Monday, January 18, 2010

Apa yang kita boleh buat...?

Jangan fikir apa yang kerajaan dah buat.. kerajaan belum buat.. Ye..! memang ada banyak perkara yang boleh diperbaiki.. diperbaharui.. tapi itu kerajaan.. pihak lain..

Kita ni.. apa yang kita dah buat.. apa yang kita boleh buat...?

Jawab Tuan Haji Iqbal, seorang pengamal undang-undang. Peguam. Yang menjadi wakil Majlis Agama Islam dalam kes penggunaan kalimah 'Allah'. Dia menjawab sedemikian dalam sesi soal jawab, soalan oleh seorang mahasiswa (kalau tak silap) yang berbunyi, lebih kurang,

Negara dah lama merdeka. Kenapa undang-undang/dasar kerajaan masih membuka (TER) ruang untuk mereka ini?

Aku rasa ayat dia lagi panjang.. tapi lebih kurang gitulah.. Aku faham soalannya selepas mendengar jawapan. Sound trouble betul aku.. huhu..

Soal jawab itu berlaku di ruang solat Masjid Sultan Ismail, masjid UTM, dalam forum Isu-isu Islam Mutakhir anjuran Pusat Islam dan Persatuan Mahasiswa Islam UTM, malam tadi.

Betul tu.. sangat betul.. Hmm.. aku diminta share oleh kengkawan tentang apa yang aku dengar malam tadi di blog.. Tapi aku takut maksud tak sampai dengan hanya tulisan dari manusia bukan penulis macam aku. Apatah lagi forum malam tadi mempunyai barisan ahli panel selain dari Tuan Haji Iqbal, dua lagi pensyarah di Fakulti Tamadun Islam (errr.. betul ke nama fakulti ni..?) dan Fakulti Pengurusan (yang bertanggungjawab soal sejarah). Hujah hebat.. bersama fakta.. bersama perlembagaan.. bersama sejarah.. yang dibincang panjang lebar..

Aku cuba...

Apa yang diharapkan, ialah suara kita. Hmm.. macam mana aku nak bersuara ni? Diberitahu, bahawa kalau ada memorandum, enakman.. IANYA AKAN DIDENGAR!
Kata ahli panel, peguam itu.. bersuaralah dengan bijak! bersuaralah dengan landasan yang ada.. dengan cara yang dibenarkan..! bersuaralah!
Kita takkan kena tangkap sebab kita bukan menyerang.. tapi kita membela diri kita!
Tapi ingat.. guna cara yang dibenarkan! cara bijak!

Salah satu hujah pihak kita di gelanggang yang berhakimkan lelaki berbangsa Cina dan beragama Kristian yang 'alim' itu ialah, penggunaan kalimah "Allah" itu akan menimbulkan ketidaktenteraman kepada masyarakat di Malaysia.

Hujah itu dipatahkan oleh pemohon, dengan alasan, TAK MASUK AKAL.

Logiklah diorang kata tak masuk akal kalau tiada sebarang suara yang mengiyakan hujah itu..

Thats why.. KAMI PERLUKAN PERTOLONGAN ANDA.. ADIK-ADIK, TOLONG LAH KAMI...

Kata Tuan Haji Iqbal lagi.

Semangat.. Sebak..

Dia bersuara, sambil berdiri.. selepas minta izin berdiri dari tuan moderator forum..

Cuba adik-adik bayangkan.. Semasa dalam mahkamah.. yang bila ditoleh kiri kanan.. belakang.. para sister.. para paderi.. Kita tengah perjuangkan nama Tuhan kita ni.. Kita tengah perjuangkan keselamatan agama kita ni.. Kita sedang direndah-rendahkan kekuasaan dan hak kita ni.. Kita sedang dinafikan sikap toleransi kita selama ini.. Hujah dipatahkan ni.. Mereka keluar hujah macam-macam ni.. Kami tak berhenti untuk lunch.. Kami teruskan perbicaraan..

Allahuakbar.. Allahuakbar!!

Azan berkumandang.. kami dengar adik-adik.. Kuat.. Kami dalam perbicaraan mengenangkan nasib Muslim Melayu di Malaysia.. Kami dengar azan itu.. Dalam hati, Ya Allah... Apa yang kami perlu buat ya Allah.. tolong kami ya Allah.. Adik-adik.. tolong kami..

Tuan Haji Iqbal tambah lagi...

Para tokoh agama kita masing-masing keluarkan pendapat.. yang pelbagai.. macam-macam.. kita tidak satu.. Ulasan pendek, tapi aku rasa sangat bermakna..

Owh ya.. aku baru tahu, kes ini bukan baru. Seawal 5 Disember, 1986, kabinet dah putuskan bahawa ada 4 perkataan yang eksklusif untuk kegunaan umat Islam di MALAYSIA. Iaitu, "Allah", "Solat".. lagi dua aku tak ingat.. hehehe.. Lepas tu, tambah dengan fatwa lagi.. kalimah "Allah" itu eksklusif. Zaman Tun Mahathir lagi, dah ada permohonan dari pihak bukan Islam untuk kalimah tersebut, tetapi tidak dibenarkan. NO! (Ini kawan aku cakap kat aku lah.. sebab aku tak dengar panel punya suara masa tu. So, boleh siasat lah fakta ini kalau nak)

Hak keistimewaan orang ISLAM MELAYU bukannya diberi oleh Perlembagaan Persekutuan tetapi itu memang hak kita DARI DULU...!!! Kepada yang dah pergi kursus Biro Tata Negara (tolak tepi lah soal fasilitator yang emosional dan berunsur politik kerajaan pembangkang masa kini), tentu lebih faham, kalau belajar sejarah dulu masa sekolah dah lupa.. bahawa KITA beri kewarganegaraan kepada kaum Cina dan India.. kalau tak, diorang balik ke Britain. Itulah toleransi kita! Bila mereka bercakap tentang hak mereka.. ini hak asasi.. bila kita bercakap tentang hak kita.. ini sikap perkauman.. !

Lebih kurang hujah pihak pemohon, "semua agama ada hak yang sama.. atau, semua agama adalah sama" dan 'social contract'.

Dulu, sejak dari bangku sekolah lagi, aku dah dengar dari golongan ustaz tentang satu petikan dalam perlembagaan Malaysia, yang membawa maksud, undang-undang dalam perlembagaan Malaysia adalah yang tertinggi. Hatta undang-undang Islam. Aku percaya. Siap ada rasa hampa lagi..

Tapi malam tadi pemahaman aku berubah. Dan aku lebih percaya kepada seorang peguam daripada seorang ustaz yang bercakap tentang undang-undang Malaysia! Apa yang aku dengar malam tadi, agama Islam telah dijaga dalam perlembagaan Malaysia.

Hmm.. aku sambung nantilah ye..

No comments: