Monday, September 20, 2010

Mata Melilau di PSZ

Mencuba untuk lebih fokus dan faham hasil pembacaan ilmiah, aku putuskan untuk berada di Perpustakaan Sultanah Zanariah (PSZ). Study konon-konon. Aku menulis bila mata dah mula melilau tengok keadaan sekeliling sampai dah tak boleh fokus. Aiseh.. Matlamat tersasar. Tapi, menulis ni pun dikira hasil bagi aku pe.. hehehe.. Tapi aku melilau mata selepas membaca beberapa muka surat lah..

Aku tengok keadaan sekeliling, aku nampak banyak pelajar berbangsa Cina, belajar dengan menadah kitab yang menggunakan buku tebal beberapa buah di atas meja, membaca dan berbincang-bincang dengan kawan-kawan. Tiba-tiba aku rasa macam berada di oversea, sebab nampak bangsa dari luar negara ke hulu dan ke hilir, termasuk yang berada dalam bilik karel.(Bilik karel tu, adalah bilik kecil yang boleh seseorang belajar atau buat kerja seorang diri tanpa sebarang gangguan, berbekalkan satu kerusi, meja dan kunci pintu bilik karel itu sendiri. Privacy gitu...)

Aku cuba cari pelajar berbangsa Melayu. Okay, tidak mengecewakan, ada beberapa orang. 1 per 5 mungkin daripada semua yang aku nampak dari tempat duduk aku. Kalau nak kurang malu sikit, aku kata 1 per 4 lah. Eh, apa yang nak dimalukan? Siapa tahu, pelajar Melayu mungkin belajar di luar PSZ ke kan? Isy, isy, isy.. tak elok sangka buruk tau. Tak orang, aku. Berapa kali je pun aku duduk di PSZ ni. Atau mungkin pelajar berbangsa Melayu ada di meja-meja lain yang aku tak nampak. Siapa tahu kan.

Apa yang patut nak dimalukan, aku betul- betul duduk bertentangan dengan sepasang orang Melayu (dipercayai pelajar), seorang lelaki yang nampak macam tengah mengajar seorang perempuan dengan sangat bersungguh-sungguh, fokus tak lari-lari, dengan bahu mereka saling bertemu. Kira macam boleh keliru, mana satu bahu masing-masing, dan ketiak masing-masing. Ada faham? Okay, tak nak sangka buruk? Suami isteri kot...

Sekian pemerhatian sejam dua di PSZ. Jangan sambung menulis, pesanan aku buat diri sendiri. Sila baca tentang Slow Light, selepas fahami maksud Fast Light!

******************************

Alhamdulillah, aku cukup mata, telinga, tenaga, masa dan kekuatan untuk study sebebat paper di depan mata aku sekarang tanpa perlu melekatkan bahu aku dengan seorang lelaki. Hmmm.. kalau bapak aku ajar aku sekalipun, apa ke jadahnya nak berlaga bahu dan siku kan? Suami? No comment.

Semoga muslimin dan muslimat masih dalam rahmat-Nya

******************************
Ditulis dengan pen berdakwat biru pada 11.45 pagi, 23 Ogos 2010

No comments: