Friday, January 15, 2010

Gerhana Matahari hari ini

Salam

Aku sibuk sikit ni. Tapi sementara aku ingat dan ada masa sikit, aku nak share sikit. Lebih-lebih, nanti-nantilah ye..

Tadi ada ceramah gerhana matahari di Masjid Sultan Ismail, UTM. 2 jam, tapi 1 jam pertama aku terkedek-kedek lagi di rumah sewa. Sob sob sob.. Takpe, dapat separuh, 50% kira lulus lah jugak. Ceramah oleh ustaz Hanafiah (kalau tak salah dengar), yang mendalami ilmu falaq.
Kejadian yang akan berlaku petang ini ialah Gerhana Matahari Separa. Separa.. bukan penuh tau.. ni ikut estimation la.. Aku tahu kat sini, spesifiknya UTM.. hahaha.. JB jugak kot.. tak tahu la tempat lain.. hohoho.. (jangan-jangan sejam pertama tu ada cerita kot..)

Antara yang nak aku kongsikan dengan ringkas, ialah, kejadian gerhana itu membawa amaran dan peringatan Allah. Matahari dan bulan menunjukkan kekuasaan Allah. Kesan daripada gerhana ni panjang kalau aku nak cerita. Hmm.. aku cuma kongsi sedikit fakta, kejadian gerhana matahari penuh tahun lepas (tak ingat, tapi sebelum ini lah..) ada berlaku di tiga tempat di Indonesia, dan salah satunya, Padang. Okay, aku tak nak ulas banyak. Senang-senang aku cerita ikut kronologi ya.

Apa yang penting, gerhana adalah kejadian untuk amaran, dan peringatan. Maka, antara amalan yang boleh dibuat ialah solat sunat gerhana ketika berlakunya gerhana.
Difahamkan, hari ini, dalam pukul 3.15 dah start, tapi pukul 4 la solat, untuk selamat. Tapi aku tak berani nak bagitahu exact time dan tempat yang berlaku. Sebab orang sini ikut saja la masjid UTM ni kan. hehehe.. Semak lah dengan masjid tempat masing-masing kalau nak kepastian ya..

Itu solat sunat. Ini Nabi Muhammad SAW buat pada tahun 8 Hijriah. Nanti aku cerita panjang lagi.

Yang kedua, berisitighfar banyak-banyak, mohon keampunan Allah yang memberi amaran dan peringatan itu. Yang Maha Pengampun dan Mengasihani.

Yang ketiga, bersedeqah lah selepas kejadian gerhana itu. Kalau tidak salah aku dengar, akan tertutup 70 pintu mala petaka jika bersedeqah itu (ke, bersedeqah umum.. huhu.. ingat-ingat lupa la..)

Anda boleh cari software yang membuat estimation tentang kejadian gerhana, dibangunkan oleh Muslim di Pakistan. Cari dan downloadlah, software bernama Cybersky 4. Aku pun tak sempat cari lagi, tapi itulah yang ditunjukkan oleh Ustaz tadi. Boleh masukkan nama tempat kita berada, dan check estimation kejadian gerhana tersebut.

InsyaAllah.. Ini bukan kepakaran aku. Sekadar berkongsi. Yang utama, semua ini adalah tanda kekuasaan Allah, yang sentiasa menerima do'a, dan yang penting, taubat hamba-hamba-Nya

Wallahu'alam

No comments: