Friday, May 8, 2009

Kejayaan Dalam Lipatan Sejarah

Seperti pengalaman pertama kali menukar bulb lampu sendiri dan mencuci perangkap bawah sinki sendiri.. ada juga pengalaman-pengalaman lain yang membuatkan aku terasa sangat bangga dengan diri sendiri. hehehe.. motivated gitu..
(ek eleh.. tukar bulb lampu dan cuci perangkap pun nak kecoh.. hello.. ingat kalau aku dok hostel dan kat rumah aku di melaka, ada ke aku buat kerja-kerja macam tu sendiri? hehehe)

ada pengalaman yang memang nampak cikai giler bagi sesetengah orang, tapi sangat best bagi aku sampai aku kata, "yeah!!! aku berjaya! berjaya!!"
dan, sebagai orang yang rasa sangat gembira atas 'kejayaan' tersebut, aku rasa ada juga orang lain yang akan rasa gembira jika mendapat kejayaan yang sama. atas kesedaran itu, aku nak kongsi cerita tersebut =D

kejayaan yang aku maksudkan ialah, membuat partition hard disk dengan sendiri tanpa software lain..

dulu masa kat UTM memang ada orang sebut, guna software Partition Magic. so, masa aku beli portable hard disk baru hari tu (nak kecoh gak kan .. hahaha) aku memang kena lah cari software tu. selepas mendapat kepastian nama software tu dari dua orang, aku tanya lagi satu orang, saje nak tambah vote.

tapi, orang tersebut, yang berwajah baik dan memang baik, menjawab "boleh ja buat partition tanpa software" "haa?? boleh? macam mana?" teruja aku...

bermulalah sesi kelas cikgu Hassan..

dan hasil kelas tersebut..

1. cucuk portable hard disk (bukan cucuk botox ke hape okay..)
2. right click kat 'My Computer'
3. klik 'Manage'


4. pastu, dah keluar tetingkap 'Computer Management' kan? haaa.. pilih 'Storage', kemudian 'Disk Management'
5. taaadaaaa.. keluarlah segala disk. baik internal, atau external


6. pegi kat kotak disk yang nak dibuat partition, (PASTIKAN DISK YANG BETUL.. KALAU TAK, NAYA..), right click [pada bulatan warna hijau muda dalam gambar di bawah - ikut la volume mana..]
7. kita boleh pilih lah nak buat apa.. nak format boleh.
8. okay, nak buat partition kan? kene format gak sebenarnya.. hahaha.. kalau dah ada location, dia tulis 'Healthy' (kalau tak tulis Healthy, sori beb, gua tak tau). okay, right click tu, pilih delete partition (sebab biasanya memang akan ada partition asal, contoh, klu beli portable hard disk 320 G, awal-awal dah ada partition dlm 298 G)


9. Bila dah delete tu, dia akan tulis 'unlocated'
10. Sekarang, right click, pilih 'New Partition'


11. haaa.. kat sini.. ikut je lah arahan.. aku dok pening-pening gak lah fikir, Gig ada berapa kosong, Mega pulak berapa kosong? (i mean, sifar) dengan mangkuk hayun nya kan.. padahal amik la kalkulator saintifik tu kan. hahaha.. haaa.. pastu anda berjaya buat partition..


12. Pastikan tiada yang dibiar 'unlocated'. ye lah.. nanti korang tak leh guna la kapasiti tu.. =p

tapi tu lah.. aku yakin cara ni senang. cuma aku tak tahu kelebihan guna software 'Partition Magic' tu berbanding dengan cara ni. mungkin ada siapa-siapa yang tahu, boleh lah bagi tahu ya. takut-takut ada masalah ke, buat naya aku dan orang yang percaya aku je karang.. hahaha..

setinggi-tinggi penghargaan untuk orang di belakang tabir, Hassan, Mai, Ahmad.. dan penguat semangat, Lala.. tak lupa kepada sokongan moral penuh kematangan dari kak longku, Husni.. terima kasih juga buat... eeeh.. panjang lak.. ok.. tata..!!

p/s kalau gambar tak clear, korang klik je gambar tu, nanti keluar yang clear punya..

Wassalam..

No comments: