Thursday, November 29, 2012

Kau Tetap Kahwin Dengan Aku

"Mama dah naik pentas dah, pertandingan menyanyi kat kilang dulu. Mama mula nyanyi padahal belum sepatutnya start. Kira Ma salah masuk lah. Lepas tu juri terus cakap, NEXT!"

"Lar, tak sempat nyanyi sebaris pun?"

"Tak... Mama tak dengar sangat muzik tu.. Baru buka mulut sikit.. Juri tu, bagilah peluang ke kan.. Kalau dapat nyanyi hari tu, tentu sekarang Mama dah jadi penyanyi... hihihi.."

"Hahaha.. mesti glamor kan.. ", aku layankan.

"Tau tak apa.. Kalau Mama jadi penyanyi terkenal, mesti Mama tak jumpa Papa.. Bukan bapak kau tu laki aku lah.." sambil buat muka berlagak.

Tanpa dijemput, ada suara menyampuk. "Apa pulak, kalau Mama penyanyi terkenal, Mama tetap akan kahwin dengan Papa. Sebab kalau Mama penyanyi, Papa dah jadi komposer", muka yakin, buat-buat sibuk menyusun barang.

"Eleh, Long, bapak kau tu memang macam tu. Kau dengar eh, Ma tanya lagi satu.. eh... Bang, kalau aku belajar pandai-pandai, aku jadi cikgu, mesti bukan kau laki aku kan?", muka dia tambah berlagak..

"Apa pulak, kalau kau cikgu, aku guru besau. Kau tetap jumpa aku"
Pantas bapak aku yang rambut macam Albert Einstein tu jawab.
"Kau jadi apa pun, kau tetap kahwin dengan aku", bapak aku buat muka gangster. Ala-ala "Lu tak akan boleh lari dari gua...!"


Teringat drama-drama Melayu;
"Kalau I jadi bulan?", "I lah bintangnya"
"Kalau saya jadi bunga?", "Sayalah tangkainya"
"Kalau aku ombak?", "Akulah pantainya"


Tapi mak bapak aku buat versi Melaka. Eerrr.. ni kira mak bapak aku romantik ke? Yang penting, they are the best for me =)

Semoga mereka berkasih sampai ke syurga... Amin...



No comments: