday, December 5, 2012

SHUT UP!

Kindly note your bill amounting to RM XYZ is now overdue. Please remit payment within 10 days to avoid call barring.

Kad prabayar anda akan mula dihadkan esok. Sila isi semula untuk terus menggunakan perkhidmatan kami. (Lebih kurang ayatnya).

When will you make payment to renew your membership?

Sorry. Insufficient amount.

Error.

Please send your progress report in 10 days.
 
"How's your PhD?"

"Ain, boleh tolong? Kalau tak leh tolong, tak apa.. Kami cari jalan lain..."

"Tu la, dulu masa dengan ex kau.. kau....."

"Owh, aku tak leh tolong kau lah.. sebab aku nak XXXX... " (padahal aku abaikan kepentingan diri sendiri yang XXXX, YYY, dan ZZZZ dulu masa dia minta tolong aku..)

Kepada telefon bimbit, mesin, emel dan manusia yang prihatin, aku nak beritahu, aku tak nak baca dan dengar ayat-ayat di atas. Lebih baik kamu semua tikam aku berkali-kali daripada bagi ayat-ayat di atas.. Eh, astagfirullahal'azim... Melampau.. Tukar.. Tukar.. Lebih baik kamu semua tanya aku, bila nak kahwin, berapa berat badan, kenapa ada kulit kering di hidung atau kenapa slipar tak match dengan baju.. Aku lebih rela! Lebih baik kamu semua beritahu aku, sebenarnya dragon ball ada 7 biji, anaconda tak ada kena mengena dengan Ana Rafali atau burung kasawari boleh benamkan kepalanya ke dalam tanah. Aku lebih gembira!

Aku lebih bahagia kalau ada orang tanya, "I have extra money, do you want it?" Selepas tu, apa yang aku buat ialah :

1- Aku bayar apa yang perlu.
2- Aku upah orang jadi Pembantu Peribadi aku
3- Aku tak akan abaikan mana-mana soalan atau makluman lagi selepas itu. Aku akan senyum semanis kurma dan jawab sebaik-baik bahasa kepada semua pelaku. Aku janji.

Call me materialistic, I don't mind. I lost nothing, and earn nothing because of you, you and you.. For now, SHUT UP!

*Sila bayangkan aku dalam keadaan geram sangat tapi muka masih kekal cantik dan anggun. Supaya kamu semua tak gerun sangat. Zzzzzz....

*Sila jangan rasa pedas kalau tak makan cili. Jangan tanya, "Aku ke?"

Friday, November 30, 2012

A Stranger and Hair Clips

Ops... suddenly my friend and I were in City Square (a shopping mall in Johor) =p

"I have no money for shopping!"
"Me neither!"
"..just go...!! weeheee...!"

Go to a shopping mall is different between go shopping. Understand?
The world is so beautiful. Why should I go back home early when I have no kids (not yet) to be fed, right? muahahaha...!

At one shop, I wanted to buy some hair clips. One hair clip for RM 2.90? RM 3.00? RM 5.90? Wow, 8 years before, I think I can buy 3 hair clips with only RM 1.00! Errr.. or, maybe I was wrong. I am bad in remembering numbers. Never mind. I took some.

At the counter, suddenly a lady grabbed one of my hair clips in front of the cashier and she said,
"Wah! RM 2.90? So expensive meh?"
I looked at her suspiciously. What the...! Who are you!!! Hey, it is okay la to buy a RM 2.90 hair clip in a shop while at its entrance, it has RM 200++ bracelets! What can you expect? (That bracelets are so stupid, hahaha.. )
"Pay RM 2.90 for a hair clip! Wah.. this place is so expensive la...!"
I thought I want to ignore her, but she was staring at me, waiting for my response.
"Why you are so rich?"

And I totally forgot about the cashier. 
I looked like a simple and humble person but actually I am richer? That was what she thinking? hahaha.. Or, I looked terrible with my RM 0 sling bag and RM 10 scarf? Then, I walked away from the cashier.

"Actually, I did not by hair clips for years. Before this I only bought different hair accessories. Now I changed my hair cut so I think I need hair clips. So, I am not sure which one is good or which price is normal. What would you suggest?"
I hope I can lower her voice.
"I am not working here.. hehehe" yes, she spoke slower then. "But I think that one is really expensive ma.. Come here.."
"You want me to buy this?"
"Yes, this one is cheaper.. With RM 2.90, you have 5. Lost one, have four more meh..."
"It is smaller. Do you think it will work the same?"
"Hurm..."
Of course she was thinking hardly, because I am wearing scarf and she cannot see my hair.
"I think la.. hey, that one is so expensive la.. owh this one also expensive.. hai-ya, why everything is so expensive here?"
"You are cute meh..." I giggled and touched her chin after taking the suggested hair clips
She smiled.. " thank you for your advice", I continued and I think she was happier when I changed the hair clips.

I think I love talking with friendly strangers. They are fun. Especially if they have the package of I-want-to-help-you. (And, if I am not in hurry)

Few months ago, I once planned to have a special blog, that I will write only about the strangers I met and had conversation with. EVERY STRANGERS. Especially last few months, I was in US and I plan to talk to a new people everyday (I think, people who are doing research need to talk more before they become crazy). I believe, meeting new people always make me happier. And I wanted to write how cheerful my day was because of a stranger. But, the special blog is still not exist.. Hot-hot the chicken's shit hahaha.. (directly translated Malay's proverb to show a non-continuous enthusiasm) Aarrghh, maybe later.. today is the starter =)

Like the Chinese-lady, maybe in her 30s, she showed to me that being innocent about hair clips is cute.. hahaha.. No no no.. The more important lesson, love your money. RM2.90 can be small, but it is big for a person who only have RM 5 to survive for a week. Because, we can buy instant noodles for 3-5 days! (I experienced this)

We lost nothing to be friendly. We lost nothing to make a stranger happy. Because we can never expect a stranger making us realize about something and be inspired. So, start talk to more strangers, yeah!!!

*But, I am not happy with the hair clips she suggested to me. It doesn't suit me well. Good experiment =)

Thursday, November 29, 2012

Kau Tetap Kahwin Dengan Aku

"Mama dah naik pentas dah, pertandingan menyanyi kat kilang dulu. Mama mula nyanyi padahal belum sepatutnya start. Kira Ma salah masuk lah. Lepas tu juri terus cakap, NEXT!"

"Lar, tak sempat nyanyi sebaris pun?"

"Tak... Mama tak dengar sangat muzik tu.. Baru buka mulut sikit.. Juri tu, bagilah peluang ke kan.. Kalau dapat nyanyi hari tu, tentu sekarang Mama dah jadi penyanyi... hihihi.."

"Hahaha.. mesti glamor kan.. ", aku layankan.

"Tau tak apa.. Kalau Mama jadi penyanyi terkenal, mesti Mama tak jumpa Papa.. Bukan bapak kau tu laki aku lah.." sambil buat muka berlagak.

Tanpa dijemput, ada suara menyampuk. "Apa pulak, kalau Mama penyanyi terkenal, Mama tetap akan kahwin dengan Papa. Sebab kalau Mama penyanyi, Papa dah jadi komposer", muka yakin, buat-buat sibuk menyusun barang.

"Eleh, Long, bapak kau tu memang macam tu. Kau dengar eh, Ma tanya lagi satu.. eh... Bang, kalau aku belajar pandai-pandai, aku jadi cikgu, mesti bukan kau laki aku kan?", muka dia tambah berlagak..

"Apa pulak, kalau kau cikgu, aku guru besau. Kau tetap jumpa aku"
Pantas bapak aku yang rambut macam Albert Einstein tu jawab.
"Kau jadi apa pun, kau tetap kahwin dengan aku", bapak aku buat muka gangster. Ala-ala "Lu tak akan boleh lari dari gua...!"


Teringat drama-drama Melayu;
"Kalau I jadi bulan?", "I lah bintangnya"
"Kalau saya jadi bunga?", "Sayalah tangkainya"
"Kalau aku ombak?", "Akulah pantainya"


Tapi mak bapak aku buat versi Melaka. Eerrr.. ni kira mak bapak aku romantik ke? Yang penting, they are the best for me =)

Semoga mereka berkasih sampai ke syurga... Amin...



Tuesday, November 27, 2012

Lena dan Rasa

Letih zahir, mahukan lena
Sudah berjaga, zahir cergas semula
Letih perasaan, mahukan putus asa
Sudah hilang harapan, tiada lagi rasa

Kalaulah boleh dirawat letih perasaan dengan lena
Pasti manusia tak kenal erti kecewa

Aku mahu lena
Lena yang pulangkan cergas
Lena yang pulangkan rasa

Kelahi Sengketa

Baju biru atau baju hijau
Tenung, pegang, acu dan tenung lagi
Baju biru atau baju hijau
Tinggal, jalan, patah balik, pegang lagi
Baju biru atau baju hijau
Masih keliru lagi

Jurujual hela nafas perlahan-lahan
Sorok rasa bosan
Baju biru atau baju hijau
Masih timbang lagi

Dalam diri sendiri juga ada dilema
Juga ada berbeza cita rasa
Juga ada kelahi dan sengketa
Inikan pula di antara dua manusia
Mengapa pelik kalau dikatakan kami tak serasi berdua?
Kami cuma berbeza
Bukan salah aku atau kurang dia
Tak perlu kau nilai siapa punya angkara

Tuesday, November 20, 2012

Pinggan Kaca Itu

Pinggan kaca kau buat hiasan.
Kacanya biasa, bukan istimewa yang didakwa tahan pecah.
Sekali terhentak, retak menanti belah.
"Kan ada gam" kau kata.
Baiklah, pinggan kaca kembali sempurna.

Datang bencana alam, bukan aku suka, bukan kau minta.
Pinggan kaca terhempas.
Bukan retak atau sumbing, tapi pecah.
"Kan boleh gam" kau kata.
Baiklah, pinggan kaca masih nampak sempurna.

Berlari anak kecil, tangan hayun kanan dan kiri.
Pinggan kaca ditepis, pecah lagi.
Anak kecil menangis, tak mampu kau salahkan.
Asalnya di atas meja buat hiasan, pinggan kaca kini kau kumpul dengan penyapu.
Penyapu yang kau guna buat alih sampah dan debu.

"Kan ada gam lagi. Kan boleh gam lagi" kau kata.
Baiklah, gamlah dengan teliti dan halus tangan kau.
Rawatlah dengan lembut dan sabar hati kau.
Tenangkanlah hati aku dengan senyuman ikhlas kau.
Gembirakanlah aku dengan dorongan dan keyakinan kau.

Mari aku beritahu satu permintaan tanpa lagu.
Selepas dua, tiga kali pecah, jangan jentik pinggan kaca itu.
Hatta belai, tak mampu aku restu.
Kerana pecah tujuh boleh jadi retak seribu.
Kau bawa gam lagi, tak guna kalau beku.

Tuto preview


Monday, November 12, 2012

My Indian Friends

Happy Deepavali to all my Indian friends...

Hope you have a very happy and colorful Diwali with family and friends. In occasion with Deepavali, other than watching Kuch Kuch Hota Hai, I would like to dedicate my writing to my Indian friends.

Presenting you, "My Indian Friends"! (Forgive my English, you know me) =p

******************
 
During my first day of school, I made a new friend.

Everybody were running to the canteen when the bell rang. Recess time!
I was calmly walking from my classroom, no need to run because I had my food, prepared by my lovely mom. Then I saw a girl, leaning to the wall, alone.

"Hye! You have your meal box!"
"Yes..."
"Do you want to eat now?"
"Yes...."
"Lets go, eat with me...! My name is Ain!"
Then she smiled widely, "Okay! I am Bhanu, Bhanupriya!"

She was the only Indian girl in my class and she was the first friend I made, by myself. I was 7.
And she was the only Indian girl in that school too.
***********************

During my first experience abroad, in Poland, I had a number of new friends from different countries. Poland, of course, China, Philippines, Ethiopia, Pakistan and last but not least, India. That year was my first time celebrating 'Aidilfitri (Eidulfitri) without my parents and siblings and we had a lecture that morning. Wearing our traditional clothes, Baju Kurung, to the campus, attracted my classmates to ask what that special day was. 

"Today we celebrate Aidilfitri, after one month of fasting... "
"Owh, so you wear these colorful clothes.. what else you usually do?"
"Eat a lot, and meet a lot of people.. usually in the morning, we stay with our family.. but today is my first time celebrating this festival, far from my family...", I was monotonously explaining about that day.

Then one Indian classmate said,
"Come on, we ARE your family!"

I was touched. Even we newly met, and even he is not the nicest man I met (hahahaha...), that sentence will always in my mind, in my heart.

I remember one day, while waiting for our Professor for a lecture, he suddenly knocked my head. I was so angry and shouted,"Hey, why you knocked my head! Just call me, I can hear you"
"I am sorry, I thought you like it.. to call you"
"Nobody likes people knocking their heads!"
"But, I do that with my sister"
"............"

He touched my heart again. hehehe.. 

 
 *With some of our coursemates, while visiting zoo in Warsaw*

Debu, you are not the nicest Indian friend I have, but I was indebted for the assignment you made for me.. for the C++ class :p Debu (Debojyoti) knocked our room (three Malaysian girls and I) just to ask, "Did you finished the assignment?"
"No, we don't know how to solve that problem"
"And, you are sleeping?"
"Yes.." it was 2 am! We gave up and slept, with uncompleted assignment.
"Girls.. wake up..! I made the coding for you Malaysian girls!!! Come here, see this.. and modify it.."

Dear Dr. Sitnik, please forgive us for not 100% writing the codes by ourselves =)

I also knew Ravi during my one year in Poland, he was nice and funny sometime.

 * During Ravi's birthday party. He wore that shirt immediately after we gave it to him as a present*

 
*Malaysian students in Malaysian Embassy, Warsaw, Poland. Before we performed Joget (traditional Malay dance) and Prem was my dance partner, another Indian I know. Fuh, I was so slim at that time, in pink kebaya, OMG OMG!*

************************

During my first time visiting Sabah, another part of Malaysia, I knew another Indian guy, Malaysian. For that about one-week-visit of Kota Kinabalu, Sabah, I enjoyed knowing him so much. Other that 2-day-conference, we visited few places. And the best part was, he, Ganesan, accompanied me to take pictures before leaving, since my room mate left earlier and our another friend cannot wake up from his sleep.

*Picture that I really wanted before we leave, taken by Ganesan. By the way, we missed the sunrise.*

 
*I enjoyed the view so much. Pekan Nabalu, Sabah*

*One of the activities we enjoyed. OMG OMG, scary! But fun!*
The night before we leave, we enjoyed talking about many things. MANY TOPICS including about believes and love. Hurm, Ganesan, when we will meet again and talk, talk and talk.. eat, eat and eat?? Come on, stop working in that laser laboratory for a while, please... =p

************************

During my first day in United States, I met Vinella in my apartment. Vineela showed me my room and a mattress and I was quickly fall asleep. I was too tired after a 33-hour-journey from Malaysia. When I woke up, I met Poorna, the housemate that just backed from work. That was our first time meeting each other before she brought Vinella and I to shop some groceries. She cooked for my first dinner in US.. It was so cold and I only had my socks and sweater on me for sleeping, before she gave me a blanket!!! I was so lucky to have a housemate that want to help me with everything. EVERYTHING.

I enjoyed my 3-month-stay with Poorna and 2-month-stay with Vineela. We did a lot of things together. Eating, cooking, making cake, making clay-craft, painting (she painted, I watched hehe), watching TV, going to cinema.. We watched a number of thriller movies, and screamed together... 4 movies a week!! Haha.. We enjoyed gossiping too. And one more thing, I enjoyed cooking while listening to Poorna, she sang in the bathroom. Lovely! Ops...
*I don't enjoy sushi so much but I enjoyed sushi with Poorna and Vineela. Why they are so special? =p*

From Poorna and Vinella, two Indian girls that helped me a lot to enjoy my stay in US, I knew another Indians in US. There are also very nice. Helped answering my questions (about bus for example), helped me moving out to my second apartment (Poorna left the apartment after getting a new job in Atlanta), and and and... I enjoyed their tea! Oh my God, I missed tea made by Poorna and Shirisha!!!

 
*Rohit, Amruta, Viola, Vineela, Poorna, Shirisha*
And I met Anubhav and Mohan too. I am not sure if they think that I am their friends, or only a client. Hehehe.. They were the previous tenant of my second apartment. But, I did enjoy the discount Anubhav offered me for his furniture and the time I spent to clean the apartment with Mohan... hehehe =p
 
****************

Joining Toastmasters International in Johor, Malaysia, giving me more chances to make more friends, which is one of the reason for me to register as a member. The only Indian member currently in Johor Jaya Toastmasters Club, Perkash is a very soft spoken man; sometimes I look at him as he is a little brother when he feel nervous before delivering speeches, but sometimes I look at him as a big brother that care about others so much.

*One of Johor Jaya Toastmasters Club's activities, celebrating birthday!

And, I met some Indian friends also in more Toastmasters meeting, including Toasmasters Clubs in US.. Like Varsha and Anirudh, who shared a lot with me during my stay in Durham. And I enjoyed talking with them, they are very inspring and motivating. 

And, and and... I am looking forward to attend an Indian wedding, first time in my life this December. Devan!!!!! Cannot wait cannot wait..! OMG OMG!!!

*****************

And, special HAPPY DEEPAVALI to my Masters' supervisor, Dr Nandini =) She was not only supervising my study, my research... but also about life. Love her so much =)


Wednesday, October 24, 2012

Jodoh-tak-kesampaian

Kebiasaannya, aku pergi perpustakaan dengan terkocoh-kocoh sebab nak mencari buku, meminjam buku dan kemudian, berdesupp... aku blah. Pantas. Macam alergik perpustakaan gayanya. Tapi kali ini, dalam sejarah hidup aku, aku ke perpustakaan, cari satu tempat duduk lepas jumpa satu buku, lalu duduk membaca dengan tekun dan tenang. Maka, bila berasa tenang duduk dalam perpustakaan yang diam dan sejuk, membaca buku cerita pula tu, bukan buku rujukan, memang buat aku ada perasaan yang unik. Unik dan pelik, tapi menarik.

Tiba-tiba, aku rasa ada orang tenung muka aku lama-lama. Kemudian aku yakin menang dia tenung selepas dia tegur, "tekun baca buku nampak.."

Ah ha.. suara macho dah.. Siapakah gerangan?

Jari diselit dalam buku, untuk pastikan aku ingat muka surat semasa. Pandangan mata ditinggikan, selaras dengan mata yang menyapa. Mata bertentang. "Macam kukenal makhluk ini"

"Seorang?"
"Ada 4 orang ni", sambil tunjuk tiga kerusi kosong yang lain.
"Boleh duduk sini?"
"Duduk lah.. hurmm... eh.. ni... "

Aku dah ingat, dia lah mamat tu!

****************

Semasa konvokesyen UTM dua minggu lepas, aku sakan berjumpa macam-macam orang. Kawan-kawan yang lama tak jumpa atau hari-hari jumpa, kawan-kawan yang konvo atau datang UTM sebab kawan-kawan lain konvo. Serius bahagia dengan aktiviti berjumpa sakan, makan sakan, karaoke sakan, bergambar sakan. 

Ada satu ketika, aku nak bergambar dengan dua kawan yang lain. "Alamak, siapa nak ambilkan gambar kita tiga orang ni?". Dengan yakin, aku minta tolong seorang adik lelaki untuk tolong ambilkan gambar kami.

Masa aku minta tolong, adik tu baru lepas ambil gambar seorang graduan lain. Dia tengah tunjuk gambar yang dia baru ambilkan guna handphone. "Bang, okay tak gambar ni?", aku dengar adik tu cakap. Jadi aku rasa adik tu ada kelebihan mengambil gambar dan dia tengah free sementara graduan tu semak gambar-gambar yang diambil.

"Dik, tolong amikkan gambar.." dengan senyuman aku hulur kamera. Adik tu sambut. Yeah!

 
Gambar adik tu ambilkan

Sedang kami bergaya riang ria disebalik lensa, graduan yang selesai semak gambar dalam handphone dia tidak semena-mena, ambil gambar kami juga. Err...

Dah selesai, selepas ambil kamera aku daripada dik tu, aku pergi ke graduan tu dan tanya, "Nak saya ambikkan gambar awak dengan adik awak ke?"
"Eh, tak apa, tak apa..." dia tunduk, dan blah..

Ewah-ewah.. dah la ambil gambar curi dengan tak malu, lepas tu tak nak orang ambil kan gambar macam konon malu pula. Tak apa lah.. Dia memang macam pemalu pun. Tunduk je, jaga pandangan agaknya. Haih, aku cantik sangat lah tu!

"Ain, kenapa kau tak minta tengok gambar dia ambil tadi? Lepas tu suruh dia tag ko.. kan dapat FB dia!"
"Alaaa...!!! Pandainya kau! Tapi kenapa baru sekarang kau bagitau! Jangan-jangan dia calon jodoh aku"
"Haaa.. tu kira jodoh-tak-kesampaian lah!"

****************

"Ha ah, grad hari tu. Sekarang sambung kat sini juga..." dia beritahu.
"owh.. fakulti mana? ", sopan aku berbual, macam perempuan Melayu terakhir.
Panjang lah kami berbual dengan lelaki yang dinamakan sebagai jodoh-tak-kesampaian-aku dua minggu lepas tu. Rasa berbunga-bunga hati ni. Nasib baik bunga sahaja, kalau berbunga-bunga api? Tapi, "behave Ain, behave... dalam library ni", pesan Ain kepada Ain.

Senyum. Bahagia.

****************

Tiba-tiba, aku nampak kipas siling. Aku tengah senyum sambil telentang rupa-rupanya. Telentang atas katil. 

Kalaulah mimpi begitu indah, kenapa perlu aku bangun bertemu realiti...? Aarrghhhh!!!



Thursday, October 18, 2012

Awak Orang Baik + Hantu Tak Kacau Hantu

Selepas membebel 3 minit tanpa henti; entah mana koma dan noktah, aku sembur segala ketidakpuasan hati. Si penadah telinga bukan saja mendengar dengan sabar tetapi matanya ligat memerhati keadaan jalan raya. Dia perlu risau sebab dia berada dalam kereta yang sedang dipandu oleh aku yang tengah marah dan kecewa. Memang bahaya.

Aku hairan, kenapa ada manusia yang tergamak sakitkan hati aku macam itu dan macam ini. Haih! Aku pun pijak pedal minyak laju-laju, brek pula mengejut bila perlu, hon sana sini bila kenderaan lain termangu-mangu. Tengah hari yang haru-biru.

"Awak mesti suka kalau bawa kereta di Batam"
"Haa?"
"Ya lah, macam ni lah di Batam orang bawa kereta"

Baiklah, aku tarik nafas, tenangkan perasaan. Cari cerita lain.

"&*%(#*%$@#!", ketidakpuasan hati lain diluah, tindakan jahat dikongsi.
"Eh, tak apa ke kalau awak buat macam tu?" si penadah telinga cuba merasionalkan manusia yang emosional.
"Diorang bagi servis pada saya lambat boleh, saya bagi apa yang diorang nak lambat tak boleh pulak"
"Hurm..."
"Huh..! Semua dalam UTM ni tak ada satu pun yang menyeronokkan saya!"

Suasana dalam kereta makin tegang. Aku sambung lagi, sambil mata berusaha cekap dan tangan berusaha tetap pada stereng kereta.

"Kenapa ni, semua orang nak sakitkan hati saya.. semua orang nak susahkan saya..."
Marah bertukar hampir sedih, kecewa dengan segala cabaran yang menimpa. Nada suara daripada keras bertukar jadi lembut tapi bergetar.

"Haaa.. semua orang susahkan awak, itu tandanya awak orang baik. Kalau awak tu jahat, yaaa.. tak perlu orang lain susahkan awak, sakitkan hati awak.. Macam dalam sinetron, yang selalu dapat susah tu siapa? Watak yang baik, kan?"

Sentap, kelakar, terharu, malu.. semua ada.. Untuk pengetahuan semua, si penadah telinga adalah Encik Supervisor untuk PhD aku. Huhu..

**************************

"Meh sini, aku urut kepala kau, pastu aku baca-baca, tangkal.. kasi halau hantu Kota Tinggi", mak aku buat muka yakin, ala-ala bomoh.
"Pulak..."

Balik kampung dengan demam yang bersisa selepas berprogram di Kota Tinggi, camping yang tak camping sangat... Biasalah, demam sebab tak cukup tidur, tak cukup air minum, tapi lebih durian.. Haaa.. tak mustahil boleh demam, kan?

Esok paginya, dia tunjuk kaki dia,
"Long, tengok ni, lebam. Lepas aku tangkal kau, terus lebam kaki aku. Ni hantu kat kau dah transfer ke aku la ni"
"Pulak..." Haha...
(Sila kawal adik-adik anda di bawah umur 18 tahun untuk hal-hal sebegini ya. 18PL)

Selepas dua tiga hari tinggalkan kampung, aku telefon lah mak aku,
"Haaa mama sihat tak?"
"Eh? Sihat lah, kenapa?"
"Kata haritu mama urut Ain, hantu Kota Tinggi dah transfer kat mama.. kot-kot lah mama pulak demam ke..."
"Owh.. aku tak demam.. sebab, hantu tak kacau hantu! hahaha.."
"Pulak..."

Berbual je la dengan mak aku ni, semua sakit jadi baik. Cayo lah cakap den...

********************
Aku orang baik, sebab tu hantu kacau aku. Huh!!!


Wednesday, October 3, 2012

Pilih tajuk PhD @ Masters?

Macam mana nak pilih tajuk untuk PhD atau Masters?



Ya, kita bertanggungjawab SEPENUHNYA terhadap apa yang kita pilih. Secara lebih tepat, terhadap tajuk penyelidikan yang kita pilih.

Semasa aku pilih tajuk @ bidang untuk PhD aku (dua tahun lepas), ada tiga faktor utama yang dapat aku keluarkan, dan sehingga semalam, bila ada orang minta nasihat di kala dalam dilema memilih tajuk bidang penyelidikan, aku berpendapat bahawa tiga faktor ini masih sesuai untuk dipertimbangkan.

1- Minat
2- Kepakaran @ tahap pengetahuan
3- Masa depan bidang penyelidikan tersebut

Aku tanya soalan yang sama semasa aku sibuk-sibuk nak pilih tajuk PhD aku. Jawapan seorang pensyarah UTM yang dah tamat PhD nya di Jepun dengan jayanya mengulas (berdasarkan sokongan beberapa pensyarah dan rakan yang lain juga);

"Ikut minat awak. Kenapa?

Kalau ikut kepakaran, awak rasa awak tahu tentang A lebih daripada B, (sebab masa Masters @ Ijazah Pertama awak, lebih tahu tentang A) maka awak pilih A untuk PhD awak. Tahukah awak, PhD tu satu proses ilmu yang panjang, 3-5 tahun. Kepakaran dan tahap pengetahuan awak belum cukup (sangat tak cukup) untuk tampung proses mendapat PhD awak tu, sebab awak perlu belajar BANYAK LAGI. Jadi, pada pendapat saya, tak kiralah kalau awak tahu B sangat sedikit sekali pun, awak  kena belajar banyak juga untuk PhD nanti, sama macam kalau awak pilih A pun. Jadi tak semestinya awak perlu pilih tajuk yang konon-kononnya awak dah biasa @ lebih tahu.

Jika awak nak fikir tentang masa depan satu-satu bidang, ini lagi susah. Ada orang kata, tajuk C dah tepu, banyak orang buat, tak ada cabang penemuan baru, peluang menyerlah amat tipis. Maka awak nak pilih bidang D. Tapi tajuk D pula tak banyak orang buat, masa depan nampak kelam, entah jadi entahkan tidak. Jadi kita sangat tak mampu nak jangka masa depan satu-satu bidang penyelidikan. Pokoknya, sama saja kalau awak pilih tajuk C atau D.

Sebab tu saya dengan yakin, mengatakan, pilih tajuk penyelidikan ikut MINAT awak. Sebab kalau awak dah minat, tak kiralah betapa cetek pengetahuan awak tentang bidang itu, atau betapa ramai atau sedikit penyelidik yang membuat kajian dalam bidang sama, awak akan tetap kukuh dan setia dengan MINAT awak."

Dah cinta, kentut pun bau wangi, kan?

