"Bang, kuatnya radio!"
"Eh, kuat ke? Biasa je ni..."
"Ya lah, tapi kan budak tengah belajar tu.. nak pekse..."
"Owh.. ha ah.. eh, Ain, tak apa kan Papa pasang radio ni?"
"Tak apa je..." aku tak menoleh, tekun buat apa, aku tak ingat.
Latih tubi? Baca nota? Menconteng?
"Haaa.. Ain tak kesah la.. macam Papa dulu, belajar sambil dengar radio kuat-kuat"
"Ye la tu...", mak aku sambung bekerja keras di dapur.
Bapak aku sambung, "Masa mama ngadungkan Ain dulu lagi papa dah pasang hifi..." (aku telan je yang maksud hifi tu, radio kuat-kuat, speaker besar, ada alat yang banyak tombol) Nak maksud tepat, sila tanya pakcik Wikipedia.
Memang tak rasa terganggu. Dapat 5 A UPSR aku (berlagak sekejap.. haha..).
Meja belajar tak sampai 100 meter dengan radio bapak aku, tanpa langsir, apatah lagi dinding. Meja aku, meja komputer yang bapak aku tambah dengan rak dia buat sendiri daripada playwood. Cakap je nak berapa bahagian, tinggi mana, dia jawab, "Papa boleh buat..." Berapa kali ubah suai, aku tak ingat dah. Agak-agak tak muat rak buku tu, letak atas tangga batu sebelah meja aku. Tangga batu?
"Eh, kuat ke? Biasa je ni..."
"Ya lah, tapi kan budak tengah belajar tu.. nak pekse..."
"Owh.. ha ah.. eh, Ain, tak apa kan Papa pasang radio ni?"
"Tak apa je..." aku tak menoleh, tekun buat apa, aku tak ingat.
Latih tubi? Baca nota? Menconteng?
"Haaa.. Ain tak kesah la.. macam Papa dulu, belajar sambil dengar radio kuat-kuat"
"Ye la tu...", mak aku sambung bekerja keras di dapur.
Bapak aku sambung, "Masa mama ngadungkan Ain dulu lagi papa dah pasang hifi..." (aku telan je yang maksud hifi tu, radio kuat-kuat, speaker besar, ada alat yang banyak tombol) Nak maksud tepat, sila tanya pakcik Wikipedia.
Memang tak rasa terganggu. Dapat 5 A UPSR aku (berlagak sekejap.. haha..).
Meja belajar tak sampai 100 meter dengan radio bapak aku, tanpa langsir, apatah lagi dinding. Meja aku, meja komputer yang bapak aku tambah dengan rak dia buat sendiri daripada playwood. Cakap je nak berapa bahagian, tinggi mana, dia jawab, "Papa boleh buat..." Berapa kali ubah suai, aku tak ingat dah. Agak-agak tak muat rak buku tu, letak atas tangga batu sebelah meja aku. Tangga batu?
Inilah tangga merangkap rak buku kecemasan. Sebelah kiri gambar tu lah 'bilik' belajar. Err.. sudut belajar sebenarnya. Boleh dikatakan, aku mungkin tak mengalami situasi TERLALU terganggu konsentrasi dek kebisingan. Bijak pekakkan telinga!
*Nasib baik aku tak jadi perokok*
Cewah, cakap orang putih tiba-tiba.
Tak (atau kurang) terganggu konsentrasi dek kebisingan (isyarat audio), tapi sangat terganggu dengan apa-apa yang mengusik pandangan, walaupun hanya kelibat di ekor mata, aku akan toleh! Jadi tak mustahil aku tak boleh belajar di perpustakaan, yang orang kata tenang lagi senyap, sebab mata aku akan tengok kanan, tengok kiri, siapa lalu, siapa cari buku. Nak, nak, yang lalu tu lelaki kacak!
Pak ngah ada bagi aku satu buku, masa aku nak UPSR. Petua cemerlang ke apa tajuk dia. Dato' Dr Fadzilah Kamsah yang tulis, idola aku tu. Hehehe... Dan aku ada baca, jenis-jenis manusia. Ada 3. (pergh, ingat lagi ke ni Ain?)
