Tuesday, May 17, 2011

Tak Ada Duit

Pada masa aku fikir aku tak ada duit, aku sebenarnya lupa yang ada orang lebih tak ada duit-

Aku taklah suka tengok sinetron Indonesia, tapi pagi yang hampir tengahari di rumah sewa seorang diri aku isi dengan suara dari TV, tertayang sinetron dari negara jiran yang satu tu- Biasalah, cerita-cerita macam tu, orang baik, cantik, mesti teraniaya kan-

Sampai satu babak, suami isteri tak boleh tidur sebab lapar- Aku terfokus pada babak tersebut-

"Maaf ya, buat kamu terpaksa tidur lapar begini" kata si suami- "Yuk, munim, kita sahur" cadang si isteri yang cantik- "Puasa" soal suami-

"Rasulullah kan berpuasa kalau di rumah tidak ada makanan" Si isteri bangun dari katil, buat air- Si suami memandang isteri, mata berkaca- Aku rasa, babak mantap!

Teringat aku satu cerita, mama dan papa yang cerita- Seorang lelaki beranak dua, cerita yang dia asalnya taklah sayang sayang isteri dia dengan nada slumber- "Main kawen je" Kata dia lah-

Satu hari, suami isteri tu makan sama-sama di rumah- Lepas syok makan, lauk pauk habis- Tinggal nasi putih ja- Aku pun biasa buat, lauk habis, berhenti makan- Si suami yang bercerita kata, dia berhenti makan- Tapi si isteri terus makan seorang diri- Si isteri makan nasi putih sahaja dengan sangat berselera dan tekun- Tak perasan si suami pandang-

"Woi, lapar sangat ke sampai nasi putih pun hadap macam tu" kata si suami- Okay- Itu adalah aku tambah-tambah cerita-

Si suami tengok si isteri, baru teringat, yang isterinya adalah dari keluarga susah- Adik beradik ramai- Tak cukup makan- Logik lah kan untuk cerita dulu-dulu- Adik beradiknya didahulukan untuk makan sampai dia pada masa dulu biasanya hanya makan keras nasi saja- Berlinang air mata si suami melihat isteri yang masih meratah nasi putih-

"Sejak tu aku sayang bini aku, bang" tutup cerita si suami tu pada papa- Meremang bulu tengkuk aku masa papa cerita semula pada aku- Malah semasa aku menaip ni- (Banyak lah bulu tengkuk ko kan)

Sebenarnya aku bukan tak ada duit- Bukan tau Ain! Tapi aku ada baaaanyaaaak duit- Sampai tak pandai nak uruskan dengan bijak- Banyak sangat la katakan- Ain, Ain-

"Biasanya orang nak uruskan duit dengan baik selepas jadi kaya- Tapi mereka silap! Sepatutnya mereka uruskan duit dengan baik dulu, baru mereka akan jadi kaya" Petikan buku yang Ajan tunjuk pada aku Isnin lepas di MPH Jusco Taman U- First time kot aku tengok buku-buku macam tu- Tapi tak beli lah- Belum beli- Tak ada duit- Eh, bukan, duit ada, belum ada untuk beli buku tu- =D

20 April 2011 - 11:05 pagi

No comments: