Friday, May 27, 2011

Oslo Must Go, Study Must Also.. : Cerita Lama

Lagi cerita lama daripada blog lama aku yang aku tulis semula dan nak kongsikan- Dengan gambar! Enjoyz!!!!!

*****************************

Satu jumaat, sign in (YM) Yahoo Messenger, dengan berstatuskan "Oslo, Oslo.. "

Tiba-tiba, seorang brother happening yang aku kenal masa BTN (Biro TataNegara) di Balik Pulau sebelum sambung belajar di perantauan dulu hantar mesej kat YM, "Oslo must go, Study must also.. " Encik Hafiz, terima kasih! akan kami kenang selalu.. hehehe.. ('kami' merujuk kepada aku dan 3 kanak-kanak ribena yang lain)

Oslo? paling glamor Oslo kat sini, ialah sejenis pizza di Pizza Hut.. iaitu.. pizza seafood.. hehehe.. habis takkan kami nk makan pizza ayam lak.. sah-sah tak sembelih- maksud halal pun belum tentu orang Pizza Hut tu tahu- Dan.. takkan vegetarian pizza je selalu.. huhu.. eh, bukan pizza Oslo yg nak diceritakan.. tapi..

OSLO, sejenis software yang digunapakai dalam kelas semester ini, kelas Optical Design.. dengan OSLO, kita boleh design optical system untuk pastikan sistem itu menepati ciri-ciri yang dikehendaki.. Contoh optical system ;

err.. bukan OSLO ini juga la yang best untuk aku ceritakan… tapi..

Oslo, bandar di Norway.. kalau ikut kata Mai.. bandar termahal di dunia.. hehehe.. Status di YM yang berupa "Oslo, Oslo.. " tu sebenarnya menunjukkan mood pada masa tu yang dah tak sabar nak tunggu weekend untuk ke Oslo =) Yuuhuuu!! (Tiket murah macam promo AirAsia lah)

Di Oslo bergelumangnya aku dengan pelbagai perkara yang mampu buat aku rasa pening, perut tak sedap, rasa nak muntah.. dan macam-macam lagi.. iaitu?? selsema, then sejuk, hujan, naik roller coaster 5 kali (3 jenis berlainan), minum kopi 2 pagi berturut-turut dan satu kali di theme park (alergik kopi sungguh.. huh), naik bas yang dibawa dengan peningnya, naik bas yang pengudaraannya macam tak best.. huhuh.. err… cian cian..


Minum kopi yang pada cawan kertas tu tulis "tongkat ali"
Lepas sarap di hotel; ambil gambar sikit dengan makcik-makcik yang pakai lawa-lawa tu
Eh kat luar pun akak cantik tu pakai lawa-lawa?

Pakai lawa-lawa semua sempena hari kebangsaan Norway- Yang berbaris dan buat persembahan malah yang datang sekadar menyaksikan pun pakai pakaian tradisional diorang- Hari Kebangsaan Malaysia aku pun tak pernah lagi tengok perarakan dengan baju kurung-


Itu hal yang buat pening.. hal yang buat hati kepala dan perut kecut ialah.. berlari sekuat hati menuju ke hotel selepas makan kentang goreng dan ikan yang mahal giler, dengan sos ala-ala halia naik ke hidung..! Euuwww! Berlari kerana ‘ditemuramah’ oleh seorang lelaki mabuk selepas festival national day Norway.. huh.. Selalu je jumpe orang mabuk, tapi, tak tahu kenapa, kali ni, rasa macam nak nangis sangat.. huhuhu.. nape la ada org mabuk dalam dunia ni.. huhuhu..

Merasa la aku mengalami terkujat, kaget, terkasima, akibat kemahalan yg 2, 3 kali ganda dari harga biasa. Memang tempat mahal ler.. Satu burger McD (burger sahaja) sama dengan harga satu set McD (perbandingan Eropah lah)- Mana tak nyer, banyak rumah tepi pantai.. bersama dengan bot-bot persendirian!! Ada pulau persendirian la… huh.. kaya, kaya, kayap aku dok lama-lama kat situ..

Atas kiri : Kecewa sebab terlepas bot
Atas kanan : Isi masa lapang baca peta
Bawah kiri : Tempat duduk belakang bot kami yang punya! muahaha!
Bawah kanan : Pulau yang ada satu rumah dan siap ada tempat terjun ala-ala kolam renang gitu (kiri gambar); mantop!!!

Naik bot melihat kemewahan.. huhu.. err.. melihat keindahan ciptaan Dia.. before tu.. ke theme park.. hhmm.. biasa la.. theme park la.. hehehe.. apa-apa pun, aku kagum dengan terapi yang aku buat, iaitu terapi tekak dan hidung, yang mampu buat selsema aku lega sekejap.. terapi ketika menaiki benda-benda yang boleh membuatkan aku menjerit.. tahniah kepada pencipta terapi tersebut.. huh.. terima kasih!

*Tempat terapi tekak dan hidung*

*Dan lain-lain*

*Gambar favorite aku!*

12 Mei 2008

Dom Studentski Zaczek; Warszawa; Polska (Student Dormitory Zaczek; Warsaw; Poland)

******************************************

Dalam awal 2011; ada aku baca Newsweek- Majalah mingguan Bahasa Inggeris yang biasanya akan pro-Amerika kalau isu-isu berkaitan dengan mereka termasuklah isu-isu keganasan; Palestin semua tu- Biasanya cerita pasal tu aku tak baca la- Mula-mula konon-konon nak cuba tengok sejauh mana tulisan itu nak pro-Amerika- Tapi buat aku hangin je- Rosak mood aku je- Lain la kalau berita Kate dan Prince William kawin; ha tu aku tenung lama-lama- hehehe- Dan ada juga artikel yang menyentuh soal kekayaan negara Norway- Ya; KEKAYAAN NORWAY-

Punyalah kaya negara Norway tu; semua orang tua (aku tak ingat umur berapa) akan diberi wang pencen secara automatik; tak kira lah kerja ke tak kerja sebelum tu dan kerja apa- Penganggur pun dapat elaun kalau tak silap- Perubatan pendidikan memang percuma lah kan- Lebih menarik; artikel tu ada sebut yang negara kaya dengan minyak ni (minyak lah kalau aku tak salah faham) pernah tersalah tadbir kekayaan negara mereka- Kesan salah tadbir tu aku tak berapa nak baca (artikel omputeh kata); yang pastinya ada ditulis; kerajaan Norway cepat sedar dengan pengurusan kekayaan negara yang tak berapa nak bagus itu; dan buat mereka ubah sistem mereka; sampailah mereka mampu kekal kaya sekarang- Negara pengeluar minyak yang kaya; kekal kaya; dan rakyatnya merasa mewah- Okay; aku tak nak komen banyak sebab aku baca artikel tu tak sepenuhnya- Maka- Malaysia- Hurm- Okay; tak nak buat kesimpulan juga hahaha-

*Rindu Husni; Pat dan Kat; kan Lala? kan Mai?

No comments: