Wednesday, December 1, 2010

Soalan Aku Wajib Jawab Tentang Belanda (Bahagian 2/2) - with photos!

Bismillahi rahmani rahim

Hai you allz!!!

Ya ya aku tahu aku patut selesaikan tugasan menyenaraikan segala komponen daripada sebanyak yang boleh experimental setup for the generation of slow light berserta fungsinya dalam minggu ini tapi aku terasa nak menulis di blog aku yang syok menulis dan syok membaca sendiri- Maka; aku nak menulis- Ada masalah ke? Tak da kan? =D

Memungkiri janji itu adalah salah satu daripada ciri-ciri orang munafiq- (biasa dengar; tak pasti sumber) Jika aku buat satu post dan melabelkan nya sebagai 'Bahagian 1/2' pada tajuknya; maknanya aku memberitahu juga bahawa akan wujud 'Bahagian 2/2' kan? Mengikut hukum penaakulan mantik (ya ke ni?) Jika aku tidak mewujudkan 'Bahagian 2/2' tersebut; seolah-olah aku telah memungkiri janji (janji buat sendiri)-- Maka; okay; aku tak nak sambung:

So here I come with "Soalan Aku Wajib Jawab Tentang Belanda (Bahagian 2/2)" sebagai sambungan daripada Soalan Aku Wajib Jawab Tentang Belanda (Bahagian 1/2) yang ditulis 18 bulan lepas! (klik untuk baca)

Okay; dah habis baca Bahagian 1; baru boleh terus membaca supaya tahu hujung pangkal--

Soalan 1 Belanda tu Holland ke? Netherlands?

Aku dah jawab; cuma aku nak beritahu sepatutnya kita tulis sebagai The Netherlands: Sebab; dalam hukum Bahasa Inggeris memang macam tu: (Sila tanya Pakcik Google tentang articles)-- Huh; Bahasa Melayu juga bahasa yang senang lagi indahkan--

Soalan 2 Macam mana ya Belanda?

Aku ada tambahan jawapan yang juga kesinambungan daripada soalan;
"tak nak sambung PhD kat Belanda ke? Tak de rasa nak pergi semula ke Belanda?"
Tambahan jawapan aku ialah; "visiting is not the same with immigrating" muahahaha-- Dan aku rasa buat PhD kat sana boleh dikatakan bukannya visiting! Sama je kot mana-mana negara pun: Nasihat aku; kalau berkeluarga dan mempunyai anak-anak; sila dapatkan khidmat nasihat daripada keluarga warganegara Malaysia di sana terlebih dahulu sebelum membuat keputusan untuk buat PhD di sana: Harap maklum; bersedia dan chaiyok!!!! (cewah macam la aku dah ada anak-anak sekarang kan)

Soalan seterusnya aku malas nak tambah jawapan :

Soalan 3 : Macam mana orang Belanda dengan Islam? Bukan Belanda anti Islam ke?
Soalan 4
: Orang kata, Belanda ni negara bawah paras laut. Macam mana tu?
Soalan 5
: Negara bebas seks? (tak perlu letak ****; dah besar kan masing-masing hehehe)

Haaaaa-- Tapi aku berminat nak tambah bagi jawapan bagi soalan yang terakhir ini dengan gambar-gambar seperti yang aku 'janjikan'!

Soalan 6 : Apa yang terkenal di Belanda?


Kincir angin! Gambar di Zaans Schanse-- Terima kasih kawan-kawan budak Medic di Rusia + Ireland untuk sumber gambar (aku tak sure siapa shoot)

Keju! Gambar aku dengan keju mesti aku buat muka sebab tahan bau keju-- Gambar kiri adalah di pasar Delft dan kanan di kilang keju di Zaanse Schanse-- Bak kata orang-orang yang tak makan keju "it smells like sock"-- Ala macam hero cerita Eat Pray Love lah yang kata buah durian bau macam kaki bila Julia Robert nak cuba kan--

Porselin- Yang terkenal ialah Blue Delft- Kalau yang mahal-mahal; halus-halus hand-painting-nya; Royal Blue Delft- Memang cantik!

Tulip : Gambar dari Keukenhof Park

Kasut kayu-- Ada yang saiz kaki untuk di pakai dan ada yang saiz kecil untuk perhiasan comel!

Ini pula gergasi punya! Satu kat Amsterdam (kiri) satu lagi kat Zaanse Schanse (kanan)

Dan satu gambar bonus- Pernah aku sebut dalam Bahagian 1 perkataan 'Dutch Lady' kan-- Ha ini dia Dutch Lady hybrid =D

Gambar dalam studio di Volendam-- Terima kasih korang! (ni lah budak-budak Medic yang aku maksudkan tadi) Aku anggap je korang restu penggunaan gambar korang di sini-- Alamak; rindu korang lah! Entah bila lagi nak bersuka-ria jalan-jalan amik gambar lompat-lompat kan-- sob sob sob

Okay; hutang aku pun dah terbayar-- Cukuplah sampai di sini-- Cerita lama buat apa nak di kenang-kenang lagi; kang ada orang yang cemburu kata aku over pulak (padahal kalau terbuka cerita lama; kisah 10 tahun lepas pun boleh borak 10 jam kan): Akhir kata; jauh perjalanan; luas permandangan: Tapi hujan emas di negeri orang; hujan batu di negeri sendiri; kumpulan Hujan juga yang aku suka!

*Nantikan post tentang keindahan kumpulan Hujan! Eh; nantikan post tentang keindahan negara sendiri! ;)

Peace!

3 comments:

lala said...

wahhh... sompek ekau ye...
mentang2 aku tak keje ekau seronok hapdet belog ye

m taufiq a aziz said...

ada satu soalan:
durian belanda banyak tak kat belanda? kakaka


btw, soalan last tu, brilliant.

ayen =D said...

hahaha-- biasa lah-- privasi sikit nk update blog bila ko tak keje hahaha-- gambar ko aku mintak halal ye lala

durian belanda tak pernah jumpa kat belanda-- haa suka2 je kan kita letak nama belanda dalam bahasa kita-- confuse I

soalan brilliant ek-- nasib baik tak berbilion-- klu tak jenuh lah