Tuesday, June 25, 2013

Soul Fusion, ISSHO & You and Me ; Mantapkan Jiwa

"Saya sukarelawan sepenuh masa", seorang kakak memperkenalkan diri. Dalam hati aku, "Peeerrggghh....!!!! Sukarelawan macam mana ya.. tak apa, nanti tanya... " Sampai ke sekarang tak berpeluang bertanyakan cerita-cerita kerja sukarela yang dibuat. Rugi, rugi, aku memang rugi.

Kenapa aku rasa rugi? Bagi aku, bila kita buat kerja sukarela ni, banyak yang kita belajar. Bukan kita lebih berkhidmat pada masyarakat tapi masyarakat yang memberi khidmat kepada kita. Lebih menerima daripada memberi kadang-kadang. Sekurang-kurangnya, kepada aku. Aku fikir aku tolong gembirakan orang, tapi aku yang gembira kerana nampak orang ketawa. Aku fikir aku memberi orang harapan, tapi aku yang tambah harapan bila syukur jadi modal. Aku fikir aku nak kuatkan jiwa orang, tapi aku yang termantap jiwa.

Aku kongsikan 3 program khidmat masyarakat yang pernah aku sertai, saja kongsi tulisan lama (",) ;

Kisah 1 : Program di sekolah adik-adik yang cacat penglihatan.

Pada 2007, aku ke Sek. Keb. Pendidikan Khas Princess Elizabeth, JB, untuk mengemukakan cadangan program khidmat masyarakat di situ. Juga cuba memahami penghuninya untuk tujuan merangka modul dan aktiviti. Lawatan-lawatan awal itu pun sudah amat bermakna bagi aku, yang bernama Nor Ain (bermaksud cahaya, mata). Baca cerita penuh di sini.


Kisah 2 : Program di rumah untuk orang-orang kurang upaya. 

Lawatan pertama hanya sekadar urusan di dewan rumah perlindungan tersebut yang di sewa untuk satu bengkel kelab pengucapan awam (Toastmasters International). Namun hati terdetik untuk buat lebih daripada sekadar menggunakan dewannya. Rasa seronok melawat sehingga sekarang, apabila penghuni masih kenal aku dan ada yang berlari semata-mata nak peluk aku. Comel! Baca cerita penuh di sini.

Kisah 3 : Program di rumah anak-anak yatim Islam.

Sekadar mengiringi pengelola dan peserta program khidmat masyarakat di rumah tersebut, tanpa peranan yang tetap. Namun aku tetap tersentuh. Mereka terlalu istimewa. Baca cerita penuh di sini.

Benarlah, tak ada yang kurang jika kita memberi.

No comments: