Thursday, May 20, 2010

Yang penting, NAK! - Tip-tip Cemerlang daripada Quran

Selamat .... (sila isi tempat kosong)

Pernah aku berbual-bual tentang buku karangan seorang penulis, yang bernama Dr. Danial Zainal Abidin. Dalam majalah Mutiara Minda (MPH mari, yang aku beli dengan duit RM 3 padahal boleh dapat free kalau guna kad ahli MPH Zafran.. miahahaha.. ), beliau adalah penerima royalti tertinggi daripada hasil penulisan dalam kumpulan PTS Publication untuk 2009. Logiklah. Sebab daripada 10 nama yang ada dalam senarai tu, buku beliau sahaja yang ada di dalam bilik aku. Lagi 9, tiada (sekarang). Hahaha.. Bajet aku penyumbang besar terhadap royalti tersebut lah kan.

Okay, bual-bual yang aku maksudkan ialah, betapa susahnya nak faham ayat beliau. Kena ada kesediaan mental dan pemikiran, serta tenaga yang cukup untuk menghadam penulisannya. Tak boleh nak baca sebagai aktiviti santai tenangkan pemikiran selepas balik kerja. Pernah aku cuba dan aku setuju. Baca baca, tak masuk dalam qalbu. Tapi itu bukan masalah penulis, cuma tak tercapai dek akalku. Lemah pemikiran ghupe-nye...

TETAPI...!

Malam tadi berbeza. Sementara tunggu Malaysian Top Host 2010 bersiaran di TV3, untuk mengelak daripada tertidur (aku memang boleh tertidur lepas maghrib kalau duduk kat rumah kan), aku cuba selak buku beliau yang bertajuk Tip-tip Cemerlang daripada Quran. Buku ni aku beli di sebuah kedai makan (selepas makan roti canai di situ) di.. eerr.. nak kira taman Pulai apa ek.. dekat-dekat taman perumahan rumah sewa aku lah. Aku selak punya selak, berjaya 3 bab aku tempuh. Ke, 4..?

Apa yang aku dapat perhatikan daripada set eksperimen malam tadi ialah, aku boleh membaca, meneruskan membaca, menerima dan menelan, (tak semua pun, lebih daripada 70% rasanya) bab-bab yang aku tempuh tu. Abaikan lah perkataan-perkataan yang aku kurang faham sebab baca buku lain pun bukan aku faham semua patah kata kan. Tapi untuk buku Dr Zainal yang satu ini (yang pernah aku label sebagai susah difahami), bila aku faham, macam satu kejayaan pula rasanya. Yeah..!


Formulanya mudah. Tak faham, tutup buku tu. Tapi jangan terus tutup. Agak-agak dah bosan dengan buku lain, buka semula buku yang pernah ditutup tu. Atau pun, agak-agak hampir berhabuk, cuba baca semula. Simple macam pimple kan?

Formula lain yang dapat diselesaikan ('diselesaikan' digunakan di sini sebab ada masalah matematik yang akhirnya memberi jawapan, cannot be solved) ialah, buat satu perkara mestilah pada masa dan tempat yang tepat!
Kenapa malam tadi, di atas tilam tidak empuk dan bantal berwarna tidak ceria adalah masa dan keadaan yang tepat untuk aku?

Aku rasa.. aku rasalah kan. Sebab aku memang tengah mencari, "apa yang aku perlu buat 10 tahun lagi, 10 bulan lagi, 10 hari lagi, 10 jam lagi atau 10 minit lagi supaya aku rasa aku sukses?" (sekadar ringkasan. sah-sah lah monolog dalaman tidak seringkas itu) Maka, memang tepatlah masa dan keadaannya aku baca buku tu kan? Tak kiralah macam mana pun 1st impression aku terhadap penulis dan buku itu kan? Apa-apa pun, yang penting, nak. Nak seribu daya. Tak nak seribu alasan. Atau dalam penulisan orang yang aku pernah baca, yang penting, niat!

Ustaz Hasrizal ada tulis baru-baru ni, di blog beliau, pasal doa-minta-jauh-daripada-zina. Aku pendekkan, kalau nak minta diri jauh daripada zina, doa minta dijauhkan daripada zina TETAPI hati tu mesti terlebih dahulu NAK jauh daripada zina. Kalau doa je, tapi hati tak sungguh-sungguh menolak, mengabiskan bongas jo doa tu... Faham? Tak faham, klik dan baca tulisan Ustaz Hasrizal ni ha (yang keluar kat Malaysia Hari Ini pagi tadi, 1st time aku dengar dia bercakap.. hohoho..)

Yang penting, NAK!

Okay, aku kongsi siiikkkiiiiiiiit Tip-tip Cemerlang daripada Quran, tulisan Dr Danial yang dihiasi dengan bermacam quote daripada manusia dan daripada Allah (Quran).

Alah.. baca sendiri lah kalau nak tau. Aku ulas karang jadi lain pula. Paling detail yang aku boleh kongsi, ada ditulis, "pastikan setiap hari, ada ilmu baru yang kita dapat"

Yang penting, untuk jadi cemerlang, kita mesti melepasi satu piawai. Maksud? Contoh, pelajar cemerlang dilabel kepada pelajar yang dapat A dalam semua matapelajaran. Kan ada piawai tu. Maka, menjadi manusia cemerlang, apakah piawainya? Siapa yang menetapkan piawainya? Mana nak tahu dan faham piawainya? Pencipta manusia lah yang menetapkan piawai kecemerlangan, dan panduan piawai kecemerlangan itu ada pada utusan-Nya (Nabi Muhammad saw) dan kitab al-Quran.

Wallahu'alam.

No comments: