Tuesday, May 1, 2012

Setuju Insan


Kongsikan impian dan kecohkan harapan,
Atau terkubur cita-cita dek kurang sokongan.
Aku tak sudi iyakan.

"Siapa nak A semua?"
Belum sempat mengaku teruja
Sahabat potong, cakap nak lulus sahaja
Aku diam mahu sekepala

"Ada yang mahu A lapan?"
Mahu sama-sama angkat tangan berteman
Tapi cikgu tatap mata aku bukan mata kawan
Orang kata itu tanda dia taruh harapan
Aku anggap dia abai kawan-kawanku punya perasaan
Aku tak angkat tangan, senyum pun tak kuberikan.

Hadiah nobel pernah jadi semangat
Dikongsi muka bahagia tak ingat
Orang dewasa jawab tak sampai lima saat
"Itu milik mereka, bukan mainan kita punya umat"
Air liur ditelan, hasrat disekat.

Maka aku percaya dari zaman ke zaman
Bahawa kongsikan impian dan kecohkan harapan
Bukanlah jalan tapi kesombongan
Mampu buat senyum jadi air mata
Buat cita-cita dipandang dosa.


Aku tak harap engkau iyakan
Aku hidup pun dengan percayanya Tuhan
Bukan atas setuju insan.

~ ayen : 0058 : 010512 ~


No comments: