Saturday, March 6, 2010

Scoring Points with the Opposite Sex

Bangun tidur dengan gembira.

Yes, I am happy.

Baca buku "Men are From Mars, Women are From Venus" oleh John Gray yang dibeli bersama Iqa, adik aku 20.08.2008. Wah, cantik tarikh. Tak habis-habis lagi baca. Pagi-pagi bangun baca buku tu bukanlah sebab rajin membaca sangat, tapi buku itu yang ada di sebelah tilam, selain daripada handphone. Disebabkan tak nak bangun daripada tilam lagi, maka aku membaca.

Aku baru habiskan bab "Scoring Points with the Opposite Sex"

Serba sedikit, bab itu menceritakan bagaimana seorang lelaki atau perempuan merasakan mereka saling menyayangi dengan adil atau tidak. Keadilan itu ditafsirkan sebagai scoring point. Kalau lelaki rasa disayangi, dia bagi point pada pasangannya. Macam tu juga kalau perempuan.

Tetapi, John Gray menyusun bab itu, dengan menunjukkan cara lelaki dan perempuan memberi point adalah berbeza. Biasa tak dengar lelaki sebut, "perempuan benda-benda kecik, semua nak kira. remeh. leceh"

Contoh paling kelakar. Lelaki yang disebutkan dalam bab itu mengadu, dia kerja kuat. Buat overtime lagi. Untuk sediakan rumah besar, kereta mewah. Tapi suami isteri itu tak bahagia. Bila disoal siasat, si isteri jawab, "saya buat macam-macam untuk dia. untuk tunjuk saya sayang dia. saya kemas rumah, saya basuh pinggan, saya masak, saya jaga anak-anak. setiap yang saya buat sebab saya sayang dia" "saya pun", suami jawab. "mana ada. awak cuma kerja, beri rumah dan kereta je"

Huh.. John Gray tulis, betapa perempuan memberi point untuk setiap perkara yang kecil tetapi perkara yang besar (bagi lelaki) tetap mendapat point yang sama banyak. Berbeza dengan lelaki, mereka hanya beri point pada hal-hal yang besar. Ahhhaaa...

Okay, banyak lah contoh-contoh diceritakan. Apa yang lebih dihargai lelaki dan apa yang lebih dihargai perempuan. Mengingati perbezaan ini mampu mengharmonikan hubungan. Cewah, sejak bilakah aku nak jadi penasihat rumah tangga?

Memang aku tiada pengalaman, tapi aku sudi ceritakan kekaguman aku tentang mak ayah aku. Ma, pa, tak kesahkan ain cerita?

Masa mama tak berapa nak sihat, atau letih sebab siapkan songkok yang banyak, mama pun baring lah merehatkan diri. Dengan badan yang lebih kuat dikurniakan oleh Allah kepada papa berbanding mama, papa pergi kemas dapur. Walaupun ada kedengaran suara membebel, "ni kenapa bekas ni kat sini ni. ni apsal plastik tak duduk kat tempat plastik" dan blah blah blah, tapi papa siap kemas semua. Ini mama yang ceritakan semula pada aku. Walaupun mama nak cerita 'bebelan' papa, tapi sebenarnya dia highlight yang papa tolong kemas dapur!

Lepas tu, mama pun pergi dapur, dan masak dengan gembiranya. hehehe..

Small things are counted by women! They feel loved. And men also feel loved when they are appreciated. Dan contoh ini memang ada dalam buku tersebut! (muka surat 178) Mestilah papa tak baca buku ni kan?

Okay, satu situasi lain. Dalam kereta. Ada papa yang memandu, mama sebagai co-pilot setia dan aku sebagai penumpang seorang di belakang. Menuju ke satu tempat yang tak pernah sampai. Papa tak ikut panduan yang aku beri, yang aku dapat dari rakan. Dia main jalan je. Tak pe, sabar. Owh.. jalan makin jauh. Kami makin penat. Kereta pun banyak di atas jalan. Aku diam.

"kalau tak salah jalan, tak lah kita boleh tengok ni kan..", papa cakap.
Mama boleh pulak tengok dan baca papan tandanya "kem latihan..." eerr.. aku tak ingat dah.

Terus lagi memandu.

Sampailah satu tahap, papa masih membelakangkan cadangan aku. Aku hangin. Aku diam. Bila dia tanya, "sekarang macam mana?"
"tadi papa nak jalan sini, ikut papa la.. mana ain tau"
Aku telah TERbiadap.
Diam.
Mama diam.

Okay.. tak payah lah aku cerita detail. Lama-lama aku perasan. Bahawa setiap kali papa ikut kepala dia semasa memandu, mama akan diam, atau menyokong papa, atau paling hebat, menyebut kelebihan salah jalan. Huh. Dan kalau nak tahu, dalam buku tu ada sebut, antara perkara yang membuatkan seseorang lelaki memberi point yang tinggi kepada pasangannya ialah,

He gets lost and she sees the good in the situation.
He makes a mistake and she doesnt say "I told you so" or offer advice.
(muka surat 199)

Dan aku sangat pasti mama tak baca pun buku ni.

Pa, Ma,
Thanks for everything.
Every single thing yang Papa dan Mama buat, mungkin tak semua ain sambut dengan sikap dan kata-kata yang menyenangkan. Tapi sebenarnya, ain selalu kagum dengan Papa dan Mama.
Walaupun Papa dan Mama tak baca blog ni mungkin, tengah sibuk berniaga kat Pusat Kraftangan, Jalan Conlay di KL tu, ain tahu yang Papa dan Mama faham yang ain sayang sangat kat Papa dan Mama..

Miss both of you..

Ain, anak yang degil.

3 comments:

noorafzan.blogspot.com said...

saya kagum dengan ma n pa ayen..
=)

Nor Shafiqa Husein said...

saya pun kagum ngn mama n papa ain..hahaaha...bukan ke mama n papa aku? hehehe...ma pa, iqa pun sayang ma n pa , bukan along je..dia degil..hahhhahahhaahhaaha

ayen =D said...

hahaha.. eleh iqa.. ketuk ko kang..