Saturday, April 25, 2009

Kill or be Killed

membunuh, atau dibunuh...

satu kata-kata yang dipegang oleh jaguh tinju.. (boxing tu tinju lah kan?) yang diceritakan oleh Jeong Kyu kepada kawannya, Tae Woong dalam episod 1, Snow Queen, drama bersiri Korea. Jaguh tinju tu mati dalam gelanggang..

Jeong Kyu juga berpegang pada kata-kata 'semangat' tu, cuma bezanya, bidang yang menjadi matlamat kehidupannya ialah Matematik, bukan sukan tinju. matlamat hidup Jeong Kyu (atas pengaruh dan harapan bapak dia) ialah, nak dapatkan Nobel Prize dalam Matematik.. dalam cerita itu, pada masa tu, untuk menang dalam Olympiad Matematik antarabangsa..

sepanjang hayatnya, Jeong Kyu hidup dalam keadaan sangat bersungguh-sungguh mengejar cita-cita, menjadi genius, dan menjadi yang terbaik. TERBAIK, aka, nombor 1..
sepanjang hayatnya? sebab, dia dah mati dalam episod 1 lagi.. hahaha.. ops, tergelak pulak.. dia mengelamun dalam sedih.. sedih sebab tak bersedia dari segi mental untuk menerima hakikat, dia bukan yang terbaik, tetapi Tae Woong yang ikhlas berkawan dengan dia tu yang mendapat pingat emas.. mengelamun.. bumgebabom.. kene langgar lori..

Tae Woong yang cita-citanya tak lah pumpang pumpang .. hanya nak dapat kerja tetap dengan gaji bulanan untuk hidup stabil, nak beli sebuah restoran menggantikan warung mee ibunya, buat ibunya bahagia, mencari cinta dan berkahwin.. itu lah impian Tae Wong yang dikongsi kepada Jeong Kyu. Impian yang sederhana, dan bertemakan kasih sayang..

banyak lagi plot-plot menarik.. aku dah khatamkan 16 episod dah sampai tak pegi fakulti hahaha...

membunuh atau dibunuh.. tak jauh beza dengan biar kalah jangan mengalah.. cuba bezanya, kalah je lah, tak sampai mati.. hehehe.. tapi aku rasa, cukup mempengaruhi pemikiran dan cara hidup.. memang semangat jadi kuat.. memang akan berusaha macam, kalau genggam bara api, biar sampai jadi arang.. memang boleh kerja secara berdikari..

tapi sampai bila?

hanya bila sehingga seseorang tu sedar, hidup kat dunia ni bukan sendiri...
hidup kat dunia ni bukan sekadar untuk kejar cita-cita diri sendiri..
hidup kat dunia ni bukan jayanya dengan mengira berapa banyak impian dicapai atau tak..

dan bila dah sedar, kebahagiaan tu bukan terletak kepada menang atau dapat.. tapi terletak kepada setiap saat yang diluangkan untuk semua impian..
walaupun impian tak tercapai, kalau saat-saat kehidupan di isi dengan makna, kata-kata membunuh atau dibunuh.. biar kalah jangan mengalah... semua tu tak diperlukan sama sekali!

last but not least..
untuk dapatkan sesuatu.. tak semuanya hanya perlukan usaha dan semangat! tak semua yang kita nak dapat itu seperti kes aku nak dapatkan patung unta di Mesir.. hanya perlukan kata-kata "nak patung unta", perlukan duit.. dan perlukan kedegilan "nak jugak, nak jugak..."
tapi untuk dapatkan sesuatu yang BERNYAWA perlukan lebih daripada itu..

dan paling penting.. redha... sebab tak semua yang kita nak boleh kita dapat..

+++ mode : tak tau nak cakap apa dah+++

2 comments:

Anonymous said...

betul tuh..
banyak pengajaran dari chekgu ayen kite yer kali nih..

Ayu said...

wahh.... ko adalah seorang pemikir.. hehehe.. manakala aku ada seorang pemakan je. huhu.. btw, aku nak bgtau, aku baru add blog ko dlm blog list aku. tak marah kan, kan, kan.. hehehhe...