Friday, June 12, 2009

Nickname vs Real Name

Apabila seseeorang yang hatinya bercampur-baur antara perasaan serabut dan berbunga-bunga, mindanya yang tak teratur dengan saksama membuatkan satu kerja pun tak menjadi. Apabila sampai ke tahap tersebut, seseorang itu dengan tanpa rasa bersalah atau gusar, membuat keputusan,

"nak tulis kat blog lah.."

Aku baru balik dari bilik setiausaha Optics Research Group aku ni ha.. cewah.. 'group aku' di situ. Untuk urusan peng'claim'an kos hotel dan pengangkutan trip ke St Gallen, Switzerland hujung Mei lepas. (peng'claim'an bahasa Melayu dia apa ha? ayoyo.. marah kakak Dewan Bahasa Pustaka kat aku ni kang.. )

Owh.. ha ah.. aku pergi Switzerland haritu.. nanti-nanti lah aku cerita. Kalau nak intro sikit, pergi kat blog APSI aku sebelah kanan tu ha..

Okay, balik pada cerita setiausaha tadi, dalam kertas yang aku perlu tanda tangan itu, aku perlu jelaskan tentang sesuatu yang penting! Maklumlah, soal lebih kurang 200 euro, mana boleh buat main-main kan.. Aku nampak nama aku ditulis sebagai,

Surname : Ayen Husein
Initial : N.A.

(aku agak-agak je 'surname' dan 'initial' tu, sebab sah-sah borang tu dalam bahasa Belanda kan) Diruang tanda tangan, ditulis sebagai,

Ayen Husein, N. A.

haaa.. hamik aku..
ampunkan saya kakak setiausaha.. saya telah mengelirukan kakak dengan nama saya yang berbunyi 'Ayen' itu.. itu hanyalah nickname saya di alam siber.. ades..

Sebenarnya nama tu biasa digunakan dalam mailing list, atau sebarang pemberitahuan group. hahaha.. Aku pernah je bagi tahu, nama aku bukan yang itu. Tapi nak buat macam mana, dah aku guna email yahoo aku yang ber-nickname itu kan. Maka, kebenaran tetap tersembunyi walau pun cuba ditonjolkan dek nickname yang terpampang jelas pada alamat emel. Bukan tak nak tukar emel, tapi, malas lah. hahaha.. Ada je emel-emel rasmi, emel sebagai pelajar TUDelft, dan warga APSI. Malah boleh je nak buat emel yahoo atau gmail dengan real name kan.. Tapi aku tetap cheeeentaaa kan emel zaman anak-anak aku ni.

Takpe lah kak, nombor akaun ada, nombor pelajar ada, moga-moga duit tu masuk (walhal aku masih was-was lagi).

Yang penting, aku suka real name aku sebab itu nama yang diilhamkan kepada mama dan papa untuk beri pada aku. Nama yang comel lagi berhikmah. ahakz.. tapi, aku suka juga nickname aku sebab nama itu mempunyai banyak juga sentimental value yang saaaannggaaaaat best.

Pengajaran : Sila gunakan emel dengan REAL NAME untuk sebarang tujuan formal

Sekian, mari bekerja.. (membaca paper "Precision metrology using correlation patterns after pulse propagation in dispersive media")

2 comments:

Jalak Lenteng said...

pengclaiman=tuntutan ler
hishh..pencemar budaya!:p

ayen =D said...

owh..
bagus la ada kawan bernama jalak lenteng yang amik subjek kejuruteraan bahasa ni hahaha..