Sunday, April 19, 2009

"PhD Defense Ceremony" (Part 2/2) - Kagum???

Antara bentuk soalan lain yang diajukan kepada Man ialah.. hmm.. aku kurang ingat isi persoalan, (kurang faham pun ya juga) tapi yang pastinya berbentuk lebih kurang begini..
Dalam tesis anda menerangkan tentang jenis A, B, dan C. Ceritakan serba ringkas ciri-ciri dan perbezaan, dan pada pendapat anda, mana yang lebih baik untuk aplikasi XYZ (sejenis aplikasi yang bukan tertulis dalam kajian Man) dan mengapa.

'terpause' sebentar gadis Asia itu, berfikir, tarik nafas, dan mula 'mempertahankan diri'.

Pada pendapat aku, soalan macam ni perlukan fahaman menyeluruh tentang apa yang telah dibuat dalam 4 tahun kerja, isnin hingga jumaat, 8 pagi hingga 5 petang untuk diceritakan dalam masa beberapa minit ditambah dengan mungkin pengetahuan di luar bidang kajian! walaupun profesor yang mengajukan persoalan tu kata, "it is okay if you cant answer it", 'it' yg dimaksudkan ialah soalan yang mungkin di luar tesisnya itu, dengan muka yang yakin tapi masih merendah diri (itu lah kita orang Asia.. hehe.. sopan santun tetap ada), Man memberikan pendapatnya. haaa.. bila dah bagi pendapat, dipersoalkan lah, kenapa? atas alasan apa? kueng3.. tapi aku tengok gaya (sebab tak faham isi) nampak macam jawapan yang mantap. hehe..

Dalam naskah yang diberi yang ditulis Man, turut diselitkan penanda buku sedondon dengan kulit buku, kertas tambahan untuk ralat, dan sehelai kertas bertulis, "propositions" yang tercetak di atasnya senarai kata-kata (quote).


Antara 'propositions' yang ada ialah,
'Art and Science are equally powerful to convey the beauty of the world'
Ni kalau orang kita kata, macam kata-kata hikmat la.. ala.. macam albert einstein kot, ke isaac newton cakap, 'ketegangan antara orang islam dan orang kristian tidak akan dapat dileraikan seperti tidak dapat kita meleraikan ikatan dalam suatu atom stabil'
huhu.. sori la, aku tak dapat cari ayat ni yang sempurna, ni semata-mata apa yang aku pernah baca dan ingat jer.. huhu.. (aku terpaksa ingatkan, satu contoh, hukum keabadian tenaga boleh menyimpang dari kepercayaan Islam sepatutnya.. so, kata-kata ni kene baca, faham dan tafsir baik-baik)


okay, back to the 'propositions', salah satu dari senarai tersebut menarik minat seorang juri. Iaitu, okay, kasi zoom sikit..

haa.. yang last tu..nombor 10. sistem demokrasi barat kalau diaplikasikan di China, akan lebih membahayakan daripada merawat/memperbaiki/memberi manfaat.
Bila juri tu kata berminat jer, sila jelaskan lebih, supervisor aku yang duduk kat belakang aku cakap, "owh.. this is a really dangerous question"


walaupun hakikatnya aku tak faham penglibatan kata-kata itu dalam tesis ini, aku teruskan memberi perhatian. huhu.. kata Man, China menggunakan sistem pentadbiran/politik hieraki. Kalau tidak aku salah faham, kuasa pentadbiran adalah diwarisi. dan sistem demokrasi barat yang dimaksudkan ialah rakyat memilih pemimpin dan rakyat bebas bersuara. mungkin sama dengan negara kita? maksud aku, didakwa sama. hehehe..
Man berpendapat, sistem demokrasi ini hanya sesuai untuk negara yang maju dan membangun seperti di barat (wah, pasti kembang para juri, walaupun seorang dari juri adalah dari China!) kerana kebanyakannya pilihan dan pendapat dibuat oleh golongan intelektual/maju. Kalau di China yang tidak membangun sepenuhnya, (dulu coursemate aku dari China masa kat Poland ada sebut, jurang orang kaya dan miskin sangat jauh di China, bantuan kerajaan kurang sebab dia banding dengan Malaysia), demokrasi hanya akan membuat porak peranda. Biarlah kerajaan/pentadbiran yang membuat keputusan dan perancangan. Sebab tu demokrasi barat lebih memudaratkan dari memanfaatkan China, kesimpulan Man dibuat dengan yakin. Itu la pendapat Man yang disahut oleh supervisor aku kat belakang, "yes, it is the same with my country", India.

wah.. perkara yang tidak ada kena mengena langsung dengan tajuk tesisnya menjadi antara pertanyaan yang mampu mengagumkan atau membunuh!

tiba-tiba terfikir tentang pendapat Man itu, di manakah Malaysia ku.. cewah..

Ale-ale, tepat jam 11, makcik.. eh, perempuan bertongkat yang sama, muncul semula dan berdiri tepat di hadapan hadirin, menghadap Man. Man menghabiskan ayatnya yang terakhir, dan perempuan itu mengetuk tongkat dua kali (ke, tiga), tongkat yang lebih tinggi daripadanya itu ke atas lantai, tanda sesi 'PhD promotion' telah tamat. Semua hadirin bangun, dan para juri dibawa ke satu bilik lain yang pintunya dibuka oleh orang-orang penyedia kudapan.

Lepas tu? apo eden nak buek ni? semua orang masih di dalam dewan. apa jadi ni? kawan-kawan Man dok salam-salam Man.. berjabat tangan maksud aku. okay, lepak lah, sebab orang lain pun masih lepak-lepak.
Selang dalam 15 minit agaknya, (tak ingat), para juri masuk semula dalam dewan dengan penuh protokol. Man berdiri menghadap pengerusi (yang ada kayu hakim tu). Bermula lah acara seterusnya.
Baru aku tau, juri-juri tu bukan lah makan minum sahaja (mungkin makanan ringan), tetapi ada perbincangan untuk sesi seterusnya.

Aku tak berapa ingat apa yang dia membebel mula-mula. hehehe... Tapi yang pastinya, dia menyerahkan kepada Man satu bekas berbentuk silinder kecil sedikit daripada tong gas pemadam kebakaran tu sambil menghabiskan ayatnya, "blah blah blah........, Dr Man"

waahh..!!! Man dapat gelaran DR!! maknanya, Man berjaya dalam PhD defense nya! aku tak tau kenapa, aku merasakan bulu tengkuk aku meremang. Ya lah, satu kejayaan yang boleh tahan besar diumumkan dan diterima depan mata aku. Aku bukan siapa-siapa bagi Man tapi aku turun bangga dan terharu! huhu..

Lepas tu, Man menghadap promoter nya, iaitu, supervisor yang baru mula bersuara ketika itu. Prof Urbach mempunyai satu teks ucapan yang mampu buat aku menangis kalau aku jadi Man aku rasa (feel over plak kan). Prof Urbach menceritakan segala kelebihan Man. Seorang gadis muda yang rajin, yang mampu bekerja dalam tekanan dan masa yang singkat, bekerja dengan pantas dan hasil kerja selalu mengagumkan. Man seorang yang kaya dengan ciri-ciri budaya bangsanya, pernah memasak makanan istimewa dari negaranya dan sangat menggembirakan warga kumpulan (Optics Research Group). Man seorang yang artistik, sukakan seni, suka pada seni fotografi dan boleh dilihat pada pembaharuan kulit buku tesis Man, lain dari kebanyakan kulit buku tesis yang lain. Man sangat bercita-cita tinggi... Man akan menyambung kehidupannya sebagai researcher di London, buat post-doc dalam 3 minggu lagi.. Antara ayat yang lebih mengharukan, "sayang, ibu ayah Man tak dapat berada dalam dewan ini hari ini. Pasti ini saat yang sangat bermakna untuk sepasang suami isteri melihat depan mata mereka, anak yang dulu muat di dalam dakapan tangan (kecil), merantau mengejar cita-cita, telah berdiri sebagai seorang Dr Man Xu" aku rasa memang tak boleh blah. ucapan yang sangat bermakna dan mengharukan.. tapi masih dibuat dalam suasana rasmi berprotokol.

fuh...
aku nak berdiri dalam posisi Man tu juga suatu hari nanti.. =D

9 comments:

m taufiq a aziz said...

semoga anda mendapat tempat yang lebih baik dariman xu.

saya sangat bangga ada kawan (virtual) sebangsa yang merantau. macam nak kecoh2 pulak. tapi macam poyo lak kalo macam tu haha.

apa apa hal pun, semoga dilimpahkan segala kebaikkan keatas ain. yey! ;)

RS. said...

umm, Hard Work does pay off.
no matter how scary PhD sounds, but omg, the reward.. Dr Ain. haha it is very inspiring huh??

:)

i learnt it (very well) during my FYP - Final Year Project, altho it is merely simple project compared to any Phdsss, which took one year, the whole final year of my studies, that hard work really pay off.

song Ayen, hold on! and do your best.

p.s. i'd throw you a party when you got it ;)

zairibaharom & ekinkhalil said...

Dr.Ain..yeay!!=) pasni leh bukak klinik laser r ain..hehe..=) go go Dr.Ain..gambatte ney!!=)

ayen =D said...

apa nk bangga2 lak pakcik virtual ni hehehe.. amin.. thanks..

mcm comel jer Dr Ain kan Raje? haha..yup Raje, betul, bila dh pay off tu.. mmg best habis lah kan..
yeah!! party!! hehehe..

hahaha.. klinik laser tu, abg zairi.. thanks thanks

Anonymous said...

aaiiinn ku sayang..
lama x jenguk page ain..
erm..sekali jenguk dah ada changes..

tapi er..nak bag iadvice sket la..
font ain kecik sgt kut..
membikin mataku ilang pedoman..
hehe~
kalu besarkan sket lagi senang baca gak nyer~

ayen =D said...

oo hahaha.. tu saje je nak uji kesabaran mata :P

kalau ada mouse yg blh scroll ke bawah tu, tekan button 'Ctrl' sambil tu scroll mouse ke atas.. hehehe.. guna 'mouse' laptop pn blh hehehe..

btw.. thanks ;)

rindu gak.. muuaaahhhxxx...

fiziskandarz said...

hohohoh sebegitu besar dunia nihs kita buleh sama2 at the same place few weeks ago!! hohoho.. jap ayen nihs lambaian batch bila? do we know each other? :)

zairibaharom & ekinkhalil said...

klinik laser??wakaka..sesape yg mulut laser, pas masuk klinik ayen, sure hilang lasernye..cmtu ek??haha..=D

Erin Hakkinen said...

Wah! This post made me cry. Okay terus semangat nak buat assignment. Btw saya kawan Husni. Peace!