Sunday, February 21, 2010

Tak ingat jalan macam Khai AF

Pagi...!

Seorang diri di rumah sewa, bangun-bangun, tengok TV, buka laptop.. Minum air pun, bawa kat sebelah tilam. Masih atas tilam. Tak de ciri-ciri nak memulakan hari, padahal dah pukul 9.22 sekarang (mengikut jam di laptop). Serius, pagi ini macam kebanyakan pagi aku masa study setahun di negara bawah paras laut dulu. Tengok-tengok sinki kat dapur, wah.. periuk, pinggan semalam tak basuh lagi. Serius macam dapur aku masa duduk dalam single ministudio dulu! huahuahua...

Owh, aku ada alasan, aku kurang kesihatan... hehehe.. Batuk yang kadang-kadang, tetapi bila batuk rasa macam nak putus nafas. Tak boleh jadi ni, mesti ke klinik! Eerrr.. jap lagi lah bangun dari tilam, dan berkemas apa yang patut.. hehehe..

TV yang Mai bawa dari rumah mak ayah dia ni sedang menayangkan channel tv9. Rancangan Nasi Lemak Kopi O. Masa aku mula menulis, sedang berlangsungnya perbincangan Syarifah Shahirah dan Syarifah Nur bersama tetamu, pasangan suami isteri Khai dan Rosma AF. Tajuk diskusi ialah, Tak Ingat Tarikh , Hati Wanita. Haaa.. lebih kurang begitulah tajuknya. Kisah pasangan suami isteri yang salah seorangnya susah nak ingat tarikh-tarikh penting seperti hari jadi, ulang tahun perkahwinan dan termasuklah nombor kad pengenalan..!

Huh, aku tak pernah tahu pun bahawa ingat nombor kad pengenalan pasangan adalah penting. Siap ada penonton yang buat panggilan, mengadu tentang suaminya. "Nombor IC saya pun dia tak ingat. Nombor IC dia saya ingat!"

Tapi Rosma dan Khai terbalik. Khai tanya Rosma tarikh diorang declare, dan Rosma tak ingat. IC number anak, Khai ingat, Rosma tak. Okay, tengah diorang bincang-bincang, Khai sebut;

Masing-masing ada kelebihan tersendiri. Walaupun dia susah nak ingat nombor-nombor, dia senang ingat jalan. Saya tak. Saya boleh sesat 2 jam kat Setapak... hahaha..

Rosma menambah,
Kalau satu tempat tu dah pergi berpuluh kali sekali pun, dia tetap tak ingat. Kadang-kadang saya diam je, dia tetap tanya, "eh, kanan ke kiri ek". Kalau saya tertidur, haaa.. dia main terus je..

Aku pun susah nak ingat jalan...!!!

Aku ingat lelaki takkan ada masalah tu, tapi Khai AF ni ada masalah tersebut ek. Baru aku tahu. Kiranya, bukanlah masalah aku sorang.. hahaha..

Akibat susah ingat jalan ni, aku pernah tak jumpa satu makmal atau bilik, dalam jabatan Fizik sendiri semasa undergraduate. Padahal itu bukan tahun pertama pengajian, dan bangunan itu cuma 4 tingkat!
Kalau nak bagitau direction jalan ke rumah aku dulu, ya ampun, punya lah susah.
Sekarang, sikit-sikit okay lah, dah drive kot.
Kadang-kadang ada jugak lah rasa nak cam jalan bersungguh-sungguh bila naik kereta nak ke mana-mana. Ale-ale bila aku dah berbual, terberangan ke, dengar lagu ke, eh, dah sampai situ.. huhuhu.. Kalau suruh aku guide lepas tu, aku tak pasti dah.. wuuuaa..!!

Mana lah aku tahu kenapa aku susah ingat jalan. Itu yang dah berkali-kali pergi. Apatah lagi kalau tak pernah pergi, tapi kena fikir ikut logik ke kanan atau ke kiri. Hmm... Ada wayar shot ker.. ?

Ada beberapa babak dalam hidup aku yang aku kecik hati, makan hati, bila orang gelakkan aku tak ingat jalan, malah bincang-bincang tentang masalah tak ingat jalan ni dengan terhiburnya. Bukanlah aku hati tisu. Bukanlah setiap peristiwa aku beritahu "tak ingat lah" atau "tak pasti lah", akan disahut dengan perkara yang mengguris hati. Ada je yang jadi kelakar, tenang atau takda apa-apa emosi. Sesekali je.

Ada ke patut, jalan rumah sendiri tak ingat?
Ada ke patut, dah pergi nak 10 kali pun tak ingat jalan?

Tu yang biasa dengar, boleh jadi sedih, tapi boleh jadi imun gak.. hehehe.. Ada yang nak uji aku ingat jalan. Gayanya bukan macam teka-teki yang menghiburkan, tetapi soal jawab macam dalam penjara yang penuh tekanan perasaan. hahaha.. Bukan selalu lah kecik hati, ada situasi tertentu je kot.. Dan pastinya taklah kecik hati dengan orang yang baru tahu aku susah ingat jalan..

Hmmm..
Kepada yang membaca, percayalah, ada orang mempunyai masalah tak ingat jalan ni.. Janganlah pelik sangat. Ala, macamlah korang tak de kelemahan tertentu kan?
Tapi kepada yang ada masalah ini, termasuklah aku, kita janganlah bersenang hati dengan mengatakan, "ini memang aku, aku memang tak ingat jalan"
Berusahalah.
InsyaAllah, Dia akan tunjukkan.

Sekian.

4 comments:

Billet-DOux said...

Salam,

saya sokong, kadang2 kita terlalu risau masa drive tuh yg tak ingat jalan. heeh.. biasalah tu. lupa sebentar yang biasa dialami oleh manusia.

noor afzan said...

sian ayen..

biasa la ayen..
afzan pun lupa gak kadang2..
huhu~

beautylife said...
This comment has been removed by the author.
beautylife said...
This comment has been removed by the author.