(1) visualitistik - macam aku lah ni, lebih dipengaruhi dengan apa yang dipandang.
(2) audiolistik - sangat bertentangan dengan aku. sensitif dek telinga..
(3) eerrr.. aku tak ingat.. tapi macam ala-ala pergerakan tubuh badan secara keseluruhan. ni jenis orang yang kalau bercerita, nak pegang-pegang tangan kau, usik-usik bahu kau.. eee.. aku cepuk jugak kang!
Ada kelebihannya lebih guna mata daripada telinga. Dah nama aku pun Nor Ain, Nor maksudnya cahaya, Ain maksudnya mata.. (tiba-tiba) Tempat tinggal aku sekarang, belakang bangunannya ada tempat letak kenderaan. Bila aku buka tingkap, untuk dengar bunyi angin dan untuk rasa sejuk angin, aku akan dengar bunyi yang maha bising sekali sekala, bila ada kereta lalu. Sebab, tempat letak kenderaan ini 'berlantaikan' batu kerikil. errr.. kerikil ke?
*belum nak tambah lagi kot*
Pak ngah ada bagi aku satu buku, masa aku nak UPSR. Petua cemerlang ke apa tajuk dia. Dato' Dr Fadzilah Kamsah yang tulis, idola aku tu. Hehehe... Dan aku ada baca, jenis-jenis manusia. Ada 3. (pergh, ingat lagi ke ni Ain?)
(1) visualitistik - macam aku lah ni, lebih dipengaruhi dengan apa yang dipandang.
(2) audiolistik - sangat bertentangan dengan aku. sensitif dek telinga..
(3) eerrr.. aku tak ingat.. tapi macam ala-ala pergerakan tubuh badan secara keseluruhan. ni jenis orang yang kalau bercerita, nak pegang-pegang tangan kau, usik-usik bahu kau.. eee.. aku cepuk jugak kang!
Ada kelebihannya lebih guna mata daripada telinga. Dah nama aku pun Nor Ain, Nor maksudnya cahaya, Ain maksudnya mata.. (tiba-tiba) Tempat tinggal aku sekarang, belakang bangunannya ada tempat letak kenderaan. Bila aku buka tingkap, untuk dengar bunyi angin dan untuk rasa sejuk angin, aku akan dengar bunyi yang maha bising sekali sekala, bila ada kereta lalu. Sebab, tempat letak kenderaan ini 'berlantaikan' batu kerikil. errr.. kerikil ke?
*belum nak tambah lagi kot*
Terganggu bila nak tidur (sebab tidur kan kita tutup mata, jadi deria penglihatan off sekejap, kot... ). Aku kurang terganggu dek bunyi tu untuk belajar, (dan menulis macam sekarang ni). Kelebihan, memang kelebihan.. Alhamdulillah...
Tetapi!
Situasi 1 :
"Warna asas yang tiga tu.. warna primer... Warna sekunder pula..."
"Cikgu, boleh tak cikgu berdiri je kat depan ni, saya tak nampak cikgu lah.."
"Owh, saya memang suka berjalan masa mengajar.. awak boleh dengar saya kan?"
"Tapi saya nak tengok muka cikgu masa cikgu mengajar"
Cikgu akur, berdiri je kat depan. Dia cikgu maktab (pelatih), untuk kelas pelajar tingkatan dua yang nakal, sampai ada yang masuk surat khabar, masuk lokap, cikgu tak boleh melawan pelajar! Hahaha.. Ops.. jangan tiru ya adik-adik...
Situasi 2 :
"Nak ceramah ustaz tu tak?"
"Nak! Nak...! hurrmm... alamak.. mp3 ke?"
"Kenapa?"
"Ingatkan ada video..."
"Ala.. bukan ustaz tu buat demo pun.. dia duduk je, cakap.."
"Ala..... Ala....."
Situasi 3 :
"Awak cari equation ni.. lepas tu awak selesaikan equation tadi.."
"Eerr.. tak faham lah Dr.."
Encik supervisor tulis semula persamaan matematik tu depan mata, buat anak panah melingkar-lingkar.. bulatkan persamaan asal..
"Owwww...."
Situasi 4 :
"Say it again sir, I can't understand"
Dia pun tulis perkataan tu sebab fikir aku tak tangkap slang Amerika dia. Tapi aku masih kerut dahi.
"Let me give a hand.."
Dia lukis graf tu. Baru aku senyum, kurang kedut, awet muda.
Adakah ini sebabnya, bila ada mesyuarat tanpa slide presentation, handout, atau contengan pada papan tulis, aku jadi lost? Tak dapat tangkap? Lepas tu keluar mesyuarat tanpa rasa sebarang tambah nilai dalam diri, kecewa, kononnya terasa bodoh kerana tak memahami dan terasa tak berguna kerana tidak memberi.
Walaupun orang kata, "telefon lah.. kurang salah faham...", adakah ini sebabnya, jika tak dapat bersua muka, dan ada cara emel, chat dan SMS, aku akan letak panggilan telefon sebagai pilihan akhir?
Meranam Nor Ain, Nor Uzunun Nehi Hai, nama aku Nor Ain, bukan Nor Uzunun (telinga). Hahaha...! Alasan Ain! Alasan!
If I cannot read your lips, your eyes and your body, I cannot read your mind. It is hard, but don't worry, I will not stop trying to maximize the ability of my senses. I am still trying. I am discovering myself. Are you?
Tetapi!
Situasi 1 :
"Warna asas yang tiga tu.. warna primer... Warna sekunder pula..."
"Cikgu, boleh tak cikgu berdiri je kat depan ni, saya tak nampak cikgu lah.."
"Owh, saya memang suka berjalan masa mengajar.. awak boleh dengar saya kan?"
"Tapi saya nak tengok muka cikgu masa cikgu mengajar"
Cikgu akur, berdiri je kat depan. Dia cikgu maktab (pelatih), untuk kelas pelajar tingkatan dua yang nakal, sampai ada yang masuk surat khabar, masuk lokap, cikgu tak boleh melawan pelajar! Hahaha.. Ops.. jangan tiru ya adik-adik...
Situasi 2 :
"Nak ceramah ustaz tu tak?"
"Nak! Nak...! hurrmm... alamak.. mp3 ke?"
"Kenapa?"
"Ingatkan ada video..."
"Ala.. bukan ustaz tu buat demo pun.. dia duduk je, cakap.."
"Ala..... Ala....."
Situasi 3 :
"Awak cari equation ni.. lepas tu awak selesaikan equation tadi.."
"Eerr.. tak faham lah Dr.."
Encik supervisor tulis semula persamaan matematik tu depan mata, buat anak panah melingkar-lingkar.. bulatkan persamaan asal..
"Owwww...."
Situasi 4 :
"Say it again sir, I can't understand"
Dia pun tulis perkataan tu sebab fikir aku tak tangkap slang Amerika dia. Tapi aku masih kerut dahi.
"Let me give a hand.."
Dia lukis graf tu. Baru aku senyum, kurang kedut, awet muda.
Adakah ini sebabnya, bila ada mesyuarat tanpa slide presentation, handout, atau contengan pada papan tulis, aku jadi lost? Tak dapat tangkap? Lepas tu keluar mesyuarat tanpa rasa sebarang tambah nilai dalam diri, kecewa, kononnya terasa bodoh kerana tak memahami dan terasa tak berguna kerana tidak memberi.
Walaupun orang kata, "telefon lah.. kurang salah faham...", adakah ini sebabnya, jika tak dapat bersua muka, dan ada cara emel, chat dan SMS, aku akan letak panggilan telefon sebagai pilihan akhir?
Meranam Nor Ain, Nor Uzunun Nehi Hai, nama aku Nor Ain, bukan Nor Uzunun (telinga). Hahaha...! Alasan Ain! Alasan!
If I cannot read your lips, your eyes and your body, I cannot read your mind. It is hard, but don't worry, I will not stop trying to maximize the ability of my senses. I am still trying. I am discovering myself. Are you?
No comments:
Post a Comment