Thursday, April 16, 2009

makhluk Tuhan bernama tumbuh-tumbuhan

haaa...!!! aku dah tau salah satu sebab aku rasa macam tak best sejak dua menjak ni..

aku dok termenung dalam bilik ni, aku nampak sesuatu.. beberapa 'aura tak best' ada dalam bilik aku..! tumbuhan-tumbuhan dalam bilik aku ni ha... huhu.. aku pun tak tau kenapa.. selain dari tiga pasu yang normal dan berbahagia, ada satu pasu bunga ros kecil yang aku beli kat Utrech Central tu, bunga-bunganya sakit sebelum berkembang.. cewah.. pastu, bunga ros potong yang aku beli masa hari aku genap 22 tahun pun dah kiok (ni memang dah time rasanya..), dok dalam pasu berisi air bervitamin tu.. pasu la sangat.. botol yang dipotong sebenarnya. hehehe... lagi satu, sepasu bunga yang lala kata bunga dahlia.. eh, ke lala kata daisy? ke lala kata carnation? haha.. yang lala beli untuk aku dan sepasu lagi warna lain untuk mai.. cewah.. kembar gitu.. masih stabil, tegap, berwarna oren ceria kembang mekar. tapi yang masih putik tu membuatkan aku hairan sebab tak kembang-kembang.. aarrgghh.. kenapa dengan diorang ni? merajuk dengan aku ker? huhuhu..


hakikatnya, semua yang ada dalam bilik ni adalah bernyawa.. dan bergerak!! walaupun kerusi! kenapa? tak percaya? hehe.. dalam ilmu Fizik, jirim terdiri daripada tiga unsur. pepejal (contoh, kerusi tadi lah), cecair (contoh, air kopi yang aku minum ni) dan gas (contoh, udara yang aku sedut dan yang aku keluarkan.. hahaha). haaa.. ada juga pendapat baru, unsur lain iaitu plasma. ke, plasmon? (carilah kat internet kalau nak tau lebih ya). dan hakikatnya, semua unsur tersebut terbina dari molekul-molekul (perkataan yang aku suka dengar jika mak aku sebut, hehehe..) atau lebih asas lagi, atom. semua atom adalah bergetar/bergerak walaupun atom dalam pepejal! sebab tu aku kata tadi, semua yang ada dalam bilik aku ni bernyawa dan bergerak! hehehe.. hmm.. subhanallah.. :)


haa.. tapi, apa yang aku nak cerita kali ni (di kala banyak kerja sebenarnya) ialah tentang makhluk yang bernyawa pada mata kasar dalam bilik aku ni (selain aku), tumbuh-tumbuhan. selama aku hidup, aku selalu diingatkan bahawa tumbuhan itu berperasaan! hohoho.. jadi, hakikatnya, tumbuh-tumbuhan ini juga respon terhadap perkara yang melibatkan perasaan terutama 'tuan' mereka =D


aku bukan la ambil kursus mengkaji tumbuhan, apatah lagi perasaan.. cewah.. maka, diharap tiada sesiapa mengambil apa-apa tulisan aku di post kali ini untuk rujukan tugasan kerja sekolah ya.. hehe.. (macam lah ada kan.. haha)


seingat aku, tumbuhan pertama yang aku beli (duit papa lah kan), kaktus-kaktus dalam pasu kecil di depan Jaya Jus** kat Melaka. 4 pasu RM 10. ada yang mahal sikit, 3 pasu RM 10. masa tu, aku tak pasti aku sekolah rendah atau menengah rendah. menengah rendah kot. sampai lah aku ada koleksi satu meja saiz meja kayu masa darjah 1 penuh dengan pasu-pasu kaktus. tapi aku tak terjaga dah selepas masuk asrama masa tingkatan 4. huhu.. kaktus-kaktus tu merajuk kalau bukan aku yang tengok (perasan).

ada juga cuba-cuba beli pokok bunga kemboja cina tu. tak tau la korang panggil dengan nama lain kan. tapi yang aku bela tu, keluar bunga sekuntum je selepas sekian lama tak berbunga-bunga. sebelum berbunga, mak aku kata,
"sebab kau belum mengeluarkan hasil"

hehehe.. Bila dah berbunga yang sekuntum tu pulak, dan dibandingkan dengan pokok bunga kemboja makngah aku yang memang 'bertangan hijau', mak aku kata,
"tu maknanya makngah kau lagi banyak mendatangkan hasil dari kau, long"
hahaha.. ntah, aku macam percaya je betapa tumbuh-tumbuhan itu sangat berkaitan dengan 'tuan' nya, yang membeli, menanam dan menjaga. ada chemistry gitu hehehe..


