Wednesday, July 24, 2013

Cikgu Suka Ajar Saya?

"Cikgu, sebelum belajar, saya nak siapkan homework dulu ya, tinggal lukis je, cikgu tolong lukiskan"
"Eh, cikgu ajar Sains, bukan ajar lukisan"
"Ala.. tapi cikgu pandai lukis, saya tak pandai"
"Boleh, awak pandai lukis.. Ambil kertas tu. Tekap je gambar tu. Tiru"
"Tak boleh cikgu.. haaa.. tengok senget saya buat.."
"Boleh.. Awak boleh... Cuba betulkan.."
"Tak cantiklah cikgu..."
"Cantik.. Haa.. siapkan lukisan tu. Dah siap kita belajar Sains"

Aku berkeras tak nak tolong buat homework dia. Malas aku...

"Haa...!! Dah siap.. Okay tak cikgu?"
"Eh!!! Haaa.. okay pun! Sekarang warna!"
"Okay!!"
"Wah.. serupa lah macam buku teks..! Haa.. siapa kata awak tak pandai lukis.. Ni jadi je ni"
"Ha ah la kan.. Bila cikgu kata saya boleh, saya pun boleh lukis.."
"Betul, awak memang boleh lukis sebab awak pandai...!"
"Yeah!! okay, jom belajar Sains!"

Tengah-tengah belajar,

"Cikgu, mak saya kata, bos cikgu telefon mak saya"
"Owh, bos cikgu nak apa?"
"Dia tanya, cikgu okay tak.. nak tukar cikgu tak?"
"Habis mak jawab apa?"
"Tak okay..."
"Owh, dah tak nak cikgu ajar la ni?"
"Ha ah.. nak tukar cikgu"
"Okay..."

Lepas aku buat muka tenang, kekal sebagai home tutor yang cantik dan anggun, adik 8 tahun itu sambung,
"Ala... cikgu nak sedih pula.. Saya main-main je la.. Mak saya cakap 'okay...'"
"Hurm, ya la tu.."
"Betul la. Saya suka cikgu."
"Kenapa?"
"Dah la cikgu best. Bila cikgu ajar saya faham. Cikgu baik. Daripada saya kata tak pandai lukis tadi, dengan cikgu saya terus boleh lukis...!!!"


Okay...

"Cikgu suka ajar saya?"

Ah ha, kena jawab betul-betul ni. Macam nak potong wayar bom gayanya.

"Eh, mestilah suka. Cikgu ajar, awak faham, awak rajin, awak pandai. Mestilah cikgu suka"
"Haaa.. ni yang saya lagi suka cikgu ni...!"

Sebenarnya, siapa yang bagi sokongan kepada siapa ni. Cikgu kepada anak muridnya ke, atau sebaliknya?

*motivate to get motivated*

2 comments:

NuRuL AiNA said...

kak aina antar arissa kat ain la ek.
ajar die baca hihihi

ayen =D said...

takde takde.. tak larat dah kak.. hahahaha..