Walaubagaimanapun, aku tak nafikan, tahap pengetahuan @ pengalaman dan masa depan satu-satu bidang kajian juga antara faktor yang boleh dipertimbangkan, selain daripada minat. Haih, sebenarnya banyak lagi. Faktor penyelia, duit geran penyelidikan, suasana tempat penyelidikan... tu lain cerita.

Aku tanya lagi, "Macam mana saya nak tau saya minat ke tidak? Saya baca banyak-banyak topik, saya masih tak tahu yang mana saya minat"

"Hurm, awak baca, dan terus baca. Kalau awak rasa nak terus membaca satu-satu tajuk tu, semangat nak tahu lebih, maknanya awak minat. Kalau awak baca satu atau dua artikel pasal satu-satu bidang, kemudian tak rasa jatuh cinta, rasa nak baca tajuk lain pula, maknanya awak tak minat lah"

Amboi-amboi, senangnya dia cakap, dah habis PhD lah katakan kan...Haha.. Ada yang tidak mengambil masa yang panjang untuk menentukan samada dia minat, tahu atau yakin dengan masa depan tajuk penyelidikan yang dipilih. Dia hanya merebut sebarang PELUANG yang ada. Kalau macam ni, bagaimana?


Kata kawan aku, "Ain, kalau ni saja peluang yang ada depan mata, kalau aku dah hadap tajuk ni hari-hari, setahun, dua tahun, lama-lama minat juga, Ain. Tak kenal maka tak cinta, kan?"

Sekian perkongsian daripada aku, yang masih dalam perjuangan untuk PhD. Berjayanya belum lagi, nasihat orang je lebih. Haha.. aku kongsikan mana yang terdaya. Esok lusa tak sempat, kita tak tahu. Mudah-mudahan kau, kau.. dan kau.. haaa kau juga, dapat membulatkan hati untuk memilih tajuk PhD @ Masters nanti.

Kepada yang bakal berjuang atau sedang berjuang macam aku, chaiyok!!! Chaiyok kepada aku juga!

Selamat berusaha dalam menilai, berbincang, berdoa dan tawakkal agar Dia pegangkan hati; insyaAllah, yang terbaik Dia susunkan untuk kita nanti. Wallahu'alam.


Monday, October 1, 2012

I am not exotic

"I am an Asian. I didn't realize it before coming to USA"

"I am an Asian and I am not exotic"

What do you feel when you read @ listen these two statements from an Asian in USA?


*
*
*

I read both statements in the Perkin Library,  Duke University (yes, I was in the library... an achievement for me!). Both sayings from another 36 more, were stated on their portrait pictures, hung on the library's wall (photo below).

 

That corner presents a current research about Asian in USA... BUT... I didn't read (understand) the whole research.. I am attracted with how Asian (some? at least, the respondents of the research) think @ feel about staying in USA as what I can understand from the sayings on the photos hung. (Please don't blame me for not reading about the research more, I have something else to do in the library, okay? hehehe...)

I feel like, this exhibition is run to avoid (or minimize) racist, or at least, to bring up the awareness of feeling differently treated. (Feeling.. I didn't say it is true or not..). Yes, they (who run the research) are aware for not being racist for people who not even their citizen! (racist is differently treating people because of their races, origins in any way ; speaking, looking, serving... okay, this is my own definition of 'racist')  They are (including me actually) only visiting, studying or living temporarily in US but they (American @ the researchers) still care what we feel! I think they care, because I found this corner.

They care if Chinese (from China) feel different, and awkward in USA, and make others aware about it. But do we care if Chinese or Indian who are MALAYSIANS feel differently treated and awkward in MALAYSIA, OUR own country? Yes, OUR country.

Is feel left or treat differently because of races should be happen among CITIZEN?

***********

Okay, enough to be a patriotic beautiful girl. Now, I would like to share a story as a cheerful pretty girl. It was in the elevator of the students' hostel in Warsaw, Poland, last 2008. My friends and I were going down (remembering that we are Malay girls, shorter, walk slower, talk more, laugh a lot and wearing scarf.... enough to show that we are different from Polish students).

"Hye, where are you come from?"
A Polish student asked. I believe he was not used to speak English but he was trying.
"Malaysia!"
"Wow....!!! You are... you are..."
We were patiently waiting (like an English native speaker waiting for me while I speak)
"You are... exotic!"

It sounded funny for me at the first time (I always see the funny parts before the sarcastic @ hard feelings, my friend said), until my friend told after he left, "What? Exotic? Do we look like.. dangerous snakes???"

Maybe the Polish guy didn't mean to hurt us, I believe it is because of English vocabulary limitation only (I am a nice person... Moreover, he was a good-looking guy). But feel 'exotic' and 'strange' is a non-happy effect, I guess, and I believe that what the portraits hung on the library's wall want to deliver.

****************


I remember, my housemate in US, she is from China, once asked while eating with me, "Are Chinese in Malaysia feel happy living in Malaysia?"
"Of course they are happy..."
Am I right?  Eerr.. hurm...

This writing is my personal taught and feeling, not from my deep research and not on behalf of a group of people from anywhere in this world. I just feel like, EVERY MALAYSIAN SHOULD HAPPY AS MALAYSIAN.

Suddenly I remember, the first friend I made in my first day at school (I was 7), an Indian girl, Bhanupriya. I lost contact with her now. Bhanu!!!! I miss you!!!

Thursday, September 27, 2012

Siapa Kata Duit Tak Boleh Beli Kawan?

"Hello, haaa.. Woi.. apa cerita kau sekarang ha?"
"Wah.. lama giler tak borak dengan kau kan...aku macam ni la.."
"Kerja tempat dulu lagi ke? Eh, apa kata kita jumpa je, lunch ke.. dinner ke.. boleh cerita panjang lagi.."
"Lepak ek.... ala.. aku tengah pokai la sekarang.. dua ringgit je ada, boleh ke isi minyak motor dan beli air?"

Misi bertanya khabar kawan lama tergantung dek kepokaian.

"Korang, jom makan sama-sama ramai-ramai...!"
"Ha ah la, lama tak jumpa kau kan.. jom jom.. meh aku survey tempat makan best.."

"Ha.. jadi.. esok, jumpa kat situ pukul 6.. "
"Wah.. bestnya..!!"
"Tapi, XXX tak pergi tau..."
"Lar, kenapa?"
"Dia kata dia tak ada duit"

Cuba bayangkan, kalau aku sambung perbualan-perbualan tu dengan, "Tak apa, jangan risau, aku belanja", mesti niat murni nak berjumpa kawan-kawan, merapatkan silaturrahim dan bergembira dengan kawan-kawan yang katanya rindu kat aku tu akan tercapai kan?

Jadi, siapa kata duit tak boleh beli kawan?

*************

"Korang, aku ada seringgit dengan sen sen je..."
"Aku.. ada ni ha.. dua ringgit..."
"Hahaha.. haih, korang ni.. " sambil mengorek-ngorek beg galas "alamak, beg duit tak bawa.. tak apa lah, korang guna syiling aku ni dulu.."
"Aku ada je roti kat bilik.. maggi pun ada.. jom la kalau nak makan maggi.. cukup je seminggu sebelum biasiswa masuk"
"Ala.. alang-alang dah kat luar ni.. seorang dua ringgit lebih, cukup 2 orang makan.. aku diet la hari ni haha.. esok lusa ko leh pinjam duit aku.."
"Dah dah, macam ni, kita beli makanan dua bungkus, kita makan bertiga.. lauk, kita tengok apa yang cukup..esok baru kita makan maggi kau tu.."

Itu 7 tahun lepas.Terkenang betapa comelnya tiga orang gadis mengira-ngira duit di bus stop selepas habis kuliah tengah hari.

"Aku ada RM 10 je ni.. kenapa lah gaji tak hari ni! Kenapa mesti esok!"
"Hahaha..satu hari lagi.. sabar sabar..."
"Eh, ko jangan SMS apa-apa yang tak urgent tau, aku nak jimat kredit hari ni.."
"Eh, ko topap la.. hari ni dah la ada program, kang ko nak call macam-macam orang.."
"Tau, sebab tu aku bagitau kau awal-awal, aku tak nak layan kau hari ni kalau ko SMS ngade-ngade..."
"Ek eleh.. aku ada 20.. nah, hamik 10 ringgit ni.. "

Kawan yang sebenar adalah orang yang boleh bersama-sama dengan kita, tak kiralah berapa duit dalam tangan kita.. Seringgit mahupun sepuluh ringgit, kawan buat hari miskin kita seolah-olah tak langsung menyesakkan dada.

Kalau tunggu ada seratus ringgit dalam poket untuk keluar tengok wayang, karaoke atau mengisi minyak petrol lalu bercanda di pasir pantai baru nak update status kat Facebook, "Seronoknya hangout semalam, thanks my friend...!!! Love you.. muaahh!!!", nampaknya aku kena betul-betul fahamkan, apa maksud 'my friend' tu sebenarnya.

********************


"Nanti aku bayar duit minyak kau bawa aku ni dan kredit kau yang kau habiskan dok mesej dan call aku ya...sorry, aku banyak susahkan kau..."
Kau ingat aku tolong kau, berhubung dengan kau, bagi kasih sayang sebagai kawan kepada kau tu, untuk kau nilai dengan duit kau??? Kebulur sangatkah aku, berkhidmat untuk seorang kawan untuk dibayar dengan duit kau? Eh kejap, kita kawan ke?

Dunia, aku geli hati dengan orang yang cakap, "Aku bukan manusia materialistik". Mereka tipu.

Terima kasih ya Allah, sebab kau beri aku rasa susah, rasa sempit dengan tidak kaya-raya sekarang. Kalau aku sememangnya anak orang kaya, dah kaya-raya, mungkin aku tak sedar semua ni. Benar, sempit itu juga nikmat. Sekurang-kurangnya sekarang, aku boleh kenal, mana kawan sejati dan mana kawan yang boleh aku beli.

*** Cerita-cerita yang ditulis adalah gabungan dan olahan beberapa cerita daripada beberapa sumber. Jangan ada nak terasa atau hantar mesej kat aku, "Eh, Ain, aku ke?" hahaha..  Kalau rasa bukan kau, terimalah ini sebagai peringatan, JANGAN DEKATI MANUSIA YANG KAU BOLEH BELI dan JANGAN JADI MANUSIA YANG ORANG BOLEH BELI.





Pedihnya Sentuh Luka Segar

Dia tahu mereka prihatin
Dia tahu mereka sayang
Dia tahu mereka berusaha merawat luka di hati, cerita lama diungkit
Kononnya hikmat tersembunyi di sebalik sakit
Pastinya rahsia Tuhan ada walaupun jalan keluar itu sempit
Tambah mereka, jalan sekarang jauh lebih baik dari kisah lama yang perit

Mereka harap dia tarik nafas dalam
Akui dia hargai pengalaman silam
Dia tenang hadapi masa depan walau masih kelam

Hakikatnya, dia masih dendam
Luka tak sembuh, marah tak padam
Harap manis tapi masih terasa masam
Yang hitam masih hitam

Tapi dia tahu
Mereka tak tahu yang mereka salah menimbang
Salah menafsir
Malah salah menyimpul

Mereka tak faham kisah
Dia penat membuktikan cerita itu diubah
Akhirnya dia diam selepas lelah
Lelah membela diri dan mempersalah
Biarlah mereka fikir dia mengalah
Asalkan jimat tenaga tidak tercakap salah
Demi menjaga persahabatan yang mewah
Mewah kasih sayang dan rasa bertuah

Kalaulah mereka sedar
Pedihnya sentuh luka segar

Wednesday, September 5, 2012

Kawan Kursus Induksi - Bahagian 3 (",)


*Leen dan suami, Fairuz.. eh, Fairuz kan nama laki kau?*

"Haaa, Ain, cepat ambil gambar aku... nanti update blog! Sambung cerita kau tu..."

Itulah ayat ARAHAN Leen masa aku dengan girang keluarkan kamera comel aku (comel sebab bukan kamera gemuk, DSLR). Sempena majlis pertunangan adik dak Leen, dak Nina Sabtu lepas. Nina ni, kalau tutup mata, dengar suara dia, ya ampun....! Sebiji macam Leen!!! Aku sangat terkasima masa pertama kali jumpa Nina, makan cucur udang Taman Sri Pulai sama-sama... (alamak, meleleh air liur taip cucur udang.. dah nak 9 bulan tak makan.. kalau mengandung dah sarat!)

*Aku, Ayuz, Nina, Olie dan Leen. Menyerlah kuning kau tu kan Nina. Aku suka!*

*Pelamin kau pun aku suka!*

Eh, Bahagian 1, Bahagian 2 (sila klik untuk baca @ ulangkaji) dan yang ini, Bahagian 3, mesti aku mulakan dengan cerita tentang Leen kan? Mungkin sebab dia lah pemangkin utama aku untuk menulis. Cewah... Okay, aku tipu, ada lagi pemangkin aku tulis cerita rakan sekerja UTM yang sama-sama kursus induksi dengan aku Disember 2010 dulu. Macam Helmy, yang jumpa-jumpa aku je sejak aku balik dari US ni, terus cakap, "Eh, Ain, bila kau nak sambung cerita kat blog kau tu?" Dan juga macam Olie.. =)

Ya lah, aku bukan penulis terkenal. Satu dua orang tanya bila nak update blog pun aku dah rasa macam diva, terbang tinggi ke awan, terus capai aras ilham tiba.

Disebabkan kami adalah rakan sekursus induksi yang seronok berjumpa dan beraktiviti memeriahkan keadaan, tak lengkap Ramadhan lepas tanpa berbuka puasa bersama-sama. Kalau acara karaoke bersama-sama yang dipilih, haih, mestilah tak manis semanis kuih kole kacang kan. Atas usaha keras dua orang kuat, Helmy dan Olie, kami berjaya ke JB Catering, dekat dengan Stadium Larkin, berbuka puasa bersama-sama. Oh yeah!!!

*Tema BIRU... kelas!*

Apa yang menarik, Husna, isteri kepada Sharul yang pertama kali aku jumpa adalah sangat menggembirakan aku! Terasa seperti Husna tu kawan aku, bukan Sharul. Hahaha... Husna sangat meriah dan ramah! Mereka ni kahwin masa aku dah sampai US, jadi aku pun tak dapat lah tengok mereka bergelar raja sehari. Ale-ale Husna dah berbadan dua dengan comelnya, dan Sharul dah nak jadi ayah!!! OMG OMG! Sharul yang aku tengok dulu macam kanak-kanak riang, okay, sila rujuk penutupr Bahagian 2, betapa sengetnya Sharul. Tapi dia sangat baik. (Okay, ini cubaan jaga imej Sharul di hadapan isterinya.. ahakz)

Masa berbuka puasa tu, aku sangat bahagia. Ya lah, lama tak jumpa. Olie, Saha, Jannah, Sharul, Helmy.. Terasa macam mati hidup semula! (Okay, itu over). Yang peliknya, mereka sama sendiri pun macam dah lama tak jumpa.

"Ya lah, Ain. Tak ada kau, kitorang pun tak jumpa..."

Laaarr... ye ke? Tengok, betapa divanya aku... 6 bulan aku seorang diri menempuh suka duka di negara orang, 6 bulan jugalah mereka ni tak beraktiviti, seolah-olah menghormati kesepian aku. Hahaha..

"Ain, aku nak bagitau something", Olie mulakan perbualan, masa aku kat US. Terima kasih internet.
"Haaa.. apa dia?"
"Haritu, aku cakap kat Sharul, nak jumpa.." Okay, aku tak ingat pasal apa Olie nak jumpa Sharul. Tapi lebih kurang macam nak jumpa ramai-ramai lah, kawan-kawan induksi ni.
"Kau tau Ain apa Sharul cakap mula-mula sekali?"
"Haaa.. apa dia?" 
"Eh, Ain dah balik Malaysia ke?"

Tengok! Apa? Kalau aku dah balik Malaysia baru korang boleh jumpa ke? hahaha.. okay, aku rasa tulisan aku ni lebih kepada sangat memuji diri sendiri. Narciscism ni... (amat mengagumi diri sendiri). Maafkan saya =P

Cerita Syawal ini, fenomena pertama yang terjadi dalam hidup aku sekembalinya aku dari kampung halaman ke Johor, tanah tempat tumpah tenaga untuk balas budi (sempena digaji dan diberi biasiswa. ahakz) ialah ke rumah Olie! Aku tetap suka gambar-gambar kami terutama yang ada dinding sama warna dengan baju Olie ni!

*Ada Ina, yang aku panggil, Si Cantik masa kursus dulu. Aku suka dia sebab masa dia kahwin, dia panggil aku dan aku dapat salam dia yang tengah jadi pengantin! hahaha.. aku memang teruja dengan pengantin! Nak-nak, dia Si Cantik!*

Aku suka borak dengan Olie laju-laju.. sambil membuatkan Wina terlopong, Wina si juru solek yang baik dan bergaya. Juga jumpa Auntie Ram, mak Olie yang tak pernah gagal buat aku seronok bercakap dan mendengar. 
 
*Jannah dan Wina, hari akhir kursus induksi kami*

Tahniah Nina, Tahniah Olie. Semoga tali yang mengikat memudahkan perjalanan yang korang pilih, dan dibahagiakan.. Semoga bahagia sampai ke jinjang pelamin, dan dapat yang terbaik untuk bahtera hidup yang seterusnya. Amin... Makan minum kat majlis rumah korang sangat membahagiakan manusia-suka-makan macam aku ni, yang rindu mee rebus dan teh tarik.. aaauummm...!

  
Tujuan aku letak gambar-gambar kami tengok Transformer 3D ini ialah, "Korang, jom tengok wayang!"
Tak pun, SEKARANG MASIH BULAN SYAWAL. SILA BUAT OPEN HOUSE! AKU TAK NAK BUAT =P

*Antara gambar sewel kumpulan SATU, yang dinobatkan sebagai pemenang. Alamak, aku hutang cerita "macam mana kumpulan SATU boleh menang". Okay, Bahagian 4 lah..*

Monday, September 3, 2012

Sepasang Mata

Sepasang mata, mampu hadirkan percaya
Boleh buat harapan terbina
Apatah lagi senyum sampai telinga
Gembira, malah bahagia sampai seminggu dua

Sepasang mata, mampu buat tenang berkocak
Boleh buat api marah marak
Apatah lagi hati calar lalu rabak
Kesal, malah dendam sampai beranak-pinak

Ya, berpasang-pasang mata
Tak pernah sama sinar yang sampai
Tak pernah jelas rasa yang termeterai
Tak berdosa kalau aku salah nilai
Tak terkilan kalau hati aku sampai berkecai

Tapi sinar dan rasa berbeza, hadir daripada sepasang mata yang sama
Bukan milik manusia dua atau tiga
Kenapa aku masih belum bijaksana?





Thursday, June 28, 2012

Tekanan Lawan 'Graviti'


Buah epal dah masak ranum, tapi belum sempat dipetik. Maka JATUHlah buah epal itu ke bumi, bukan tercabut dari pokok lalu terbang terapung di langit.
Kenapa JATUH?


 

TEORI Isaac Newton mengatakan, disebabkan graviti, maka epal itu JATUH. Kita akur, kita kata itu lumrah.

**************************

Di restoran, aku nak minum air dalam gelas dan ada penyedut minuman (straw). Di restoran lah, kat rumah aku tak simpan straw.

 
Air tu MAMPU naik ke atas bila aku sedut guna straw. Kalau tak, tak ayu lah aku, kena tonggengkan gelas supaya air itu JATUH dalam mulut aku, kan? Ada graviti kata...

Kenapa air tu boleh NAIK?

Bila aku sedut guna straw, aku mengurangkan TEKANAN dalam straw (di antara mulut cantik aku dan air). Maka tekanan atmosfera (dari persekitaran aku kepada air dalam gelas - di luar straw) lebih tinggi, lalu menolak air itu ke dalam straw. TEKANAN atmosfera itu mampu NAIKKAN air, dan LAWAN graviti.

TEKANAN mampu MENAIKKAN air sedap dan menyegarkan ke mulut cantik dan baik aku ni.. sedap =)

'TEKANAN' MAMPU BUAT AKU 'NAIK'!
Malah aku boleh lawan 'graviti' yang diyakini KAU akan sentiasa buat aku JATUH!


'Graviti' akan buat aku 'jatuh' hanyalah teori. Aku tahu aku ada daya untuk bermain-main dengan 'tekanan'. Jangan sampai aku 'naik' tak toleh 'bawah', masa tu kau tak habis-habis salahkan 'graviti' tapi aku terus 'naik'. Mampos sama kau! Bye Bye!!!

Tuesday, June 26, 2012

Pencinta Dungu


Kerana seorang lelaki
Yang baru semalam dihafal ritma nafas
Penuh daya dipertahan
Sampai tak endah bangkang emak
Tak peduli belakangkan ayah

Kerana seorang lelaki
Yang sayangnya ada syarat
Perintah kau turut penuh sabar
Otak cair jadi beku
Keletah jadi bisu

Kerana seorang lelaki
Yang kasihya perlu dibalas
Tapi cinta tak jemu kau lafaz
Lalu lidah mendahului akal
Dengan senafas kau sakiti kawan

Seribu maaf seorang lelaki
Tak pernah gagal melembutkan hati
Tapi baru sekali emak, ayah, dan kawan tidak sebulu
Tanpa menoleh kau benci melulu

Siapa yang lebih kenal ritma nafasmu?
Siapa yang tanpa syarat menyayangimu?
Siapa yang tak hitung balas kasih walaupun satu?

Wahai perempuan-perempuan yang asyik bercinta
Yang gembira bermanja, bahagia merindu
Ampunkan kata-kataku
KAU PENCINTA DUNGU















Pencinta yang dungu ni tengok lauk basi pun disangka cupcake.


Friday, June 22, 2012

Harga Jalan Demi Ilmu

While having a 13-page book chapter (or maybe a thesis) to be read on my desk during lunch hour, I am happy enough to read only the first sentence until I decided to continue reading it tonight. I choose to postpone it because I cannot wait to update my blog. Muahaha...

I want to write something that came into my mind when I woke up this morning. And, allow me to continue in Malay, my mother tongue.. Otherwise, when you read this entry, you will say "Oh, your English!" hehehe...

Aku tak buat kajian yang terperinci tentang isu pendidikan percuma yang diperjuangkan oleh sekumpulan rakyat Malaysia untuk aku laungkan dengan lantang, apakah pendirian aku. Dengan kengkangan masa yang ada dek amanah-amanah yang aku pikul, sempatlah aku baca serba sedikit, pendapat yang menyokong, hujah yang membangkang, malah tak kurang juga pendapat yang penuh sindiran; buat aku tertanya-tanya, apakah ini tanda setuju atau mereka adalah seteru.

Setiap kali isu tersebut aku baca, dengar (video youtube) dan fikir, aku tak terlepas daripada terkenang cerita aku dan pendidikan aku. Ya lah, menghampiri mustahil untuk manusia yang waras dan ada memori mampu memberi pendapat tanpa bias dek pengalaman peribadi, kan?

Tanpa segan silu, aku nak beritahu, aku tak ingat tahun persekolahan yang mana dalam hidup aku, yang aku bayar yuran penuh di awal tahun. Seolah-olah, tiada! Dari darjah 1 sampai tingkatan 5. Aku nak ambil keputusan SPM pun dengan duit di tangan, untuk bayar baki hutang yuran! Aku dah biasa, dalam kelas, cikgu kelas panggil dan berbisik pada aku, "Ain, bila awak boleh bayar yuran?". Dan aku ingat setiap cikgu yang 'halalkan' hutang yuran aku. Darjah 2, Cikgu Junaidah dan tingkatan 2, Cikgu Mohamad. Aku ingat!

Maafkan saya, saya bergenang air mata sekejap.. Ahakz..

Masa darjah 6, nak UPSR, kawan-kawan aku pergi tusyen yang cikgu kami buat. Aku tak pergi. Aku tanya mak bapak aku sekali je. Tak dapat, aku tak minta lagi dan aku tak sedih pun. Tapi cikgu tu 'jemput' aku datang tusyen dia. Aku ingat, Cikgu Yunus. Aku ingat!

Balik rumah, aku cakap kat mak aku, "Ma, cikgu ada bagitau, ada satu set buku latihan tu bagus untuk UPSR.. Err.. Ain bagitahu je, tak beli pun tak pe.. Ain leh pinjam kawan Ain". Satu malam, masa keluar ke Melaka (bandar) aku dengar mak aku bisik kat bapak aku, "Bang, kita belikan lah buku tu. Nanti dia dakwa kita tak bagi dia buku tu pulak kalau dia tak dapat 5A". hahaha ayat mak aku kan, sabar je la... Tapi aku dengar, dan aku buat semua latihan tu bila aku dapat buku tu... Dan aku dapat 5A! (Berlagak sekejap) Itu aku ingat, Mak Long aku ada hulur RM 20 kot.. ke RM 50 untuk aku. Aku ingat!

Biasiswa dapat masa tingkatan 2... sampai tingkatan 5. Aku bukan nak bangga aku orang susah, tapi aku nak ceritakan yang aku bukan orang senang. Aku pening bila ada para pelajar mengadu, "sedih lah, tak ada duit nak beli buku rujukan.." Aku jawab, "eh, tu bukan buku rujukan ke?". "Ni lain, ada lagi satu buku rujukan tu lain sikit" Zzzzz... tak tahu bersyukur! Aku cepuk jugak sekor-sekor kang! Budak-budak zaman sekarang.. haisy!

Masuk UTM, aku pegang RM 50 je dalam tangan. Okay, aku tipu, bapak aku memang la ada pegang duit sikit. Tapi tu duit minyak dia nak balik dari Johor ke Melaka, dan duit makan untuk aku seminggu dua. Masa beratur untuk pendaftaran aku tenang je. Dah biasa buat muka tebal minta tangguh bayar yuran. Dua tiga orang di kaunter pendaftaran bangun duduk untuk kes terpencil macam aku, nak-masuk-universiti-bawa-RM 50-je?. Tapi, ada aku kesah? Kau nak RM 500, aku balik Merlimau balik!

Aku tak kesah, patah balik daripada meja pendaftaran, untuk bincang dengan bapak aku, sebab kaunter pendaftaran nak juga RM 500. Aku tak ambil kesah pun orang yang beratur belakang aku, "eh, kenapa tu, kenapa tu?" Sebab aku tahu, orang yang cakap belakang aku tak akan tolong aku. Tak akan!

Akhirnya aku dapat mendaftar.. mungkin ada tambah sikit, RM 100. Aku tak ingat. Terima kasih kakak dan abang kaunter. Aku ingat!

Buku teks pun aku tak terus beli masa awal-awal masuk UTM. Tak apa, salin nota pensyarah sudah. Tapi aku rasa akhirnya aku beli juga la. Mungkin tak semua. Aku beli hanya yang senior tak bagi kat aku je. Terima kasih kakak & abang senior. Aku ingat!

Masa isi borang perjanjian pinjaman MARA untuk ijazah sarjana muda aku, aku ingat, bapak aku cakap, lepas dia sama-sama baca perjanjian tu, "Haa.. tengok ni, kalau dapat result bagus, pinjaman tu jadi biasiswa, tak kena bayar balik. Kalau tak dapat, kena bayar balik.. faham, kan?"

Hasil, aku tak perlu bayar semula pinjaman MARA tu. Fahamkan maksudnya?

Mungkin duit MARA tak lah semewah duit PTPTN. Kawan-kawan yang ada dapat duit PTPTN boleh beli handphone canggih di awal semester (tak semua). Aku, siap bagi keluarga aku lagi. Ayat mak aku, "duit kau duit ku juga, duit aku duit kau juga.." haha.. jadi, bagi awal-awal semester kan keluarga aku buat aku tanpa serba salah minta duit di hujung semester. Bijak kan?

Busu pun biasa bagi aku duit. Daripada aku masuk MRSM, belikan barang-barang masuk asrama, sampai masuk UTM. Tak pernah mengungkit. Ada beberapa kawan baik pun sudi pinjamkan duit.. tak pernah mengungkit. Nak minta pulang pun dengan bahasa yang maha halus.

Okay, maafkan saya, mata berkaca sekali lagi.. ehem.. ehem...

Benar, tangan yang memberi lebih mulia daripada tangan yang menerima. Sebab yang menerima ni kurang mulialah, mustahil tiada pemberi yang mengungkit. Setakat dengar "Ala... Ain tu belajar tinggi-tinggi, duit aku ada tolong jugak tu...", "Kalau aku tak tolong mak bapak dia, tak de nye Ain tu masuk universiti..." dah biasa. Dah biasa, dan, aku ingat! Kalau aku tahu ada manusia yang mengungkit, takkan aku terima setiap sen daripada setiap manusia. Tapi aku orang bijak pandai, aku takkan melenting. Jasa tetap jasa. Budi tetap budi. Aku ingat!

Okay, maafkan saya, mata bertambah berkaca-kaca.. aargghh!!

Pengajaran 1;
Jangan jadikan alasan mak bapak tak bagi, duit tak ada, tak ada peluang, untuk ketidakcukupan demi pengajian ilmu. JANGAN! Nak seribu daya, tak nak seribu dalih! Di mana ada kemahuan (DAYA), di situ ada jalan!

Pengajaran 2;
Jangan fikir pendidikan percuma mampu buat belajar sambil lewa. Pendidikan tak percuma pun mampu. Malah pendidikan percuma juga mampu lahirkan modal insan hebat. Tak ada persamaan matematik yang menyokong hubungan ini, pada pendapat aku.

Pengajaran 3;
Jika menerima, belajarlah untuk INGAT. Jika memberi, belajarlah untuk LUPA.

Pengajaran 4;
Jika meminjam, belajarlah untuk PULANG. Jika berdosa, belajarlah untuk TIDAK ULANG.

Pengajaran 5;
Jika ada hutang dan terasa sesak nak pulangkan, cuba bayang perasaan orang yang diSEDEKAHkan (iaitu, tiada hutang kononnya) tapi diungkit-ungkit sedekah tu. Nescaya mereka yang berhutang akan rasa lebih beruntung dan lebih tenang.

Pengajaran 6;
Jangan sekali-kali ada lagi manusia datang kepada aku dan cakap,
"Kak Ain, nak sambung belajar, tapi mak ayah tak ada duit.. macam mana ni..."
"Nak belajar kat mana?"
"Kat xxxx",
"Laarr.. swasta.. tak ada duit, masuk lah yang bukan swasta.."
"Ala.. tak minat.. dan, tak ada tawaran.."

Atau pun,
"Cikgu, cukuplah latihan sampai sini je"
"Kenapa? Kan ada masa lagi 20 minit? Hari ni tusyen 1 jam kan?"
"Ala.. penat lah cikgu Ain.. kita borak-borak je la..."
Huhu.. aku dulu dapat tusyen tu, bersorak dalam hati tau! Ni senang-senang kau nak tenang-tenang habiskan duit mak bapak kau kan?

Atau pun,
"Susah la miss, nak kene kejar bas, kuliah pagi-pagi. Kalau mak bagi motor tentu senang"
"Jadi awak nak kita tukar kuliah waktu petang ke, awak nak saya bagi awak motor?"
"Hehehe... Petang dah penuh kuliah lak.. macam mana ek.."
Aku cepuk gak kalau ada student macam ni lagi datang jumpa aku sebab lambat datang kuliah!

Atau pun,
"Ye la, kau memang hebat.. lain lah.."
Ha ah, aku memang hebat. Keluar-keluar dari perut mak aku aku terus boleh senaraikan Hukum Newton Pertama sampai ketiga.. dengan lancar.. aku memang lain!

Pengajaran 7 (Khas untuk aku);
Aku nak jadi mak macam mak aku, dan nak cari suami macam bapak aku. TITIK!

Maafkan saya, tertulis panjang.. ahakz...

Okay, masuk makmal, Ain!!!! Kau ingat UTM hantar kau ke US ni, percuma????


Tuesday, May 15, 2012

Nikmat Hujan


Nak pergi sekolah (kampus) pagi ke, lepas Zuhur...
Pagi ke, lepas Zuhur. Pagi ke.....
Baiklah, lepas Zuhur lah! Titik!

'Perbalahan' berlaku di antara dua Ain. Ain yang nak keluar pagi dan Ain yang nak pergi lepas Zuhur.

Akhirnya, aku rasakan, pergi selepas Zuhur bukanlah pilihan yang terbaik. Ya, senang, dah solat Zuhur siap-siap di rumah dengan selesa, siap makan. Tapi cabaran yang terpaksa ditempuh ialah, HUJAN LEBAT!

Aku dah janji dengan kawan, nak buat eksperimen pukul 2 petang. Disebabkan mempengaruhi jadual masa orang lain, aku tak sampai hati nak batalkan hanya sebab hujan. Lagipun, bukan silap dia kalau hujan. Aku yang tak datang pagi kan. Jadi, aku tempuh juga hujan tu.

Image Detail

Ya, memang aku ada payung. Aku pakai warna pink belacan. Hehehe.. Saiz pun macam dalam gambar di atas.Mungkin hujan tu seronok. Nak-nak kalau ada istilah main hujan atau tidur di rumah semasa hujan. Lari-lari dalam hujan nyanyi lagu kuch kuch hota hai.

Image Detail

*Alamak! Hritik Roshan!*

Tapi untuk aku tadi, perasaannya adalah sedih. Mungkin sebab aku rasa hujan tu seperti hukuman tak pergi kampus awal. Atau sedihnya aku tak ada kereta. Juga jauhnya rumah aku dengan tempat perhentian bas. Jauh? 8 minit jalan kaki tepi jalan raya dalam hujan lebat, jauh lah!

Bertambah sedih bila aku mengenangkan yang aku akan bila-bila saja kena percikan air. Eerrrr.. percikan? Tempias? Splash!

Image Detail

Ini maksud aku. Memang aku berada sedekat itu saja dengan kereta yang lalu lalang. Aku dah bersedia, pasrah. Demi sebuah eksperimen. Cewah.

TETAPI! Sepanjang 8 minit jalan kaki dan 8 minit tunggu bas (ya ya je 8.. saja nak nombor cantik), sedih aku bertukar menjadi gembira sedikit demi sedikit sebab semua kenderaan yang lalu melepasi aku memperlahankan kenderaan mereka, dan aku tak kena pun splash air (masih tercari-cari bahasa Melayunya apa) walaupun setinggi paras buku lali. Aku terharu malah rasa sangat disayangi oleh semua pemandu-pemandu itu!

"Laarrr.. memang lah, takkan lah orang nak bawa kereta laju-laju masa hujan, nak-nak engkau tengah jalan kaki kat tepi jalan tu...", mungkin ada orang akan jawab, semata-mata nak matikan rasa teruja aku kan?

Siapa kata memang lah? Siapa kata?
Tau tak kenapa aku sangat teruja gembira dan terharu sebab tak kena splash air hari ni? Kenapa?

***************************

Hari pertama aku ke sekolah masa darjah 3, aku jalan kaki seorang diri. Pakai baju sekolah baru. Jalan dengan riang-ria, tak terdetik rasa takut kena culik sebab zaman tu belum popular lagi isu kanak-kanak kena culik walaupun cantik macam aku. Girang nak pergi sekolah, cuaca mungkin baik.

Jalan kampung dah tak sibuk (memang pastilah aku dah lambat sebenarnya, sebab tu jalan lapang), tiba-tiba ada satu kereta dipandu laju. Berdesuuuupp! Langkah aku terhenti dan aku bingung sekejap. Lepas tu aku yang baru 9 tahun tu menangis. Sebab, kereta tu sebenarnya langgar satu lopak air dan aku kena splash air tu, basah sampai muka tau!!!! Air warna coklat!

Aku patah balik, berlari ke rumah.

"Maaaaa!!!!!!"
Menangis. Mak aku sambut. Aku tak tahu la bapak aku kerja kot. Adik-adik aku, entah. Kecik lagi.
"Kenapa ni??"
"Ain kena langgar..!!."
"Haaa!!! Kena langgar...!!!!"
Mak aku dah pegang-pegang aku dah nak periksa.
"Bukan.. bukan,.. kereta langgar lopak air, air kena Ain..."

Aku pergi juga sekolah hari tu. Tapi tak dapat pakai baju baru. Pakai baju lama =( Dan terlalu lambat sampai di sekolah.

***************************


Maka sebab itulah, dalam hujan tadi, terdetik rasa terkilan yang amat sangat terhadap pemandu kereta 16 tahun lalu itu. Tergamak dia buat macam tu pada kanak-kanak cantik dan comel lagi suci itu kan. Bukannya tengah hujan lebat kalau dia tak nampak aku. Hari pertama sekolah tahun tu, aku masih rasa kesal, tergamak dia.. tergamak dia!

Dia tak nampak lopak air? Kalau betul tak nampak, tak boleh ke berhenti bila dah splash air tu kat kanak-kanak tak berdaya tu?

Bila mengenangkan semua kereta yang perlahan sebab nak melepasi aku tadi, betapa terharunya aku. Malah ada kereta yang hampir berhenti, sebab jalan yang aku lalu untuk ke tempat tunggu bas tu sempit, dan ada kereta lain dari arah bertentangan. Kedua-dua kereta itu saling bertolak ansur semata-mata sebab ada gadis asia pendek yang jalan lambat ada di tepi jalan.

Ada juga satu lopak air yang besar. Aku berhenti  sebab aku perlu ke tengah jalan supaya boleh elak lopak air tu. Kereta yang ada di belakang aku masa tu bersungguh-sungguh elak aku. Aku sangat terharu!

Jujur aku sangat malu dengan pemandu yang pernah mengotorkan baju sekolah baru aku. Sampai hati dia...

Dan sungguh-sungguh aku bersyukur dengan pelajaran yang aku dapat hari ini. Hujan memang satu nikmat.



Sunday, May 13, 2012

Gigit ; Khilaf Silam

Gigit legakan geram,
Kononnya boleh hilang muram,
Senyum tutup suram.

Lihat kesan terasa seram,
Gigit sampai putus bukan setakat lebam,
Diam dalam kelam.

Hajat nak buat ego padam,
Akhirnya kesal khilaf silam.

 *Pengajaran : Fikir dulu sebelum gigit*


 Image Detail

Life is About Creating Myself

"Please tell me about yourself..."
Rasanya, itu soalan wajib dalam temuduga, kan?

"Aku kenal diri aku lebih daripada kau kenal aku!"
Rasanya, pernyataan itu betul, kan?

"Aku nak cari diri aku..."
Rasanya, beberapa drama juga guna dialog itu, kan?

Aku pernah sangat bahagia sebab sebut satu ayat iaitu, "I am discovering myself". Rasa macam mata celik,  pintu hati terbuka. Macam memijak satu anak tangga baru menuju kematangan hidup, cewah...

Sehinggalah minggu lepas, aku jumpa satu ayat ni pula;

























"Dah besar nanti awak NAK jadi apa?"
Bukannya, "Dah besar nanti TAHU tak awak apa?"

Life isn't about finding @ discovering myself. Life is about creating myself. Heeeyaaaak!!! Semangat!!!!!

*Sumber ayat, Google. 'Virtual scrapbooking' dibuat dengan menggunakan MiDesign@Michaels Photo Creation. Sumber gambar, tangkapan sendiri. Model, anak-anak kak Aisyah =)


Friday, May 11, 2012

Aku Nak Limau

*Aku rasa, ayat aku tak sedap kali ini (cewah, selama ni macam sedap kan..) Jangan guna ayat dalam tulisan kali ini untuk karangan SPM ya. Kalau tiada sebarang kesalahan pun, tak dapat A rasanya. Tak sedap, tak sedap, ada aku kesah? Lalala~

Tahun lepas, Dania mahu epal. Tanpa epal, akal dia akan mati. Dania perlukan akal yang hidup untuk lunaskan segala tanggungjawab. Maka aku anggap, memberi epal pula adalah tanggungjawab aku. Aku beri Dania epal dengan SEGERA.
Kerana Dania MENGARAHKAN aku beri dia epal.

Dania tak perlu ucap terima kasih. Tambahan pula, beri Dania epal adalah tanggungjawab aku.
Apa rasa epal bagi Dania, aku tak pernah tahu.

Bulan lepas, aku mahu limau. Tanpa limau, akal aku akan mati. Aku perlukan akal yang hidup untuk lunaskan segala tanggungjawab. Maka aku anggap, aku perlu diberi limau, dan itu tanggungjawab Dania.

Hari ini, aku masih nantikan limau. Dania kata, dia cuba bantu. (Err.. bantu???)
Dania kata, ada banyak lagi pengemis limau yang lain. Dia pening. Dia nak kumpulkan limau, nak agihkan limau, nak cari balik limau, nak kira limau, eh, prosedur agihan limau berubah, dia nak cari kotak limau, dia nak jumpa tokey limau, dia nak ambil borang tempahan limau..
Aku terus dengar, sambil tunggu limau, MENGEMIS limau.

Darwis nampak limau bersepah di sekeliling Dania.
Tapi tak nampak epal sebab dah selamat Dania makan.
Darwis cari aku, "Ain, sabarlah, jangan lah desak sangat Dania tu, kesian saya tengok dia, melambak-lambak limau dia, awak tak patut minta limau tu selalu, sabar je"
"Darwis, nak limau"
"Maaf Ain, saya tak jaga limau, saya jaga avocado"

"Macam mana saya nak dapatkan avocado ye? Boleh tak saya makan avocado je kalau tak dapat limau?"
Darwis tiba-tiba koma, tak mampu menjawab apatah lagi membantu.



Aku tak kesah orang tak nampak aku bagi Dania epal.
Aku tak kesah orang tak nampak cara Dania minta dan terima epal.
Aku tak kesah dengar masalah Dania dan limau-limaunya.
Aku tak kesah tak dapat tahu lebih pasal avocado dari Darwis.
Yang aku kesah, AKU NAK LIMAU!



Wednesday, May 2, 2012

A non-CC Toastmaster was Evaluating an Advanced Project

I love to tell my friends about any events in my life, to share the excitement, happiness, frustration or anger. However, we will not have a pair of ears every time we need, making me feel not so happy when I want to tell a story so much but I don't have extra ears other than mine. Luckily, I have a beautiful orange laptop (the color, not the smell or the shape hahaha), so I can write and people can read anytime they want. If there is anyone.

**************************

I am a member of Toastmaster International club since last June, and I join a club in Johor Jaya. Now, since I am currently working in Duke University, Durham, North Carolina, I transfer my membership (temporarily) to PRATTically Speaking Toastmaster Club, here. (PRATT is the name of the faculty.. or building? eerrr..)

For those who are not familiar with Toastmaster International, ah ha....!!! I will tell you more later.. lalala... I don't read about Toastmaster before I join. I only heard its name twice, then I visited the meeting and experienced it by myself before knowing it 'theoretically'. What I can say, you will 'feel' it and decide you will join or not, not understanding it by words before coming to know it (I am creating an excuse for not giving the introduction about Toastmaster International hahaha). Okay, fine, you can visit www.toastmasters.org if you want to read before attending.

Or, wait for my next post entitled "Toastmaster Story from Me for a non-Toastmaster". Okay?

Now, back to the story, that I want to share, as a Toastmaster in Duke. Today, I took the speech evaluator role. I evaluated a speaker; a Professor while I am a girl who is struggling with my PhD. He was delivering an Advanced Project while I am still working on my basic speech projects (7 out of 10 from Competent Communication manual ; this is what I meant by 'A non-CC Toastmaster'). Enough evidences to show that he has more experiences in many aspects and I have enough reasons to feel more worry. Can you feel that? Can you feel that??!! Wuuuaaaa!!!!

Image Detail

At first I thought I will be dropped as an evaluator (here, members sign up to take a role online) because my first speaker (evaluatee) was sick, so she cannot attend the meeting. So I didn't think that I will evaluate the professor. But one hour before the meeting, I contacted the secretary of the club (because I receive an email from her, so it reminded me to ask), she told me that;

"Actually, you are more than qualified to do Zbigniew's evaluation!!  Since we are a new group, we still give feedback to more advanced speakers.  Even though we may not have the experience, we still have valuable information as a listener and can give them positive feedback and even words of improvement." Ah ha...! A very encouraging email.

Toastmasters always encourage, motivate and inspire others...

I only manage to find a beautiful sentence before the meeting as my preparation;

"Feedback is a breakfast for a champion" on the Toastmasters International website. Okay, that is beautiful enough for my speech evaluation. At least I have some preparation!

I arrived 5 minutes before the meeting, and my evaluatee still not there. I don't have his manual so... How can I know what I will evaluate...? Okay, take it easy, Ain... I sat and inhale as much oxygen as I can.

I managed to have his manual 10 minutes after the meeting was started. I cannot read with full concentration because people were talking. The president, the Toastmaster, the Word Master and the other speakers. Huh.. I started to prepared my table (two sections) on my notepad, one with a smiley, one with a sad face, to symbolize the good things and the need to be improved aspects. While keep reading maybe 30% from his manual, the 1st project of Technical Presentation.

I believe that the General Evaluator can feel how cold my hand was. Huhu..
When I was at the podium, "owh oh.. how can I give feedback for a professor!! an advanced project! Mommy!! Help!!!", I spoke to myself.

"I am so happy because madam General Evaluator pronounced my name perfectly!"

It was my first sentence. Then people laughed. And, yes, I felt better. (One important tips from my mentor, Ajan. Make the audience laugh)

I read the objectives of the speech to the audience.. Errr.. I believe, I am not sure how to pronounce few words. I think I wasted few seconds there. And I didn't greet. Zzz...

I gave my evaluation according to his speech. Starting from the title, the introduction, the objectives and the details in his speech. My mistake was....
I didn't choose what I will share and what I won't. So I keep talking 6-7 points written on my paper. Hahaha.. so greedy! I talked in chronological way. When suddenly I saw the orange card! From 4, I manage to tell only 2 suggestions. And... I was speaking for 4 minutes 13 seconds. The timer said, "this make you walk on the red carpet" ah ha...!

Actually, I was surprised. I thought it was 3 minutes and 30 seconds. hehe.. Yes, here, they don't have a bell to 'stopped' you. Only the red card @ lamp, like in a contest.

I was upset because I describe so much on one or two points, until I have no chance to share one interesting suggestion (at least, for me). It will be better if I have better English.. lalalala... Practice more, Ain! So I will not wasting time in thinking the words. I believe that I only need to choose less points @ strengths, not all I observed. Don't be so greedy. (For your information, this is my 2nd speech evaluation in my Toastmaster's journey)

And feedback from others?
1- Over the time limit... yes
2- I spoke fast... I always get this feedback. So some words were not clear.
3- I used present tense when it should be past tense.
4- only 4 uhm.. (time filler). yes! hehehe..
5- I used an interesting closing (hahaha, luckily I found that 40 minutes before the meeting) and I can see the professor smiled widely!!!
6- I was not judgemental and honest.. hehehehe.. *blushing* I used, "I feel... I think..." instead of, "we cannot see.. we feel bad.." or "you cannot.. it was bad.." (actually this is an email I received from the Mr President.. hee....)
7- One important point, I told that my evaluatee looked at his laptop's screen while talking to the audience at one particular time. I suggested that it is better if he talk (and look) to the audience first telling what he is going to do (he wanted to change a setting on the software : a demonstration) before facing the laptop. So, he will not lost the connection (eyes) with the audience. But I said "... so you will not lost one @ all" referring to the audience. Zzzz..

*I can share more about what he did that make me really impressed. But.. later lor... =p This post is not about his speech, but about my speech evaluation experience =D

Last but not least, I am happy!

Image Detail