Friday, July 1, 2011

Itu bukan aku...

Mata menghadap skrin komputer, beralih ke kertas-kertas bertulisan atau bergambarajah, yang kalau nak faham kena kerut-kerut dahi sikit... Jari joget-joget atas papan keyboard komputer, atau pegang pen dan pensel, tulis apa yang dah faham, atau tak faham.. Mulut bercakap nak ilmiah, tak dengan supervisor, dengan kawan-kawan, masih pasal research.. Kalau berbual jauh sikit pun, tetap patah balik kepada research.. Cukup happy..

Itu manusia A...

Call kawan-kawan dan teriak, "Jom jumpa.. !"
Tak makan, tengok wayang, karok, borak-borak kat warung, atau sambil window shoping, tak terkecuali shoping sekali.. Jalan-jalan, cuci mata, tengok orang.. Atau, melepek kat rumah, pillow talk dengan manusia.. Boleh juga sambil rehat, SMS atau call orang, tak kawan, keluarga dan tanya, "uit.. tengah buat apa..?" Cukup kalau ada reply "Sorry, busy..", bukti ada makhluk hidup di hujung talian.. Cukup happy..

Itu pula manusia B..

Bawa kereta perlahan-lahan, park tepi jalan, bawa keluar kamera, posing-posing sikit tepi jalan yang sunyi.. Cukup happy.. Nyanyi lagu lalalala...

Dan itu manusia C...

~hasil kerja manusia C~

Secara formal, label aku adalah manusia A. Tapi.. rasanya itu bukan aku yang total.. Secara mata kasarnya, aku manusia B.. Tapi itu bukan sepatutnya aku.. Jauh dalam sudut hati, aku enjoy jadi manusia C.. Tapi sekali-sekala la dapat jadi..

Boleh ke nak jadi manusia ABC? Tapi penat la...

Manusia ABC yang tahan penat.. Itu pun bukan aku..

1 comment:

m taufiq a aziz said...

ah sudah. yang mana satu nih,.