Friday, January 28, 2011

Dari Buku How To Get A PhD ke Buku-buku Dr Ridzwan


Setelah setahun setengah berehat dan berasa 'selesa' dengan kelulusan pendidikan yang ada; akhirnya sekarang aku pun berazam hendak set kepala otak aku bahawa "aku adalah student PhD"- Kenapa perlu setahun setengah? I know myself better ;)

Sebagai alat membakar semangat diri; atas cadangan beberapa macam suara; aku pun sekarang memiliki satu salinan buku How To Get A PhD (beberapa bulan sebelum ini sebenarnya)- Macam mana aku dapat buku ni; malas aku cerita- Hehehe--

Lepas baca beberapa muka surat daripada buku ni; aku rasa banyak juga isi yang menarik- Antaranya ialah dalam tajuk "The psychology of being a research student", ada sebut yang kebiasaannya seseorang pelajar baru peringkat PhD masuk universiti dengan mengenali diri sendiri sebagai seorang yang pernah berjaya, ada kepandaian tertentu dan berkelayakan- Kan? Kan? Bukan semua orang dapat buat PhD kan? Tapi sekejap saja selepas mendaftar dia akan hilang keyakinan diri dan mula mempersoalkan self-image dia- Ada satu jangka masa dia ragu-ragu dengan kemampuan dan keputusan diri sendiri serta penuh dengan soalan-soalan- Bak ayat aku pada seorang pensyarah beberapa hari lepas; "saya terasa saya bodoh sekarang ni"-

Jangka masa tu akan berakhir- Dan hasilnya; seorang Dr (falsafah) berjaya akan ada identiti baru; sebagai seorang yang profesional; mampu mencabar idea dia dengan sesiapa sahaja tanpa mengira status; yakin dengan ilmunya tanpa melupakan had-had yang ada- Dia juga tanpa segan silu bertanya untuk dapatkan pengetahuan tentang sesuatu yang dia tidak tahu tanpa pura-pura; malah tidak takut dikata orang sebagai bodoh- Kata buku tu-

Tapi momentum membaca buku aku ni macam ala-ala ombak- Ada masa naik ada masa turun- Sehinggalah sampai aku terjumpa satu buku lain di kedai MPH sebab diperkenalkan oleh Shikin-

"Dia ni buat PhD part time- Dia cerita macam mana dia boleh nak buat PhD- Persediaan-persediaan dia untuk buat PhD- Dan cerita dia semasa buat PhD"

'Dia' yang dimaksudkan ialah penulis buku ini- Aku dengar Shikin cerita dan aku belek sikit-sikit buku ni-

"'Ala- aku ingat aku nak jadi orang pertama yang buat buku Bahasa Melayu tentang travelog PhD aku (betul ke penggunaan perkataan 'travelog' tu ye?); ale-ale da ada orang buat pulak" Tak memasal aku terfikir macam tu- Cewah- Bak kata Lala; "veranganssss"

Nak beli; tapi malas nak beli- Beli ke tak; beli ke tak-- Sampailah pada suatu hari; aku singgah ke blog penulis buku Bila Pintu Hati Terbuka (klik untuk tengok blog) untuk pertama kalinya-

Apa yang menarik perhatian aku; bila aku baca kat sebelah kanan blog tu; ada tulis yang kita boleh pesan terus daripada penulis melalui emel siap dengan autograf! Aku tak pernah pun ada buku dengan autograf penulis; tapi tak tau kenapa kali ni aku teruja semacam dan aku pun nak- Okay; aku dah semak semula blog tersebut beberapa saat yang lepas sebelum menaip ayat ini dan tawaran autograf tu sudah tidak dipaparkan- Hehehe-- Nasib lah ye =p

Aku sebenarnya rasa nak scan atau ambil gambar autograf dan ucapan dari penulis dalam buku yang aku beli tu; tapi rasa macam berlagak pula (aku cerita kat blog ni tak rasa berlagak pula kan hehehe)- Owh; disebabkan aku tempah buku tu melalui emel kepada penulis; rasa macam lebih berbaloi kalau aku tempah sekali buku penulis tersebut yang satu lagi iaitu Haji Muda-

Buku Haji Muda ni menjadi buku-bedtime-story-aku- Aku rasa ini adalah tahap tertinggi bagi buku-buku aku; kiranya kalau buku tu berada di sebelah bantal untuk aku tidur di malam hari; ala-ala book-in-focus untuk minggu tersebut-

Haji Muda menceritakan tentang pengalaman penulis mengerjakan haji pada usia muda (bawah 40 tahun)- Okay; untuk orang kita yang memang dah ada rezeki berada dekat dengan tanah Arab; dah mengerjakan haji pada usia 20-an tu tak yah la nak bandingkan perkataan 'muda' di situ kan- Tapi buku ni mengupas persoalan menunaikan haji pada usia lebih muda daripada yang dirancang oleh kebanyakan orang lain iaitu selepas usia pencen; tunggu kerjaya atau keluarga stabil (bila nak stabil tu entah lah) dan macam-macam lagi kengkangan lain macam nak enjoy dulu la; tak sampai seru la- (sebenarnya mak pun terasa nyah!)- Pengalaman semasa haji- Dan sekarang aku dah sampai bab terakhir; iaitu bab pasca haji-

Nanti aku tambah antara isi menarik dalam kedua-dua buku Dr Ridzwan tu ya- Ditambah dengan alkisah lain antara aku dengan penulis- Cewah-

Malam ni nak tengok teater puisi tari "Primodona... Perahu Mimpi"- Owh yeah!





No comments: