Tuesday, October 20, 2009

Kalaulah Aku Lebih Sibuk

Kalaulah aku lebih sibuk,
tentu aku tiada masa untuk berasa marah,
tentu aku tidak sempat untuk berkecil hati,
tentu aku tidak terfikir untuk memandang perkara kecil sebagai besar,
tentu aku kurang bercakap dan lebih diam.

Tapi marah tu bukanlah melulu,
kecil hati bukanlah tanpa sebab,
perkara kecil tu tak lah kecil sangat sebenarnya,
dan bercakap tu, bukanlah perkara tipu.

Tak tumbuh tak melata, tak sungguh saya tak kata!

Alahai manusia-manusia tertentu,
korang memang sangat hebat dan macam ada lebihan kuasa,
sebab korang mampu buat orang yang sibuk jadi tak sibuk,
tetapi lebih meluangkan masa untuk sakit hati, kecil hati, dan runsing dengan korang,
malah korang mampu buat orang yang sibuk meluangkan banyak masa untuk bercakap tentang korang,
bercakap tentang kehebatan korang,
dan akhirnya, orang yang sibuk jadi sangat tak sibuk,
tetapi lebih sesuai diberi gelaran, orang yang kalah.

Kalaulah aku lebih sibuk, tentu aku tak kalah dengan setan-setan yang suka buat manusia-manusia marah-marah.
Kalaulah aku lebih sibuk, tentu aku tak kalah dengan setan-setan yang suka hasut dengan sangka buruk sangka buruk.
Kalaulah aku lebih sibuk, tentu aku tak kalah dengan.. haih.. malas lah aku nak tulis lagi.
Ini pun dah menunjukkan aku ada ciri-ciri orang sibuk, tetapi telah berjaya tidak disibukkan oleh manusia-manusia hebat itu, dan akhirnya buat setan-setan ketawa berdekah-dekah dengan kemarahan, sangka buruk dan sakit hati aku.

Maka,
wahai aku,
marilah jadi lebih sibuk,
dengan perkara yang lebih sepatutnya.

*mode : biol separa insaf*

2 comments:

noor afzan said...

nape ayen?
r u okay dear?

ayen =D said...

xda la ok sangat. kalau nak senaraikan sebab tak ok sgt tu, mcm merosakkan mood je. tp belum ada alasan utk menukar sebab2 tu kepada perkara yang blh dipandang +ve.

tp, jom, kita enjoy..!! hehe..