Monday, November 23, 2009

Everybody spontan...!!!

Bismillahirrahmanirrahim...

huh...

Everybody spontan!!! Itu antara yang familiar, dilaungkan dalam satu rancangan bertajuk, Spontan. Tau tak? Tak tau, pergi siasat sendiri kat Youtube ye. Bagi aku, rancangan itu best.
Dan sudi aku menyimpulkan, spontan itu best. Spontan itu cantik. Spontan itu manis.
(Spontan di sini bukannya melatah yang tidak baik atau melenting ya)

Sebenarnya semalam aku tergerak nak tulis post ni, tapi hari ni baru sambung balik. Semalam nak tulis tentang kemanisan dan kecantikan spontan tu, sebab aku rasa menulis tanpa perancangan macam lagi jiwa je. hehehe.. Namun boleh tahan syok sendiri lah. Lagi jiwa yang aku maksudkan ialah (hakikatnya, 'lagi jiwa' ni macam term yang merosakkan bahasa je) rasa lebih bahagia dan menenangkan, berbanding dengan menulis dengan penuh keterpaksaan dan segala bentuk kengkangan seperti format dan pantang larang.

Okay, tak usah cerita pasal menulis di blog dengan tidak rasminya. Tapi cerita pasal menulis extended abstract untuk scientific paper. Berdasarkan pengalaman teramat cetek ini, nak mulakan menulis tu, subhanallah.. liat.. ketat.. likat.. tak tertulis-tulis.. sebab dalam kepala dok fikir ayat itu, ayat ini, grammar itu, vocabulary ini.. huh.. akhirnya, tak siap-siap. Tapi bila dalam keadaan tenang, fokus sepenuhnya, melupakan sekejap rasa sakit hati dan gusar, serius, memang boleh tulis. Siap!

Merangka / merancang itu perlu. Tapi bila menulis tu, tulis saja apa yang terlintas. Jangan risau terlebih muka surat ke, tersalah order ke, grammar salah ke atau vocab tak mantap. Tulis saja. Bila dah siap, haaa.. baru semak.. baru siasat.. InsyaAllah, bila idea dah ada, nak repair itu adalah senang. Nak-nak ada banyak pengalaman membaca. Sekadar berkongsi. (walaupun hakikatnya bukan la siap menulis paper yang mantap pun. tapi boleh lah kan)

Practise makes perfect. Buat cross-stich satu demi satu, lama-lama siap juga. Ops.. apa peribahasa lah yang aku keluarkan. hehehe..

Spontan menulis perkara saintifik atau fakta sememangnya tak sama dengan spontan menulis cerita atau pengalaman. Spontan dalam menulis cerita lebih melahirkan kepuasan kerana ikhlas itu ada. Tapi, secara peribadi, aku rasa agak bahaya jika ada berbaur emosi, yang mampu mengguris hati dan perasaan orang lain secara sengaja atau tidak, walhal bahasa yang lebih baik boleh digunakan. Dan! Seorang penulis yang baik, boleh mengolah plot cerita itu supaya pembaca rasa... wah!! unik! best! ngeh ngeh ngeh..

Huh, antara perkara lain yang mengehadkan kebebasan berkarya secara spontan ialah gangguan internet. Arrggh..!! (tiba-tiba lari fokus kejap). Tapi serius, aku dah siap tulis tadi, tapi gagal post. Dan aku juga lupa letak satu copy dalam Word. Ayoyo.. Maka, penulisan seterusnya cubaan kali ketiga untuk menyelesaikan post ini.

Pada pendapat aku, spontan itu indah JIKA HATI BERSIH. Tapi, think before you throw. Fikir dulu sebelum melontarkan. Semak dulu sebelum menyebarkan. Istighfar dulu sebelum menasihat. Wallahu'alam

2 comments:

noorafzan.blogspot.com said...

cambest je..
afzan pun selalu tulis spontan je post..

ayen =D said...

=)

best2 hehehe