Wednesday, December 2, 2009

Bisik-bisik reka nama

Alumina...
Nanobelian...

Dua perkataan yang aku tak pernah sebut sebelum semalam antara perkataan yang aku ingat hari ini. Bukan aku ingat maksudnya, atau apa-apa cerita lebih berkaitan tetapi aku ingat perkataan itu disebut dalam perbentangan dua pensyarah dari Jabatan Kimia, sempena ESciNano Annual Symposium semalam. Husni dan aku, dua staf muda dan comel macam kurang sesuai duduk sebelah pengarah Advanced Photonics Science Institute, bos kami. Bukan sebab selekeh atau sewel. Tapi.. Sebab boleh pulak berbincang, kalau nama anak letak Alumina, boleh panggil Min manakala kalau nama anak Nanobelian, boleh panggil Bella. Hohoho.. Main-main pulak kau masa orang present yer...

Bila orang Fizik bersuara,
wavelength..
interference..

Sampai ada seorang pensyarah Kimia berjenaka, "we have to learn the word 'wavelength' first".

Maka sampailah aku kepada satu perasaan kagum, terhadap bos aku yang lagi satu, Ketua Jabatan Fizik. Beliau membuat perbentangan yang umum, dan mengambil berat soal perkataan-perkataan yang jarang/tak pernah digunakan oleh 'audiens bukan Fizik' iaitu orang Matematik dan Kimia. Aku memang suka dengar dia bagi talk pun. Berkarisma gitu. (bukan kipas bos okay, dia bukan baca pun blog aku ni) Almaklumlah.. Aku rasa aku tak pernah buat perbentangan saintifik kepada orang bukan Fizik.. Hmm..

I have to learn more!
I have to work harder!
and smarter! smarties!

"macam dulu-dulu, dalam kelas Biologi, aku dengan kawan-kawan aku ada juga seabut pasal nama Adrenalina sedap untuk baby girl" (Adrenaline tu sejenis hormon yang terembes dalam badan manusia.. errr.. tak ingat..)
"ha ah.. Eh, nama anak Sharifah Aleeya, .....", kami sambung berbual, bisik membisik.

AMARAN : Jangan tiru aksi berbual ini selalu dalam perbentangan / majlis formal.

No comments: