Thursday, October 22, 2009

top 100 things I am thankful in 2009, by Ain - part 1

Bismillahirrahmannirrahim..

Assalammu'alaikum warahmatullah..

Tergerak nak menulis tentang, top 100 things I am thankful for in 2009.
Selepas menyemak blog "Izam Speaks" for the 3rd time, yang lebih spesifiknya, http://izamspeakslifecoaching.blogspot.com/2009/07/top-100-things-i-am-thankful-for-in.html

His first post yang dibaca membuatkan aku agak kagum dan terkasima tentang isu merancang masa depan. (klik untuk post tersebut) Kemudian tambah memotivasikan bila membaca post tentang 'adakah azam tahun 2009 yang ditanam sebelum ini telah dicapai.. selepas setengah tahun berlalu?' Mahu tak kagum, aku tak pernah fikir pun untuk tahun-tahun yang lepas. huhu.. insaf.. (yang mana satu post beliau, tapi lebih kurang beberapa yang latest juga la)
Dan seterusnya, tentang apa yang dah dicapai, yang disyukuri.. huh..
Nampaknya, menyenaraikan perkara lepas yang disenangi agak mudah. Nak buat lah =)

1. Dapat enjoy kehidupan dengan Malaysian di Holland, especially Delft dan Utrecht
2. Enjoy course Optical Fabrication Technology attachment di St Gallen, Switzerland. Selain dari course, experience mengembara di sana, dan pengalaman hidup bersama rakan-rakan pelbagai bangsa, ada juga 'kecederaan hati' yang sebentar, tapi malam itu, semuanya dirawat dengan ayat, "Allah adalah sebaik-baik tempat mengadu walaupun pada masa itu kita tiada siapa-siapa"
3. Berjaya siapkan master tesis dengan sokongan dan bantuan ramai orang. Siap dan lulus on time.
4. Berjaya berfikir dengan lebih luas tentang masa depan, what I want and what I should do after discussion with some people.. tak kira discussion membina atau memusnah..
5. Berpengalaman berfikir tentang perasaan dan jodoh dengan persekitaran yang buat aku tak lari jauh dari jalan Dia.
6. Dapat duit deposit studio dan beli kamera dslr. Ada jalan lain menambah kemanisan hidup.
7. Dapat ke Paris, Perancis selama seminggu. Pengalaman bengkel, mengembara dengan kawan-kawan termasuk kawan baru dan yang setahun tak jumpa. Friendship... the most valuable memory in this summer workshop.
8. Selamat pulang ke Malaysia, dengan keluarga yang sihat walafiat. Beraya bersama keluarga.
9. Dapat menggembirakan keluarga (mudah-mudahan benar gembira diorang ni), saudara mara, kawan-kawan. Dapat jumpa semua yang dirindu. Termasuklah bertekak dengan adik-adik, papa dan mama.. hehehe.. face to face ok, bukan online..
10. Mula berkhidmat dan hidup dalam suasana pekerjaan yang sangat benar di kala orang ramai kehilangan sumber pendapatan. Alhamdulillah..
11. Dapat bos yang menenangkan. Tidak kira bercerita tentang kerja, kehidupan seharian, bergurau, menasihat, menegur atau menceritakan masalah, dia tetap bos yang tenang. Thanks prof Rosly.
12. The best Ramadhan ever.. Hope dapat the best every next year..
12. Dapat CUBA memasukkan diri dalam dua kumpulan yang asalnya sama, tetapi hampir membontotkan satu sama lain. Terima kasih kawan-kawan seperjuangan, termasuk para prof yang membantu meng-sekumpulan-kan kami. APSI-Jabatan FIZIK (Opss.. tulisan berani mati)
13. Kawan kahwin. Dengan perkongsian yang menenangkan. Suka duka, kawanku dah kawin.. Tahniah dan thanks Husni :) Banyak lagi berita kawan kawin.. dan nak beranak.. tahniah =)
14. Tokde selamat operate.. Segala cerita sebelum, semasa dan selepas, suka duka, menambah rasa sayang dan syukur sebab ada papa macam papa.. dan ada mama macam mama..
15. Ada beli banyak buku yang best untuk dibaca.. akan habis tahun ini!
16. Belajar mengurus duit dengan lebih best berbanding tahun lepas atau awal tahun. Dah keje betul-betul la katakan.. hehe..

hmmm.. susah juga nak senaraikan rupanya.. ni je lah hasil yang mampu dengan spontan nya.. "everybody spontan..!!!" (rancangan Spontan astro)..

will be continued...




2 comments:

noorafzan.blogspot.com said...

uihs..banyak benor..
bagus2..

ayen =D said...

banyak benar ke? huhu.. mcm sedih je klu dh hampir 10 bulan, 10 X 30 hari, dah 300 hari.. tp dalam 300 hari, nak cari 100 perkara yang disyukuri pun haru gak.. hohoho..