Thursday, May 6, 2010

Liputan Pertandingan Nasyid di Spg Renggam

Bak kata-kata yang aku dengar hari ini, kadang-kadang buat blog ni syok sendiri je lebih. Sendiri tulis, sendiri baca. Tak semua kejar hebahan, liputan meluas, kewangan mahupun glamor. Atas sebab syok sendiri itu lah, ada masa bila baca semula tulisan sendiri, tiba-tiba terdetik rasa riak, "aku suka ayat aku" Tak ke riak benar + syok sendiri tu?

Antaranya, daripada post lepas (Kangen) yang berbunyi ;

Sememangnya perkara manis untuk dirindui lebih banyak daripada masalah dan beban yang dikatakan kononnya tak tertanggung hari ini.

Memang kadang-kadang sampai masalah yang perlu difikir dengan serius itu seolah-olah meragut keseluruhan rasa senang hati dalam satu-satu hari. Sampai nak luahkan untuk minta pendapat atau pertolongan orang pun ada rasa bergetar suara, menahan rasa sakit mental. Tetapi hakikatnya, perkara manis dalam hidup itu jauh lebih banyak. Antaranya ialah bila kita buat satu-satu perkara yang sangat jarang kita lakukan.

Sabtu lepas, tanpa ragu-ragu aku bangun awal pagi dan gerak seawal lepas Subuh menjadi co-pilot Lala, housemate aku, menuju ke Simpang Renggam, kampung halaman tercintanya. Walaupun malam Sabtu itu kompak dengan aktiviti, di Hutan Rekreasi UTM dan seterusnya di panggung wayang menonton Iron Man 2 pada hari pertama ditayangkan, aku gagahkan juga badan ini untuk keluar dari Skudai walaupun tidur pukul 2 pagi sebab basuh baju.

Motif ke Simpang Renggam? Nak tengok pertandingan nasyid peringkat Simpang Renggam di dewan orang ramai dekat pekan. Sambil menyelam minum air. Yang menyelamnya, tengok pertandingan, yang minum airnya ialah tempah baju di kedai jahit Cina di Renggam. Tak tahu kenapa, kedai Cina lebih dipercayai daripada kedai Melayu. Baju kurung padahal, bukan ceongsam yang nak ditempah.

Bukan ke Simpang Renggam itu yang dimaksudkan sebagai perkara yang sangat jarang dilakukan. Memanglah tak selalu, tapi dah beberapa kali juga. Tapi yang betul-betul tak pernah buat ialah ke hulu ke hilir bersama kamera sehingga ada kata-kata penuh 'amanah' singgah di telinga yang berbunyi ;

"Dik, tolong ambil gambar ye. Nanti tolong cuci."
"Kak, nanti gambar keluar surat khabar apa? Metro ker?"
"haaa.. cucikan lah ye, 4R, 8R... Eh, kamu semua nak jugak tak?.. haaa.. awak cuci je lah untuk semua ya.."

Taaaaapiiiii...... Aku bukan datang sebagai jurugambar-cari-makan mahupun wartawan-bertugas. hua hua hua...

Aku belum laksanakan lagi harapan semua orang tersebut. Masih tak lekat duduk diam-diam untuk pilih gambar. Tapi saja je nak upload sikit, bukan untuk hebahan (secara sungguh-sungguh), sekadar macam yang diberitahu di awal post, syok sendiri. Kei kei kei (ketawa macam Lala dalam YM)

Majlis Daerah Simpang Renggam

Kumpulan pertama buat persembahan. Di saat aku masih malas angkat bonto* untuk ambil gambar. Inilah kumpulan juara!

Dari depan

Dari belakang

Kumpulan-kumpulan peserta

Barisan juri. Ada dari okestra RTM.

Kumpulan bertanding inilah yang menjadi sebab utama aku berada di tempat kejadian. Dapat nombor 4 daripada 12 tu walaupun pertama kali bertanding!

Anak-anak yang meneman mak-mak berlatih untuk pertandingan ini juga wajar diberikan penghargaan dengan mengambil gambar mereka. Alolo.. sopannya..


'terowong' pokok-pokok dekat sekolah rendah Lala, di Renggam. On the way balik dari tempah baju kurung moden dan kurung pahang.

On the way dari ambil gambar 'terowong' pokok-pokok ke cik Bibah (kereta Viva) Lala yang menanti di petrol pump berdekatan.

Kumpulan dari sebuah sekolah yang mengharapkan gambar masuk Metro. Don't worry adik-adik, akak akan kirim gambar u all yang beberapa ini ya.. Bukan ke akhbar Metro, tapi kepada cikgu adik-adik.

Termasuk cikgunya. Cikgu Zainab, I'll call you.. peace!

Satu-satunya kumpulan yang bermain alat muzik

Namun persembahan mereka yang meriah dengan alat muzik itu membuatkan beberapa adik-adik riang berlari ke sana ke sini di depan pentas. Cara nak diamkan? "Dik, meh akak amik gambar nak?" haaa.. berpeluh-peluh bergambar...

Sekian.
Terima kasih tak terhingga buat Lala dan emaknya yang menjadi tunggak utama pengalaman merasa jadi wartawan satu hari ini. Walaupun selepas tengahari aku dibuai mimpi di surau dewan semasa bacaan al-Quran oleh wakil Malaysia di peringkat antarabangsa, ceramah dari pegawai Kementerian Penerangan dan sesi penyampaian hadiah, proses mengenyangkan perut dengan cendawan goreng dan pisang goreng di petang hari cukup memuaskan hati, perut dan tekak. Dan semoga aku juga tak lupa untuk mensegerakan proses menyampaikan gambar-gambar tak seberapa yang aku ada kepada mereka yang mempercayai.

Salam mengantuk dari Kampung Batu Gajah, Merlimau, Melaka.
Jumpa di Seremban esok pagi dan di KL esok petang...! (bajet diva nak kecoh-kecoh)

2 comments:

noor afzan said...

ayen..
terowong pokok tu sangat cantik..

ayen =D said...

betul afzan.. sangat cantik.. lalu bawah terowong tu, sangat nyaman.. banyak kali lalu, baru itu berhenti nak amik gambar.. itu pun takut nak berdiri kat tengah jalan.. kalau tak.. lagi cun!