Wednesday, June 24, 2009

Hadiah dari Tuan Punya Dunia (Part 2/2)

Dengan keadaan terkocoh-kocoh, kawan aku sempat ambil gambar skrin komputer riba beliau yang memaparkan plan perjalanan. eerr.. plan perjalanan ke.. ala, kira nak naik kereta api apa, platform apa, pukul berapa, tukar train di mana, jalan apa.. haa.. tetapi, kami tidak menyalin nombor bangunan untuk cari masjid tersebut.. hmm.. masjid kalau seketul macam masjid kat Malaysia tu tak pe la, senang kenal. Tapi seingat kami, masa di Amsterdam, ada masjid yang dalam bangunan bertingkat biasa je, macam rumah. Tapi dah ubahsuai la.. ayoyo, mana mau cari ni.

Kami terus kan berjalan.. ku mencari.. ku mencari.. hehe.. Akhirnya, kami dah sampai ke stesen akhir, memang tinggal cari bangunan je ni. Alhamdulillah, kami jumpa dua gadis bertudung. Belum tanya lagi nama tempat, mereka meneka,
"Posdermoskee? Yusuf Estes?" "yeah..!!"

Kami pun ikut je lah mereka, yang kedua-duanya boleh berbahasa Belanda yang lancar (aku dengan macam lancar je kan dalam masjid tu) Seorang tu memang orang Belanda, seorang lagi tu katanya Belanda, tapi ada darah campur kot.

Walaupun ada 'port' untuk perempuan sahaja bagi ceramah Yusuf Estes itu, kami memilih 'port' Klang.. eh, 'port' yang campur dengan lelaki. Duduk belakang lelaki lah kan. Sebab boleh tengok orangnya teruskan. Lagipun, aku ni ala-ala pekak kalau tak nampak muka orang. Pernahlah zaman nakal-nakal aku masa tingkatan dua dulu, seorang cikgu sandaran pendidikan seni, perempuan, aku 'sound',
"Cikgu, boleh tak cikgu jangan ke depan ke belakang, saya tak dapat tangkap la apa cikgu cakap kalau tak nampak muka cikgu" (aku duduk depan sekali)
aku yakin gaya, suara, muka aku, semua ala-ala biadap. Kesian cikgu tu. huhu.. hampun, hampun.. Tu zaman jahiliyah saya tu.

Alamak, panjang lak intro, bila nak masuk ke pengisian ceramah ni. Hehehe..

Duduk-duduk je kan, aku ada satu perasaan yang superb pelik. hmm. kalau dah pelik camne aku nak terangkan kan. Aku terangkan sebab ada perasaan tu je lah ye. Sebab, aku nampak ramai orang, dalam 100++ lelaki, dan 100++ perempuan (sebenarnya aku ni lemah dalam bab mengagak bilangan ni) . Macam-macam fesyen pakaian, terutama perempuan lah. Baju, tudung. Macam-macam warna (pakaian dan kulit). Tapi kebanyakannya seakidah. Mungkin inilah yang dirasakan kalau pegi Mekah. huhuhu.. Lelaki pulak, haaa.. biasalah kan, dah aku duduk depan untuk kalangan perempuan, mestilah terlebih usha lelaki kan. Rasa macam sejuk semacam je mata. Muka-muka 'mat saleh', ale-ale berjubah dan berjambang. huhuhu.. Yang memang muka orang timur tengah tu satu hal lah kan. Haisy, memang tenang dan terharu semacam lah.

Majlis dimulakan dengan bacaan ayat Quran oleh seorang.. hmm.. lelaki tu orang Belanda kot. Ntah. orang Belanda ni dah macam-macam warna dah. eh, bukan bacaan mengaji, hafazan. hhmm.. sejak duduk sendirian (kawan aku kan bilik lain), bukan senang nak dengar orang membaca ayat Quran 'life'. huhuhu.. Hal ni sama lah dengan selepas setahun di Poland, sebelum ke Malaysia, semasa transit di Dubai. Setahun tak dengar azan dari corong masjid yang terletak atas muka bumi 'life' (ada kot sekali kat masjid Poland. tak ingat pulak. huhuh..), bila dengar azan di Dubai tu, satu perasan yang.. hmm.. Dalam shopping mall pulak tu. Masjid yang besar, cantik, bersih, berbau segar dalam shopping mall orang-orang kaya. fuh.. Sama gak dengan perasaan di Mesir, azan bersahutan antara masjid. ala.. camne nak cerita ek perasaan tu. hmm..

when we miss (hilang) something, then we will realize that we miss (rindu) it. (betul ke susunan english aku tu? bantai..)

Akhirnya, Yusuf Estes pun sampai. Kami dok perhati je lah kan gelagat dia. Dia ke hulu ke hilir mengambil gambar dengan kamera digital kompaknya. Ntah, kami rasa dia macam comel je. Comel dari segi tingkah laku lah. Bayangkan lah dalam 50 an umurnya (aku pun tak reti nak agak umur, tapi jambang dia putih lah), dia dok ambil gambar beberapa penjuru dalam masjid. Pastu, dia pergi ke tingkap-tingkap, ambil gambar pemandangan luar pulak. Mestilah dia jadi subjek utama, orang dok perhatikan dia kan. Eh, memang comel la perangai tu. Tak rasa ke? =D

Sambil orang dok betulkan 'sound system', dia dah pegang mikrofon dah. Dia dok menge'test' lah. Macam-macam bunyi dia buat. Kelakar.. macam budak-budak... (dialog zizan kepada johan raja lawak semasa meniru gaya Aznil Haji Nawawi).

Eh, rupa-rupanya aku tak masuk ke isi ceramah lagi lah. hahaha..
okay lah, aku intro sikit. Yusuf Estes memulakan ceramahnya dengan bacaan-bacaan doa. Dan, dia bagi tau, topik kegemarannya ialah Islam.. dan yang kedua, perempuan (sambil buat muka kelakar). Dalam hati aku, lega, dia tak cakap bahasa Belanda.. hehe.. ye lah, sebab pengacara majlis cakap bahasa Belanda kan.

Manusia semua nak hak mereka. Haq ialah hak (milik / right) dan benar (true). Orang dok perjuangkan, Haq. We want right..! we want right...! Is there anybody says, we want limit..! we want limit!? hahaha.. Women's right is one of the important rights in Islam...

Lebih kurang begitulah pendahuluan ceramah Yusuf Estes. Okaylah, dari dua muka surat aku tulis nota tentang ceramah tu, aku baru tulis 2 baris daripadanya dalam 'post' ni. hehe.. InsyaAllah, aku habiskan isi ceramah dalam SATU post lain ye. (ain, ingat ain, SATU..)

* nama je tajuk post tu ada part 2/2 kan.. tapi tak habis.. hehe.. *

Wassalam..

1 comment:

Syila said...

Hehe panjang tul intro x sabar ni nak tunggu sambungannya...