Saturday, April 24, 2010

Cinderella dan kutu

"Jangan kawan dengan dia. Dia ada kutu...!"

Teriak seorang pelajar tahun 3. Bukan tahun 3 pengajian peringkat ijazah sarjana muda, tetapi sekolah rendah. Bak kata orang town, darjah 3. Teriakan itu berkumandang jelas dalam kelas, yang ketiadaan cikgu. Mana entah cikgu masa tu. Ada mesyuarat agaknya.

***********************************

Jika tiada sebarang perancangan aktiviti untuk hari Sabtu, apa lagi perkara yang mampu dan mahu disebut pada petang Jumaat oleh gadis berkerjaya macam aku ini jika bukan "jom enjoy!"

Maka dengan penuh semangat, aku dan La** yang lebih gemar dikenali sebagai bakal isteri Fah*** Ah*** menaiki Bibah (Viva si La**) menuju ke Tebrau City, nak tengok wayang. Yeeehhaaa... Bulan ini bulan berjimat. Itulah satu ayat yang berkumandang di telinga. Maka, apa kata makan murah sikit, bajet dah lari ke tiket wayang kan. Okay, jom makan kat warung abang Lokman (ntah ye ntah tidak namanya abang Lokman).

Hujan lebat. Sungguh lebat. Macam mana menuju ke warung daripada kereta tanpa payung? Kalau ada payung pun, masih lah dengan susah payah kan. Maka, terbatallah niat makan di warung abang Lokman. Makan sajalah di Tebrau City. Dan seharusnya lah akan lebih mahal daripada perancangan. Hmm.. takpelah, sekali sekali. Semoga benar-benar sekali sekala. Huh. Kuatkan azam!

Petang, waktu orang balik kerja, hujan, jalan Pasir Gudang. Memang sahih ada kesesakan lalu lintas. Perjalanan untuk menghiburkan diri itu amatlah paaaaaaaanjaaaaang.

Dengan tidak semena-mena (betul kah perkataan ini?), terbukalah alkisah zaman muda remaja masing-masing. Entah apa puncanya. Tapi memang ada banyak cerita. Sehingga boleh aku buat kesimpulan bahawa perbualan tentang zaman sekolah adalah perbualan yang boleh jadi super panjang, penuh dengan emosi seperti suspen, sedih, kasihan, gembira, bangga mahupun ketawa terbahak-bahak macam syaitan (macam lah pernah dengar syaitan ketawa kan).

Keluarlah cerita kawan makan kawan, tikam belakang, kawan waktu senang, kawan waktu susah. Cerita semakin berkembang, semakin mencapah.

*************************************

Masa sekolah, dalam darjah 2, ada cikgu maktab jaga kelas. Agaknya cikgu tu nak isi masa lapang dengan sesuatu daripada para pelajar, dalam istilah lain, student-centered learning process (hahaha.. belum keluar lagi teori-teori pengajaran dan pembelajaran lain ni), cikgu tersebut menanyakan satu soalan,

"Siapa nak bercerita?"

Dengan bangganya, ada seorang bangun angkat tangan,

"Saya...!"

Akulah pelajar proaktif tersebut. Hahaha.. Aku ingat lagi, aku bercerita kisah Cinderella. Aku rasa kawan-kawan aku suka dengar cerita yang aku sampaikan dalam keadaan berdiri di hadapan kelas berlatarbelakangkan papan hitam yang sebenarnya hijau (sebab tak de orang booo pun). Sejak dari itu, aku rasa beberapa kali juga aku dijemput (atas permintaan ramai) untuk bercerita.

"Ain cikgu, Ain...! Dia boleh cerita Cinderella...!"

***********************************
Aku duduk di atas kerusi, dikelilingi dengan kawan-kawan, baik lelaki mahupun perempuan. Cikgu tiada dalam kelas. Meja dan kerusi dah lari daripada susunan asal kelas. Kami buat ikut suka. Semata-mata nak buka 'kedai kopi' Cerita apa? Cerita Cinderella. hahaha.. mendapat sambutan betul. Kawan-kawan aku pun boleh pulak dengar cerita tu berulang-ulangkan.

Tengah aku seronok bercerita, kawan-kawan khusyuk mendengar, keadaan keseluruhan kelas hingar bingar buat hal kumpulan masing-masing, tiba-tiba salah seorang dari pelajar kelas lalu depan kumpulan aku. Kumpulan yang sedang dengar aku bercerita.

"Jangan kawan dengan dia. Dia ada kutu...!"

Dia yang dimaksudkan ialah, aku!
Aku terdiam.
Aku tak ingatlah kalau aku ada respon apa-apa.
Yang aku ingat, salah seorang kawan aku yang sedang dengar cerita aku, namanya Zaidi kalau tak salah, terus memalingkan semula muka ke arah aku dan berkata,

"Ain, sambunglah cerita tadi"

Aku pun terus sambung cerita. Kami semua mengabaikan kawan yang seorang tadi.

***************************

Motif post ini? Isi masa lapang.


No comments: