Thursday, February 19, 2009

Bunga Si Bawang

First time aku lihat bawang-bawang yang pelbagai dijual di satu taman botani kepunyaan Delft University of Technology, ajaib sungguh rasanya. Sekali pandang memang macam bawang biasa, cuma ada la nampak beberapa perbezaan satu jenis ke satu jenis yang lain. Apa pasal jual barang untuk masak kat taman botani? Murah ke hape? Ku tenung-tenung, rupa-rupanya,

~ Botanical Garden, TUDelft, Delft, 2008 ~

Bawang bunga daaa.. hoho.. ntah la macam mana nak sebut bahasa Inggerisnya.. yang penting, aku panggil, bawang bunga.. hehehe.. Ada macam-macam bunga lagi, nak tengok, meh datang bilik, tengok dalam laptop aku terus =D

Musim sejuk, hujung Januari 2009, tercapai juga hasrat aku untuk merembat satu pasu bawang bunga.. eh, bunga bawang.. apa-apa lah.. setelah digoda beberapa kali dengan kecomelan pokok-pokok tu sebab asik lalu kedai bunga tu je, aku bawa balik satu pasu dengan puas. Berbekalkan kata-kata semangat dari lidah sendiri, "ntah bila lagi aku dapat bela bunga ni..." aku pun beli bertemankan 4 gadis Malaysia.


~ Awal-awal beli ~

Nak tido tengok dia, bunganya rapat-rapat dan warna hijau. Bangun tido, bunga dia sikit-sikit jadi biru. ke, ungu? ikut mode mata kot.. esok, bangun tido lagi, bunga semakin jarang-jarang. hisy, susah la nak cite perkembangan hari demi hari, tapi memang aku tak jadi keje la dok perhati.. hehe..

~ Pembesaran yang cepat ~

okay.. kita close up sikit.. semasa tempoh separa matang..

Alamak, tapi ni bukan yang aku beli, ni yang dihadiahkan oleh dua tetamu hebat dari Utrech, menginap dua hari dua malam di Delft untuk mengubat rindu kepada aku dan chef hebat. Thanks korang!! Diorang belikan untuk kami bunga bawang yang serupa (ikut tag) tapi diorang punya ni ada bau bunga kuat sikit.. yang aku beli tu low profile kot, sebab tu tak berbau sangat hahaha..

Apa jadi pada bunga bawang yang aku beli selepas 3 minggu? aku rasa menarik je.. hehehe..


Apabila ada seorang gadis comel yang tak nak ulangkaji pelajaran di malam hari di biliknya tapi ada hati nak menghayati flora dan menajamkan skil bermain dengan kamera, maka, post inilah berserta gambar-gambarnya menjadi terhasil.

~ Bunga bawang dari sebalik kubu kaktus ~

Fakta dan auta tentang bunga bawang ni :
1. Jangan cakap dengan orang namanya bunga bawang, takut kene gelak. Sebab tu bukan nama betul bunga ni.
2. Ada macam-macam jenis bunga lagi, boleh tengok tag dia masa membeli untuk tau bunga apa yang akan keluar dari bawang tu.
3. Lepas berbunga, aku pun tak tau apa jadi kat dia. Tapi perindu Delft dari Utrech bagitau, bawang itu boleh disimpan didalam peti sejuk dan berhibernasi!! Bila musim bunga nanti, tanam balik dan akan berbunga semula.
4. Bawang yang sedang berhiberasi tu (tidur) jangan disimpan bersama-sama epal dalam peti sejuk. Dia akan mati! Kata orang yang sama lagi.
5. Jika serius mau percaya fakta-fakta yang sedikit ni, sila siasat sendiri dengan berbekalkan maklumat, nama bunga ni, Muscari Armeniacum (aku tak tau mana satu nama Dutch ke, saintifik ke, tapi tu la yang ditulis pada tag.. hahaha)



p/s i love you

eh silap..

p/s agak-agak okay tak pengambilan dan peng'edit'an gambar-gambar tu? hoho.. (sekali tak de orang tengok pun, "takpe, terima kasih," kata Pak Pandir Moden)

11 comments:

zairibaharom & ekinkhalil said...

lawa2..ade gaye seorg photographer..hehe..juz kalo slh satu gmbr neh ddibagi effect luminosity, nmpk old school sket kot..hehe..=)

ayen =D said...

ala org tua ni.. wlupun i belajar optics n tau luminance tu, tp tang nk tambah effect kat gambar ni i blur laa.. haha

m taufiq a aziz said...

fuu... best. kirim satu bawa pulang ke malaysia buk

ziraniza said...

ain! nk bunga tu sebijik....nk ltk lam bilik hehe bosan r sorang2

zairibaharom & ekinkhalil said...

haish..senang je..dekat photoshop tu, kat bhgn layer tu, ade mode. setting je luminosity..hehe..=)

ain, nnt bwk balik sepokok ye..bunga bawang putih..haha..=p

Adam Ruslan said...

ain, sila guna mode makro untuk close up objek dekat. Baru butir2 tiap helai bunga akan kelihatan dengan jelas. Tekan separa dulu shutter sehingga fokus sebelum tekan sepenuhnya.

ayen =D said...

maceh2..
ha ah.. mode makro.. supermakro.. ntah mn satu ain guna ntah.. bru berjinak2.. kah3..

mmg petik 6,7 kali, baru dpt 1 haha.. baik, sy cuba lagi nnti..

RS. said...

ayen ! sgt lawa.. altho abit weird... :-S

hahaha :)

ayen =D said...

hahaha. apa yg lawa raja? aku? kah3.. yg weird? komen ko.. hahaha

KoPreL iBNuiSa said...

lawa la gambaq nie...wei bila ang nak mai sini lg??nak pesan 1 bw mai...huhuhuh..

ayen =D said...

baru perasan ada koprel minta mai.. eh, mintak satu bungai bawang haha.. hmm.. nampaknye, aku tak de niat nak bawa ke sana la.. haha :P