"kalau kau tak berbuah, aku tebang kau..!"

bercakap dengan pokok? gila? hisy.. tidak tidak.. pokok itu boleh dengar.. hehe.. sebab pokok itu berperasaan.. hehe.. boleh nak ugut, boleh juga nak memujuk..
"berbunga la.. kesian orang lalu lalang tengok kau tak berbunga.. " (contoh)
tapi jangan la dok mengayat je tapi tak bagi penjagaan yang sepatutnya. tak patut, tak patut..


tapi ye la kan.. (sendiri cakap, sendiri iyakan) setiap yang berperasaan tu bukan hanya boleh memberi, tapi juga mahu menerima. "what you give you get back" bak kata mak aku.. macam kiok nya hari aku, macam tu la kiok nya tumbuhan kat dalam bilik aku ni. (perasan) so, aku rasa nak indahkan hari aku supaya mereka rasa indah juga. ayuh! berkhidmat untuk 'makhluk hijau' ini! hehehe.. ke, indahkan mereka dulu supaya aku berasa indah.. aaaahhh.. kira vice versa lah... diingatkan, aku kalau ditanya perkara-perkara fakta tentang pokok, aku memang tak tau. main bela jer.. hidup hidup, tak hidup dah ajal, nak buat camne..just feel the pokok la.. hoho.. tangan pun tak hijau sebenarnya.. ngeh3..

engkaulah makhluk Tuhan
yang tercipta
yang paling seksi.. ops, tersilap lagu tema..


Lagu Hijau (aku belum explore cara memasukkan video youtube dalam post hehe..)

setiap yang berlaku di dunia ni tak terlepas dari 'pemerhatian' dan perancangan Allah, sekalipun sehelai daun yang gugur. ayat-ayat Allah termasuklah, satu, yang termaktub dalam al-Quran dan dua, yang ada di atas muka bumi, alam semesta. (ada istilah bahasa Arab, tak ingat. huhu.. baca kat Saifulislam.com tapi tak jumpa balik dah dalam post yang mana satu huhu.. ) ayat-ayat-Nya JUGA untuk mengingatkan kita tentang kebesaran-Nya, kasih sayang-Nya, kekuasaan-Nya. siapa kita untuk merosakkan atau tidak mengendahkan? dan, cukup besarkah kita untuk sombong dengan tidak mengucapkan subhanallah, alhamdulillah, allahuakbar dengan setiap apa yang kita lihat? termasuklah 'peneman' kita, makhluk-makhluk-Nya yang lain ini..


*mode musim bunga di negara tulip*

Kat bawah ni gambar-gambar yang diambil di Keukenhof Park, Netherlands, taman bunga terbesar di dunia. Setelah puas berjalan, tiga gadis comel dan ceria pulang dengan keadaan yang lembik dalam cuaca yang panas, 24 darjah celcius (kira panas la untuk tempat yang biasa sejuk dan berangin)


~pelbagai bunga, terutama tulip di dalam rumah kaca~


Jangan tanya aku nama bunga.. hoho.. aku tau tulip, orkid, lavender, mawar.. nak spesifik lagi, tanya orang lain hehehe.. Dua gambar bunga tulip merah jambu yang sama spesis kat atas ni, satu aku ambil satu lagi, Mai ambil ;)

~ orkid leopard...!!! hehehe.. ~

~ berangan berada kat Jepun kejap ~

Boleh tengok gambar-gambar lain yang diambil menggunakan kamera bukan dslr di friendster atau facebook aku yer... sekadar berkongsi perkara yang cantik ;)

2 comments:

zairi baharom said...

lawanye bunge2 neh!!lawa ayen amek gmbr!!yeay!!=) nnt bwk balik sume pokok2 ni, tanam kat melaka ek..nnt abgzri nk amik gmbr lak kat melaka..yeay!!=)

ayen =D said...

ada mai yang amik..

hahaha, melecur la pokok2 ni nanti.. kuang2..