Thursday, January 28, 2010

tanpa rasa bersalah...

Tanpa rasa bersalah, aku masih di atas tilam di bilik aku, di rumah sewa.
Dah berbaju batik dah pun, tapi aku tak dapat momentum kerja lagi. (batik lah sangat kan)
Arrgghh... ini semua sebab aku tidur dengan rasa susah hati agaknya.. padan muka aku..

Okay, sebelum lebih ramai salah sangka, aku akan kerja lebih, malah lebih efisyen karang.. or esok ke.. Mestilah untuk nak berkat rezeki, aku kena kerja 40 hours per week.. (mengikut kata kebanyakan orang la..hahaha) Tapi kalau kerja tanda laporan pelajar, buat silibus baru, study and writing for publication (harapan berbulan lamanya) dan literature review, kat rumah pun aku boleh buat kan.. haha..

Arrghh.. sewel..

Tanpa rasa bersalah, juga ada manusia yang menyakitkan hati.. Hmmm.. aku tak mahu lah mengumpat, tapi aku rasa perkara ini penting untuk aku ingatkan diri aku sendiri supaya bercakap itu mestilah bijak! Ada orang tu, jumpa aku, bercakap dengan aku, secara rasminya 3 kali. Malangnya aku, ketiga-tiga kali itu, mesti ada yang menyakitkan hati rasa nak lempang laju.
The latest issue was..

Eh, kenapa you pergi talk AKPK tu ye? Tu bukan untuk orang yang bermasalah hutang besar ke? hehehe..

Akak masih tak paham la.. Siapa ni yang ajak you pergi talk tu.. ? hehehe..

Pang...!!!! Dalam imaginasi aku je la..

First.. aku bukan lah nak kata aku have no problem in money.. Tapi untuk orang yang kenal aku, aku memang suka pergi apa-apa ceramah, talk, program, taklimat.. kan? My 1st motivational program, I joined when I was 10! with RM 50! Dengan Dr Syukor ke, Syukri nama dia.. hahaha..

I was going there atas kehendak sendiri, selepas baca majalah Mingguan Wanita. Dia kata ada talk free.. pergi je la.. bukan jauh pun.. Kat Bank Negara, JB. Ooo.. aiskrim free, pamplet free, makanan untuk tester free, main amik je tak de orang kesah pun, gelakkan pun.. tapi majlis ilmu free kenapa nak pelik? tak ke patut lempang laju?

Dengan amarah yang sedikit terkawal,
"Bukan untuk orang bermasalah, tapi untuk orang yang nak BELAJAR..."
"Kalau akak nak tahu, itu taklimat awam untuk terangkan apa itu AKPK, tambah pengetahuan.. ilmu... dan saya pergi atas kehendak saya sendiri untuk belajar sesuatu.. "

Sedikit tentang apa yang aku dapat di taklimat AKPK 'yang untuk orang bermasalah' itu ialah :
1. AKPK bertujuan untuk beri pendidikan kewangan, ada perkhidmatan kaunseling kewangan dan Program Pengurusan Kredit. PERCUMA. Yang Program Pengurusan Kredit itulah yang untuk uruskan kredit susah nak bayar tu.. ayoyo..
2. Duit simpanan mesti ada sekurang-kurangnya 3 bulan gaji. Dan, seorang akak jual insurans yang dulu study finance, kerja kat bank then jual insurans sekarang pun kata pasal point 3 bulan gaji tu.. hehehe.. mesti penceramah dan akak tu belajar sama-sama.. hahaha..
3. Staf lelaki di pejabat aras 3 di situ, hhmm.. not bad.. ahahaha..
4. Dan aku merasakan sangat beruntung mendengar taklimat tersebut, dapat beberapa ilmu baru.. mensyukuri lebih banyak nikmat dan ada beberapa kesedaran..

Tanpa rasa bersalah, akak tersebut nak jual produk pulak dengan aku. Kalau produk dia bagus macam mana pun, attitude dah macam tu, sorry la.. penghalauan halus berlaku
"ok lah kak.. saya tak nak dengar buruk orang.. cuba cerita apa kelebihan akak"
Masa ni dia dok cite buruk2 orang..yang hanya bukti mulut dia je..
"ok lah kak.. saya tak nak sekarang.."
"tapi akak ada minggu ni je.."
"ok.. kalau nak saya call akak... kalau akak tak de saya cari orang lain.."
Dengan dia di pintu ofis aku, aku dah hadap komputer dah ni (hakikatnya banyak kali je aku buat kerja aku masa dia terang-terangkan..
"Hmm.. kalau dengan agen Cina, diorang biasanya tipu.. amik dokumen kita tu untuk kegunaan lain... "
arrrgghh.. cukup lah wei.. ko ingat aku bodoh sangat ke tentang keselamatan itu ini pun tak tau? ko ingat aku bodoh sangat ke nak percaya cakap mulut yang asik kata buruk orang je.. yang close-minded..? macam tu berniaga dengan bagus? dah dah.. blah blah..

Tanpa rasa bersalah, dia berlalu tanpa senyuman aku..

Oo.. sebenarnya ini bukan cerita semalam.. tapi hari Selasa..
Pengajarannya.. produk bagus macam mana pun, muka cantik macam mana pun, anda agresif macam mana pun.. kalau attitude macam senget, hanya keajaiban sahaja yang boleh buat anda berjaya.. sebagai ujian nikmat dari Allah..

Tanpa rasa bersalah...
Aku nak beritahu..
Aku homesick wei...!!!

2 comments:

*~ eLiEnZ 87 ~* said...

lu master la dlm byk hal, muahahhaha
lu sifu wa maaa
mesti la letak 'master ain'
^____^

skrg ngah trainin kat PTP..
da abes blaja ka?

ayen =D said...

PTP tu apa? pelabuhan tanjung pelepas? oit.. gue dah bertapa kat UTM ni sejak ramadhan lepas dah.. hahaha.. beb, turun UTM la beb..