Monday, August 23, 2010

Ada Saiz

Dengan RM 20 dalam tangan, nak juga berjalan-jalan pada petang Ahad. Yang penting keluar dari rumah. Maka niat diteruskan dengan berlegar-legar di Plaza Angsana.

Belum masuk tempat parking lagi, aku nampak LAUTAN kereta dan manusia di sekitar Plaza Angsana. Takpe, bukan nak shopping barang dapur yang memerlukan keefisyenan yang tinggi. Kata sekadar keluar dari rumah kan. Maka kami redah. Kami merujuk kepada aku dan Zafran, bukan cerita Kami.

Aku malas nak cerita banyak, printed materials 'hadiah' seorang pensyarah pun tak habis study lagi. Cukup aku ceritakan satu tema.

"Kak, masuk kak, tengok kak, design baru kak.."
Kami masuk dan terus membelek-belek baju siap jahit, berbatu-batan, bersulam-sulim (rosak bahasa, rosak, jangan tiru)
"Cantik kan yang ini.."
Kami berbincang sesama sendiri.
"Kak, tengok ya kak, saiz ada kak..."

Apa..!? Ada aku tanya kau ke tidak pasal saiz? Ada aku nak sangat baju kat kedai kau ni sampai aku sangat risau ada saiz aku atau tak? Hisy, bulan puasa, sabar, sabar...

Di booth baju raya yang dah tak terkira banyaknya, kami terus membelek, dengan perut kosong, bukti kami berpuasa =p

"Dik, tengok dik, cari warna apa dik..?"
"Tak tau lagi lah, tengok-tengok dulu.."
"Okay, takpe.. tengok lah.. saiz ada.."

Hoi! Lagi sekali! Cis!

Aku dah pening, sebab sesak, ramai orang dan tak tahu nak baju macam mana. Ya, memang RM 20 dalam tangan tak cukup, tapi at least nak rasa yakin dengan design idaman kononnya. Tapi pening itu bertambah pening, rasa macam kurang excited bila sekali lagi dengar,
"... ada saiz dik.."


******************************

Operasi bergayut di malam hari, atas tilam nipis, dalam bilik di rumah sewa, aku bercerita.

"Ma, tadi kan, masuk kedai-kedai, tengok-tengok fesyen baju raya, survey harga.. ada banyak kedai.. Ain belum tanya apa-apa lagi dia dah cakap.. saiz ada kak.. saiz ada dik.. entah hape-hape.. "

Kak Yati menjawab dengan tenang, tak macam Pakcik Husein yang mentertawakan aku,

"Long, kau tu kira bagus lah dia kata ada saiz.. aku ni, tak de orang kedai pun panggil aku.. Mesti diorang tak de baju saiz aku. Jadi nak pelawa aku masuk kedai dia pun dia tak berani.. Kira baguslah dia panggil kau daripada tak panggil langsung macam aku, Long... "

Hmm.. betul jugak..

2 comments:

lala said...

ini boleh menghilangkan mood aku nak shopping baju raye nih!!! haih!!

ayen =D said...

usaha harus siteruskan; hukhukhuk