Friday, April 10, 2009

i want peace...!!!

"do you know al Qaeda?"
"al Qaeda?"

Almaklumlah, orang bukan tekak Arab, bunyi perkataan tersebut kurang jelas, maka, kami mengulangnya untuk mendapatkan kepastian.

"yes, al Qaeda.. dududududu....!!!"
sambil dia membuat gaya orang memegang machine gun berserta bunyi. Ala-ala orang tengah bermain di pusat video game gitu.

Aku dah rasa malas nak layan dah. Aku terus makan turkish pizza tu, ala-ala kebab. Aku rasa aku bukan kunyah dah, tapi kemam-kemam, telan.. aku nak habis makan cepat!

"do you know Osama bin Laden?"

Sah.. memang sah.. orang tua ni saja nak cari pasal. haih.. malasnya aku nak layan..
Kawan aku jawab, ye, pernah dengar nama tu. hehehe.. Caya la..
Pakcik tu masih cuba menggambarkan watak yang disebut tadi dengan gambaran seperti aku tengah main game paintball kat Danga Bay dulu dengan budak-budak kelab kesayangan aku.. haha.. dudududuududu...!!!

"please tell Osama bin Laden, i want peace!!!"

ceh.. giler ke hape orang tua ni.. sabar Ain, sabar..

Aku tak ingat mana aku dapat ayat,
"jangan berdebat dengan fakta bersama orang yang mahu berdebat dengan emosi"

Pakcik tu memang sahih emosi. Mungkin dia nampak tenang, tapi dia sangat memiliki sentimen anti Islam. Dia menyuarakan pendapat dia tu dalam kedai kebab halal!
Awal-awal nampak dia lagi dia dah buat bahasa tubuh dah, yang bermaksud,

"cuba tak payah pakai tudung tu, mesti lagi cantik.."

Aku diam je masa tu, malas nak layan. Masa makan, dia sibuk-sibuk nak berbual. Sebelum tu sempat la aku bagi gambaran awal pasal pakcik tu kepada dua kawan cun aku yang lain tentang peristiwa bahasa tubuh pakcik tu. ya, sikap ramah nak berbual dia tu bersebab!

"i want peace.. his hen want peace.." sambil tunjuk kawan dia.

hek eleh.. ada ke ayam-ayam siapa yang mahukan peperangan? aku lempang jugak pakcik ni karang. (cewah, dalam blog sendiri berani la) Aku pun meneruskan 'operasi menelan' makanan aku. Kalau dikirakan bengang, memang bengang. Kami tak kacau dia pun, dan sah sah dia sangat tenang di bumi Belanda, di bandar Amsterdam tu. Dia yang merosakkan 'peace' kami masa tu.. pakcik pakcik.. Kalau ikut bengang, nak je cakap macam tu. Tapi aku juga sangat memikirkan seram. Mau tak seram, dia duduk sebelah aku je. kalau la dia tiba-tiba emosional, dengan tapak tangan dia yang sama besar dengan muka comel aku ni, apa saja la yang aku dan kawan-kawan aku boleh buat kan. Maka, sabar.. kami sabar dan cuba bermuka manis.

Tiba-tiba aku teringat peristiwa seorang gadis comel di 'smackdown' oleh seorang lelaki Polish di depan gereja, Warsaw, Poland. smackdown dengan menghayunkan penumbuk sambil berjalan, tepat di muka gadis tersebut, sehinggakan gadis tersebut telentang!! persis terpijak kulit pisang di jalanan! (secara kartunnya, ada keluar bintang-bintang kat atas kepala)

Kembali kepada cerita pakcik tadi, di kedai yang berhadapan dengan Amsterdam Central train station.. Pastu, dia minta maaf.. Dia kata, abaikan dia.. i'm sorry..
aku senyum, dan kata, "okay.."
dia ketawa..

aku ingat dah selesai dah..

tapi masih lagi..

"i want peace!! please tell Osama bin Laden, i want peace.."

ntah, sekarang bengang la kalau nak fikir-fikir balik. tapi hakikatnya, masa tu aku rasa seram. hahaha... hhmmm.. seram dengan hanya kata-kata pakcik yang nampaknya sangat jahil dengan dunia realiti sebenar kan?

Adik-adik kat Gaza tu tak seram pun nak baling batu pada askar Israel yang bersenjata.. HANYA BATU!!
tengok la video kat Youtube. nak nak, lagu Merah Saga. huhu.. Kalau tengok tanpa ada perasaan jugak, tak tau la nak cakap apa kan..

okay la pakcik.. kita serupa pakcik.. kita sama jer.. sebab, saya pun,

i want peace...!!!


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Antara yang terlintas di fikiran semasa peristiwa tersebut, Niat hitam putih antara dua agama

1 comment:

RS. said...

wow serious wtf.
i dunno how to handle that situation if ever it happened to me.
ummm.. maybe aku akan cube calm him down and tell him that we are just having lunch je kot.

bt seriously.. aku sgt laaa tidak penyabar when it comes to this. adehhh =,="

good job ain and to your friends :)