Friday, August 21, 2009

Malaysia negara bermusim?

Assalammu'alaikum warahmatullah...

Salam pertama aku dari UTM melalui blog ini. yeehaaa.. Lebih spesifik, dari tempat duduk Hanim yang kini sedang bercuti. Hanim mana? Hanim ini (klik).

Pernah ada kawan-kawan bukan warganegara Malaysia bertanya, "Malaysia negara bermusimkah?" wah.. hebat betul mereka berbahasa Malaysia. Aku terjemahkanlah wei..

"Bukan, Malaysia bukan negara 4 musim"

Jawapan fakta ilmiah.

Tapi ada jawapan fakta yang lain.

Malaysia ada musim. Musim buah-buahan. Musim perayaan. Dan dua kali musim panas, yang pertama Malaysia mengalami musim cikungunya (betul ke aku eja tu?) dan yang kedua Malaysia mengalami musim H1N1.

Malaysia negara bermusim. Titik.

=p

Haaa.. alang-alang ni, nak kongsi satu hal. Ada ustaz tu bagitahu, di Masjid Taman Universiti. Antara masa Maghrib ke Isya. 17/08/09. (Tak mampu spesifik kan lagi nama ustaz untuk rujukan). Ada satu lagu raya yang membawa maksud tidak seperti yang sepatutnya. Iaitu.

Sesudah bersembahyang.. di pagi raya..

alamak, aku tak ingat lirik lah. Malah tak ingat penyanyi dan tajuk lagu. Ustaz tu nyanyikan sikit. Tapi ni lagu evergreen lah. Ada part,

Allah...
Allah...
Allahu akbar...


dengan berlagu yang membuatkan Allahu tu jadi Allahuu (hu tu panjang) dan akbar tu jadi akbaaar (bar tu panjang). Akbaar membawa maksud rebana (betul kan kalau aku silap dengar) dan kalau 'huu' tu panjang, tak jadi makna. Maka, baris lagu tersebut yang sepatutnya menjadi takbir telah tidak memberi makna atau membawa maksud yang salah daripada yang sepatutnya, Allah Maha Besar.

Sekian

Selamat menyambut bulan Ramadhan...
Maaf di pinta atas segala silap salah.. Semoga kita berlumba-lumba mengejar rahmat Allah.

2 comments:

noor afzan said...

ooo..
ada 2 ilmu baru..

satu, maksud malaysia negara bermusim..

lagi satu, lagu raya popular yang bile dinyanyikan part 'allahu akbar' dalam lenggok lagu tu x membawa maksud apa2..

Ain, rindu la kat kamu..
dah kembali ke UTM..
x lama lagi boleh ketemu..

hanimndroid said...

agaga, ko kan siap tinggal jejak lg (gambar nek beskal tu) so mmg aku tau punya. hehehe