Thursday, June 23, 2011

Aku Bahagia Kerana Aku

"orang macam tu nak buat kawan? tak ada kawan lagi bagus la.."

"tv cerita macam haram! tak tengok tv lagi bagus la.. bukan menenangkan, lagi naik hangin dan merosakkan minda ada la!"

"artikel majalah ni berat sebelah.. buat sakit hati je baca.. menyesal beli!"

"balik rumah pun kena bebel, apa dibuat semua tak betul, yang salah aku, asal salah aku, baik tak payah aku balik rumah..!"

"tak boleh nak timbang rasa, buat stress aku je, tak de dia pun tak pe, aku boleh hidup la.. menjanda pun menjanda la.. bukan hina pun jadi janda!"



Semua ni contoh-contoh karangan yang aku tak perlu ceritakan asal usul dialog, yang menyebabkan tukang lafaz dialog muka huduh lagi menyeramkan, nada suara sumbang lagi membingitkan, hati sakit lagi menyakitkan orang yang mendengar. Kesian. Banyak punca sengsara. Banyak punca derita. Lari daripada punca-punca itu dikatakan ada bahagia. Ye ke bahagia?

Tak berkawan dengan seseorang yang telah sakiti kita, bahagia? Macam mana kalau segala kebaikan dia pada kita sebenarnya lebih banyak daripada kebaikan kita kepada 10 orang?

Cerita kat TV tu tak bagus? Macam mana kalau kita yang bercerita, bagus sangat ke? orang yang dengar cerita kita tu semua bersyukur ke dengar cerita kita? TV tak paksa kita tengok, tapi kita paksa orang tengok 'drama' kita?

Artikel majalah tak bagus? Pendapat kita kalau dikarang jadi artikel, bagus sangat ke? Tak akan bias ke? Kalau orang kata kata-kata kita tak beri manfaat, tapi kita akan fikir orang tu yang bodoh sebab tak nampak manfaat kita selitkan. Macam mana? Salah antena ke receiver?
Balik rumah tak bagus? Habis nak duduk kat pejabat sentiasa? Tenang sangat ke? Seronok ke makan nasi bungkus atau Mc D hari-hari kat pejabat bertemankan komputer, fail-fail dan meja kerja?

Laki kita tak bertimbang rasa, betul ke lebih baik menjanda? Anak-anak suka ke cerita pasal kita jadi single parent yang superwoman? Mak ayah kita suka ke kita balik kampung tanpa suami sebab dah janda?

Kalau punca sengsara dan derita itu ada di sekeliling kita, kita akan sentiasa diancam sengsara dan derita. Kita tak boleh lari dari segala-galanya. Kalau nak tinggal dalam gua pun, kita tetap tak boleh lari daripada punca sengsara dan derita, iaitu 'sunyi' dan 'bosan' selepas kita dah imun dengan 'tenang'. Jadi segala-gala yang ada nama di sekeliling kita, adalah punca sengsara dan derita! Kita tak boleh bahagia!


Suami, tak faham kita. Emak, dah tak larat dengar masalah kita. Ayah, dan sibuk dengan sakit-sakit dia. Anak, tak habis-habis dengan cari masalah. Kawan, ada keluarga sendiri punya cerita. Kerjaya, ada saja buat sakit kepala. Persatuan, tak habis-habis politiknya. Hobi menjahit, cina jual benang tipu harga. Restoran, pelayan lembap. Nak transfer duit, online banking hang. Haih, semua ada cari pasal!

Sengsara wei! Sengsara!

Macam mana nak bahagia? Macam mana aku nak rasa hidup bahagia???!!!!??!!

"Kalau kau hidup macam orang bahagia, kau akan bahagia. Kau bahagia sebab KAU rasa bahagia."

Hanya aku yang boleh buat aku bahagia. Aku bahagia kerana aku.


*Macam mana dengan orang yang kata, "Sebab suami lah saya bahagia dan berjaya macam ni.."?

No comments: