Monday, January 25, 2010

penat.. tapi seronok walaupun runsing...

macam-macam dalam kepala..
list-things-to-to aku tak putus-putus..
ada yang di-strikethrough, ada pula yang ditambah baru...

i wanna love my job...
i wanna love knowledge..
i wanna spend my time with my friends.. my family...
i wanna spend my time to memanjakan diri sendiri.. dan memanjakan bilik sendiri..

tak termasuk beberapa perkara lain yang aku nak..

kelakar mengingatkan satu perkongsian seseorang sabtu lepas. dia iklankan sejenis perniagaan (tak memasal ada slot dia dalam talk yang aku hadiri dari pagi sampai petang tu kan). tapi perkongsian dia yang aku rasa kelakar tapi ada benarnya :

orang yang ada wang, tapi tak de masa, ialah ahli perniagaan (yang rajin lah kot)
orang yang ada masa, tapi tak de wang, ialah penganggur (yang bukan anak orang kaya raya la)
orang yang tiada wang, dan tiada masa, ialah orang yang makan gaji (GILER TERASA)

berasa cukup dengan apa yang ada, aku rasa bagus dan patut untuk mengelakkan dunia terlalu diagung-agungkan berbanding akhirat. tetapi berasa cukup dengan pencapaian diri, kemajuan, ilmu dan kebolehan diri bukanlah satu hal yang bagus.

adalah seronok jika setiap detik yang berlaku dalam kehidupan kita ini, kita berjaya bersyukur kerana takdir tersebut. tiada istilah, "menyesal jumpa dia", "kenapalah aku berada di sini, kat rumah kan lagi bagus", atau "sia-sia je aku berada di sini"

jika istilah tersebut ada, atau mana-mana yang sewaktunya, ruginya rasa seorang manusia. padahal mungkin jumpa 'dia' itu mampu mengajar kita tentang sesuatu sebagai panduan hidup di plot kehidupan yang kita belum sampai lagi.. belum tahu lagi. mungkin kita berada di satu tempat dan mendapat satu pengalaman itu nampak buruk. tapi sebenarnya jika dipandang dengan positif dan hati yang bersih tanpa banyak sangka buruk, ada banyak rahsia dan ilmu yang Allah nak beri kita. 'kebetulan' itu Allah juga yang susun. Allah mesti ada sebab nak tempatkan kita di satu tempat, satu majlis, jumpa kan kita dengan orang-orang tertentu. Kita memilih atau tidak, Allah juga yang susun. Jika kita yang memilih, dan niat memilih itu asalnya untuk mengkaji 'ayat-ayat Allah', pasti penemuannya juga adalah petunjuk dari Dia. Lain la kalau memang kau pilih nak pergi buat maksiat kan..

untuk jadi positif, sangat susah rupanya. tetapi tenang jadinya kita. kenapa aku cakap macam tu, bila ada orang dikeliling bercakap perkara-perkara yang negatif, aku sangat berusaha untuk tanam dalam hati, "ain, jangan terpengaruh ain.. biarkan dia ain.. ain, doakan dia supaya nampak kebaikan-kebaikan ain kalau ko punya cakap yang +ve dia tak leh terima.. ain, itu pandangan dia.. pandangan kau, positifkan, dan minta panduan Allah.. ain.. Allah maha penyayang.. Allah takdirkan kau dengar/pandang mende-mende negatif itu sebab Allah nak ajar kau banyak benda.. ain.. jangan memilih untuk terima/menolak sesuatu tanpa rujuk Dia"

serius.. susah! tapi kesannya.. menenangkan..

penat..

seronok..

walaupun runsing..

3 comments:

Norisza Dalila Ismail said...

aku suka orang tiada wang,tiada masa tu..ahaaha..ala2 mcm student pun ada gak

ayen =D said...

at least 'student' tu ada merc...

Norisza Dalila Ismail said...

ahaks! opppss..itu adalah penat lelah saya bekerja musim panas di malaysia tidak lama dahulu..ehehe..at least ada benda yang saya nampak cik ayen oii..ehehehe