Thursday, April 23, 2009

muah sama you.... :">

Pada satu hari yang kelam kabut, hampir putus asa dalam keserabutan.. cewah.. untuk memahamkan Wiener Khinchin Theorem, kaitan antara power spectral density, PSD dengan autocorrelation function.. aaarrrgghhh.. nak nangis..!! nak nangis..!! aku masih perlu fahamkan mende alah ni.. huhuhu..

tarik nafas... tahan.. hembus.. okay.. jumpa supervisor.. Puan N.. hehe..

Pn N dengan senyuman, cakap, "susah yer? susah ye bagi awak?" dengan tersipu-sipu.. "ha ah.. tapi rasa nya lebih faham la dengan buku yang diberi pinjam ni.. tapi.. ada juga la yang nak ditanya.." aku pun usulkan pertanyaan pertama..

"hmmm.. M kata, benda ni susah untuk awak.. "
huhu.. terharu aku.. aku terasa dibela oleh Encik M.. huhu.. akhirnya, Puan N mengambil keputusan untuk ajar aku tentang hal-hal berkaitan teorem tersebut esok, seperti dalam kuliah.. huhu.. terharu dengan Puan N jugak.. muuuaaahh..

"maka, hari ni, awak fokus programming ya.. ok?"
"ok..."

mari memulakan programming dengan gembira!!

eerrr...
hmmm..
walaweh.. apa ke benda yang aku nak buat ni.. ades.. stuck!!
encik M!!! aku dengar suara encik M!!

selepas satu kali lawatan dia ke meja kerja aku... hehehe.. hasilnya.. modeling teorem tersebut..
bermula dengan hasil sebelum ni, signal dalam satu autocorrelator, first order autocorrelation function, begini..



tugas hari tersebut ialah, mendapatkan PSD daripada autocorrelation pattern tersebut, dengan menggunakan W-K Theorem.. yang melibatkan Fourier Transform.. hasilnya..

yeeehhaaa.. dapat balik signal asal.. ini lah PSD .. hoiyee...hoiyee...
aku tau tak semua orang dapat manfaat dari post kali ni.. (selama ni ada orang dapat manfaat ker?) tapi aku cuma nak sampaikan perasaan indah ni jer.. ngeh3..
termasuklah pada gambar kedua tu (boleh klik gambar tu untuk besarkan), kat coding aku tu.. kat bahagian loop tu, aku guna perkataan, 'muah' menunjukkan muahnya aku pada hari tersebut.. hahaha..

dan.. siapa lah yang baca coding aku tu kalau bukan encik M kan.. hahaha..
"owh.. perkataan ni, mesti ada maksud dalam bahasa awak kan?"

hahaha.. sori la encik M, anda takkan jumpa perkataan 'muah' tu dalam kamus bahasa Melayu atau bahasa Indonesia..

*mode indah*


7 comments:

ziraniza said...

hoiyeee hoyeeee hehe
mcm sama je ngan project psm aku hehe tp ko nyer advanced sket hehee

tahniah2....

fiziskandarz said...

ahh batch 2004 mmg xkenal laa rasanya.. arituhs masa kowang gier desaru we didn't get a chance to join too.. xper xper, thanx to the internet - we're all connected.. anyways huhu correlation & autocorrelation .. huhu lama dah x dgr :P

armangs said...

salam..
lor.. ponat loih den mencari sape gerangan bdk name ayen ni. ini upenye makhluk tu. skroll smpai bwh td cari gambo udak ayen ni. yo, ayen, is me.. kak anur, super senior lambaian yg penah buli hang dulu. eheks

zairibaharom & ekinkhalil said...

tahniah ayen-san!!yeay!!=)

ayen =D said...

piza.. dlu masa kat poland, aku penah bentang skit awal2 projek dgn abang adam sblm present hahaha..

yer fiziskandarz (tak tau ni ID suami kah, isteri kah.. haha) takpe2, nnti leh jmpe.. oo.. sini hari2 ain kene dengar.. huhu..

w'salam kak anur.. oohh.. si pembuli ini.. hehehe.. siap dia siap dia.. cwah.. dh kawin lom ni? :D

yeah yeah!! yeah san.. yeah sah.. hehehe =P

anur malati said...

i d kawen ler. dh dpt baby boy pun yg berumur 2bulan stgh. siri, xdpt jemput msa kawen last year, lost contact dgn klm coz simkad hilang. sume number pun ilang gaks. bla nk blk mesia nih

ayen =D said...

oo.. alhamdulillah..
ain biasa tgk akak kt friendster..
tak tgk2 lak baru2 ni, klu tgk kot2 ada gambar baby kan..

takpe2.. yg ptg, kita dh contact balik :)

jaga baby baik2.. slamat jadi bos hehe..