Monday, August 10, 2009

Imbasan Kisah Perantau

Penerbangan Amsterdam-Kuala Lumpur dengan MAS hampir 13 jam. Itu tidak termasuk perjalanan pergi lapangan terbang, check in barang, pos barang, berlari-lari cari gate boarding yang ale-ale tukar gate.. fuh.. Akhirnya.. "Selamat datang daripada Malaysia Airlines"

Selain makanan yang dinanti-nanti, menonton filem juga adalah antara perkara lain yang ditunggu-tunggu bila naik MAS ni. Mula-mula tengok The Soloist. Adeh, bosan aku. Akhirnya aku kurang fokus, syahid.. Maka aku kurang pasti cerita tu macam mana. hahaha.. Segar semula, tengok filem lain, My Life is Ruins. ke, in Ruins. hehe.. kisah perempuan Greece yang bekerja sebagai pemandu pelancong. Kisah pengembaraan, pelancongan.. Tengok filem tu, tiba-tiba ada mode sentimental pulak.

Al kisah mode sentimental... Imbasan Kisah Perantau... Teringat pengembaraan-pengembaraan aku...

Pengembaraan paling utama, tak payah nak terang lebih-lebih lah, kisah 4 beradik, aku, Mai, Lala, Husni, si kanak-kanak riang terbang buat kali pertama dari KLIA ke Warsaw airport. "Korang.. kita naik kapal terbang!!!" Gayat... Transit di Frankfurt, menyaksikan barang-barang yang tak lepas di Frankfurt, dibuang ke dalam tong sampah (kat KLIA lepas pulak kan). Sampai di Warsaw.. "Haa.. korang, ni lah tempat yang susah payah kita nak sampai ni.." huhuhu..

Dari Poland, ada pengembaraan dengan Husni dan Hazim (bakal pengantin ni ha...) ke UK.. Cardiff. Ditahan kerana disyaki 'pengganas'. Pengajaran pengembaraan tersebut ialah, jika seseorang itu boyfriend anda, sila sebut 'boyfriend', jangan sebut 'friend'. Jalan-jalan di Cardiff dan London. Tambah barang, tambah kawan, dan tambah gambar. hehe..

Tak lupa juga pengembaraan tiket sangat murah dari Warsaw ke Oslo. 4 beradik bersama 2 beradik lain dari Filipina. Merasa lah kami hidup di negara mahal, dikejar orang mabuk selepas perayaan hari kebangsaan Norway, merasa terapi tekak dan hidung dek roller coaster di Oslo dan membaca doa makan semeja dengan kawan yang 'bersalib' kerana berbeza kepercayaan.

Lain cerita pula dengan rakan-rakan sekursus di Poland. Makan-makan pertama dianjurkan oleh kami 4 beradik, the Malaysian girl sempena Aidilfitri pertama berjauhan dari keluarga masing-masing. huhuhu... Kemudian macam-macam makan-makan ada. Jalan-jalan ke taman, ke tapak sambutan kemerdekaan, ke rumah kawan-kawan Polish, ke rumah Profesor Kujawinska.. haih.. bestnya mengenangkan macam-macam ni =D

Mengembara pula ke Jena.. Seminggu berbengkel ditutup dengan pelukan dan air mata kawan-kawan yang cuma kenal setahun sahaja. Syahdu. Terharu. "Keep in touch ya...!!" Pesan semua.

Kembali merantau di bumi Belanda, pergi berdua. Walaupun tak semeriah tahun pertama di lapangan terbang, tapi tetap syahdu. Berbekalkan moto 'Pergi dengan harapan, Pulang dengan kejayaan'. Di Belanda, alkisah dengan kawan-kawan Malaysian di sana, dan teman-teman Indonesian juga. Makan-makan, borak-borak. Suka, sedih, sakit, itu lah tempat bercerita. Orang-orang Delft, Utrech, Rotterdam, Leiden, Wachenigen.. Anwerp di Belgium..

Dengan kumpulan Optik pula, belajar bermacam-macam budaya. Kursus yang membawa 10 orang ke St Gallen, Switzerland juga tak kurang menambah isi dalam kotak pengalaman. Walaupun tak serapat mana, tetap.. we had sun.. we had fun.. huhu..

Sekali lagi bengkel seminggu, tahun kedua di Paris pula. Jumpa kawan lama, dari jauh mereka berlari.. berdesup.. berpeluk erat. Tak tahu lah kalau pelajar universiti lain (London, Jena, Delft) juga macam tu, tapi kami pelajar Poland tahun pertama memang macam tu. Tu masa jumpa. Masa nak balik, mata masing-masing berkaca-kaca. What kind of friendship is this?? Love you guys...!!!

Pengembaraan lain, pun tidak ternilai harganya, pengembaraan ke bumi Mesir. 5 orang dari bumi Eropah disambut dan dilayan terlalu baik oleh tuan tanah, anak-anak Malaysia yang mengaji di Syubra, Kaherah dan Iskandariah. Pengembaraan lebih seminggu itu penuh dengan pembelajaran. Lebih penuh dari beg dengan barang-barang yang dibeli dan gambar-gambar yang dirakam dalam kamera. Aku rasa, pengembaraan yang ini lah yang paling banyak aku terimbas masa tengok filem My life in Ruins tu.. hahaha.. teeettt...

Belajar melihat sesuatu dari perspektif yang berbeza. Lain dari mata kasar, itulah mata hati.

Bukan saja kisah pengembaraan itu bermaksud aku yang keluar berjalan. Tak ketinggalan juga kawan-kawan yang belajar di Ireland, Rusia, Ukraine, Cardiff, Utrecht.. yang datang melawat aku dan Mai yang comel dengan ceria dan semangat. Mereka termasuk dalam kotak kenangan manis aku.

Macam-macam yang aku tengok, jumpa, buat, belajar.. Kotak pengalaman, kotak kenangan. Patutlah berat semacam beg aku. Sampai flight delay sebab tunggu barang-barang kargo masuk. hahaha... tak memasal..

Dalam penerbangan tu jugak, aku terfikir, kalaulah ini penerbangan terakhir aku, mungkin segala imbasan itu jugalah pengembaraan-pengembaraan terakhir aku.

Aku teramat yakin, aku menulis tanpa fikir flow ni. Nasib lah kalau kaf lam ya nga..

Owh.. balik pada tengok filem dalam penerbangan tu, filem seterusnya aku tengok, cerita My Girlfriend is an Agent, cerita korea.. best..

Eh, minum petang dah siap la.. hehehe..

Papai..

(rasa nak letak gambar-gambar dalam post ni.. tapi ale-ale malas pulak.. next post lah.. )

7 comments:

MyaFiza said...

welcome home............=)

lala said...

yen.. tibe2 rindu kat korang... sob3...

nor ain said...

saya rindu semua...!!!

noorafzan.blogspot.com said...

aim minum petang kat man tuh?

noorafzan.blogspot.com said...

lupe..ayen..nant ijawab yer tag..

ni ha link nyer..

http://noorafzan.blogspot.com/2009/08/tagged-by-faarihin.html

Adam Ruslan said...

selamat kembali dan mencurah bakti. Kawen lambat lagi kan? Hahah.

ayen =D said...

ops.. baru baca komen2 afzan n abang adam hehehehe.. sori..

:P